Inlägg från: Asereht |Visa alla inlägg
  • Asereht

Phil and Ted syskonvagn del 11

Caeruleus skrev 2008-08-14 09:13:45 följande:
    Är det någon som vet ifall Bonti på Karlavägen kan P&T-vagnarna bra?Jag vill så gärna gå en bra genomgång av vagnen!
    Tyvärr, de har inte haft vagnarna så länge heller i sitt sortiment.  Har du kollat Barnbutiken? De har haft P&T ganska läne och de verkar iaf hyfsat kunniga när jag ställt frågor till dem via mail.

För bästa genomgång av vagnen så evterlys någon i tråden som kan träffas och demonstrera ordentligt. Då får man också lite tips om smarta lösningar som bara användare tänker på.
    ♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
  • Asereht
    junk skrev 2008-08-13 22:46:22 följande:
    Ni som är ägare PTs egna åkpåse, kan ni rekommendera den? Är det något foder emellan fleecefodret och det yttre tyget? Och är det yttre tyget prassligt föresten, likt e sovsäck eller är det mer styvt? Vattenavstötande? :))
    P&T åkpåsen är varm, supermjuk och gosig. Den är fodrad och väldigt smidig. Det yttre tyget är som smidigt sovsäckstyg typ. Inte direkt vattenavstötande. Påsen är halvkort dvs den är tänkt till barn upp till typ 18 mån beroende på längd. Den är precis lika stor som OTH (Urban Jungle) åkpåsarna och är exakt likadan i konstruktionen som deras var innan de satte knappar fram.

Vi hade åkpåsen när min minsting var liten och använde den till han var strax över året. Vi trivdes bra med den men min åsikt är att den är ganska liten till ett barn över året.
  • Asereht
    fillie skrev 2008-08-14 09:56:06 följande:
    hur lång var din lille då? jag har ju inte använt vår påse sen i april...och trodde att Neo skulle kunna ha den mkt längre...han blir 1 nu i sep...kanske måste köpa en ny, finns det ngn bra som passar? (har vibe iof) och han kommer sitta uppe på syskonsitsen from nu i sep...
    Vi hade den mellan 60-80 cm ungefär. Min lillkille är inte så läng.
    junk skrev 2008-08-14 12:07:16 följande:
    Tack för alla svar ang åkpåsen. Den ska användas till en liten en så storleken kommer nog bi bra.Fillie- Här har du rockabilly dot: www.freshmilk.se/product_info.php&pr...Kan man köpa PTs lammskinnsfäll på någon svensk butik (helst webbutik)? Har inte hittat den någonstans..
    Har inte heller sett, annars får du kolla begagnat så kan du få två för samma pris som en.
    Jempa L skrev 2008-08-14 11:42:25 följande:
    Är det någon som har erfarenhet av P&T Buggy bunny? Minstingen har börjat åka bak ibland i vagnen då hon har börjat protestera mot att ligga ner. Men jag tycker att hon halkar lite snett ibland, speciellt om hon somnar. Funderar därför på om buggy-bunnyn kan vara någonting att ha till en 5-månaders "bebis"? (Har en E3:a och saknar därför viloläget på extrasitsen.)
    Kolla in tillbehören här, snuzzler och cradler verkar vara användbara i syskonsitsen likaväl som bilstolen. Annars är bilstolstillbehör skitbra till syskonsitsen. Vi tog comfortinlägget fårn babyskyddet till syskonsitsen och jag vet att Lokatt köpt en lös sån efter tips från mig.

http://www.kiddopotamus.com/prod_travel.php
  • Asereht

Deras produkter burkar man kunna köpa i välsorterade barnbutiker (finns här i stan tex).

• Asereht
    Sötnöt skrev 2008-08-14 12:54:48 följande:
    Jempa L skrev 2008-08-14 11:42:25 följande: Jag har Buggy bunnyn! Frågar du mig så var det totalt bortkastade pengar. Den är jättesmal och huvudstödet är liksom väldigt förvirrande... Jag fattar inte vilket barn som öht skulle tycka det var en gnutta skönt att vila huvudet mot den stenhårda lilla korven till kudde som den innehåller. Ångrar att jag köpte den..
    Jag gillade den inte heller. Använde den aldrig och lät den följa med vagnen när jag sålde den. Den där korven (stoppningen) kan man iofs ta ur men ändå. Jag fattade inte heller riktigt hur man skulle fästa den för att den skulle sitta bra.
  • Asereht
    MinaMirakel skrev 2008-08-17 18:59:16 följande:
    Ni som haft era vagnar ett tag,vilka tillbehör skulle ni inte kunna vara utan?
    Pannierväskorna! Det är det tillbehör jag använt mest och som jag inte skulle velat vara utan. Sen kommer min skip'hop saddlebag, lammskinnen och shop´ndroppen i tät följd. Dynor har jag ju gjort själv och även skydd för fotstöd osv. Skulle jag köpa nytt idag skulle jag beställa med panniers och uv-nät. That´s it.
  • Asereht
    Tabby skrev 2008-08-18 21:14:46 följande:
    VAr kan man köpa bara klädseln till vanliga P&T (inte Sporten) och vad ligger det på ett ungefär?
    Du får fråga runt hos åf. Tyvärr verkar det som om P&t börjat sätta stopp för säljandet av lösa klädslar där det inte handlar om reklamation eller ersättning vid skada. Men som sagt, enda sättet att få veta vem som kan tänkas sälja en i dagsläget är att kontakta olika ställen. Jag köpte hos http://www.babytider.se/ men det var ju för ett halvår sen.
    lillsock skrev 2008-08-18 22:35:48 följande:
    kommer ni använda åkpåsar i vagnen i vinter? i såna fall vilka? Verkar ju bli trångt o bökigt att ha det i den undre sittsen. ??
    Vi har haft åkpåse i vagnen vintertid. Jag tycker absolut inte det är bökigt med åkpåse i syskonsitsen, tvärtom så tyckte jag det var bökigare i huvudsitsen då den gärna kasade ned där. I syskonsitsen kan man ju kränga den över kanten så den sitter bra. Vi har använt dels P&T:s egna åkpåse och Buggysnuggle. Även en Lammskinnsfäll av okänt märke inköpt på Bonti. har funkat hur bra som helst.
    Kreativ skrev 2008-08-19 10:23:17 följande:
    Jag har fått hem min hangbag nu, men... ska den bara hänga på styret, inte sättas fast---? Isf kunde man ju lika gärna köpt enbillig midjecäska eller nåt? Förklara gärna hur jag sätter dit den.. Insåg oxå i helgen att singelregnskyddet bara funkar om man inte har lliggläge... skit.
    Yupp, hänga på styret bara. Jag är inget "fan" av hangbelten. Köpte en men sålde den vidare lika kvickt. Körde med skip*hon saddlebag istället. Den kan man hänga vart man vill. Gillar inte magväskor öht. *s*
    Kreativ skrev 2008-08-19 10:38:09 följande:
    näe, för singslskyddet täcker inte sidoväggarna på liggläget, så det blir ju blött.
    Det är därför vi rekomenderar dubbelregnskydd även till singelvagn i den här tråden. Dubbelregnskyddet täcker ju hela vagnen även när man har fullt liggläge.
    Mela78 skrev 2008-08-19 09:22:05 följande:
    Lokatt:Tack för svaret. Det är ju lite synd, men en snart två år gammal kanske inte behöver viloläget?
    Vi har ju kört E3 fårn början och det har funkat utmärkt utan viloläge till större barn (och till det mindre även om det kunde varit önskvärt). Nu låg min minsting i babypositionen så pass länge så vi kände aldrig något jättebehov av lutningen ändå. Men visst är det lite knäppt att de inte kommit på en bättre lösning som kan användas även av ett större barn i syskonsiten.
  • Asereht
    Kreativ skrev 2008-08-19 11:35:08 följande:
    jag förstår inte varför man ska ha singel öht... *kliar huvet* Finns det nån som ENBART använder sittläget liksom? Ibland vill ju barnet kanske ligga ner? Då plötsligt ska man ha det dubbla.... snacka om att singel är en miss... *suck* Jag lyckas bara köpa sånt jag inte är nöjd med tydligen Hangbagen är ju också kass. Facket är stort men dragkedjeöppningen liten, och de där sidogrejerna att ha flaska i trodde jag hade botten, så man kunde ha annat i, men det påker ju rakt igenom   Hm... undrar om det är öppet köp från pramworld.. har stor lust att göra återköp på iaf singelregnskyddet!
    Lägg ut på Tradera, alltid någon som köper. Och så köper du en skip*hop saddlebag fårn USA istället. Lovar att du kommer att gilla den bättre! ;-9
  • Asereht
    fjärilflickan skrev 2008-08-19 11:47:23 följande:
    Hej!Har bara en liten fråga ang denna syskonvagn. Har bestämt oss för att köpa den när lilla bebisen kommer. Men igår såg vi en irl och min man blev lite fundersam. Då satt stora barnet i stora sätet och bebisen bakom nedanför. Men handtaget såg väldigt kort ut, det gick ju inte bakom syskonsitsen (fattar ni vad jag menar?!). Blir det inte att man sparkar i sitsen under när man går då? Är lite dålig på att förklara, men någon kanske kan hjälpa mig?!
    Varken jag eller min man har någonsin haft problem med att sprka i sitsen. Men vi hade den tidigare modellen som heter E3 (finns inte längre i butik). Kan inte svara för de nyare modellerna på den punkten.
  • Asereht
    AnetteGunnarsson skrev 2008-08-19 15:17:20 följande:
    Min pojkvän är 195cm och har inga problem med vagnen nu iaf, när lillebror ligger under storasystrer.Tror mycket handlar om sin egen gångstil :)
    Ja det tror jag med gångstil kombinerat med hur man är skapt dvs längd på benen. Både jag och min man är 170 cm långa och ingen av oss har haft problem. Då brukar jag tom ha en väska hängande på baksidan av syskonsitsen bak.
  • Asereht
    Moa38 skrev 2008-08-25 12:36:44 följande:
    någon som provat en saddelbag bak på syskonsitsen när syskonsitsen är bak sas (låter konstigt, men ni fattar säkert Vill prova nu men sonen står ute och sover så jag kan inte just nu.Om det går bra så kan man ju köpa en saddlebag till ch ha där!
    Japp, jag hade alltid min hängande bakpå syskonsitsen. Både när sitsen satt bak och fram/ovanpå. Bästa stället att ha den på tycker jag. Upplevde aldrig att den var i vägen även om den var välpackad. Men som sagt jag hade E3. Det går att ha den på handtaget också.

• Asereht
    CasaMia skrev 2008-09-02 11:58:30 följande:
    Kreativ: Hur går det med din gröna vagn - den är ju så snygg! Men blir den inte lätt skitig? (så det syns alltså)
    Får man lägga sig i, jag har ju haft den gröna och den klarar sig faktiskt mkt bättre än man tror. Tyget är ju rätt så smutståligt. En fuktig svamp/trasa vid behov räckte fint. Fast fotstödet tar ju alltid lite extra stryk så där hade jag bilmatta och senare hemsytt överdrag i galon.

Oavsett färg så blir det skitigt. Där jag tycker det blir värst oavsett färg (har haft grå, grön och röd P&T) är sidorna där barnen har händer och armar. Det blir liksom mer ingrott där. resten av vagnen tycker jag inte blir så speciellt skitig mer än stänkt och sånt. Torkar man av vagnen lite så fort man ser att det är något så blir det inte intorkat smuts och då är det ju inte så svårt att ta bort.
    Mosie skrev 2008-09-02 15:59:58 följande:
    har antligen gett mig pa att tvatta bort alla svarta skomarken pa vagnen idag (har en orange en sa de syns ju ganska sa tydligt). Jag provade med en san dar mirakelsvamp som nagon rekomenderade nyligen, men det funkade inte alls pa dessa flackar, men sen tog jag till galltvalen och varmvatten med en trasa och det fungerade super! Det blev mest en spot clean, sa tvattade inte hela kladseln eftersom det inte ar sa skitig i ovrigt. Men tacka vet jag galltval, ska kopa mer nar jag ar hemma i sverige nasta gang.
    Jag gillar också galltvål. Funkar super på det mesta!
  • Asereht
    Sogu skrev 2008-09-02 19:23:02 följande:
    vilka affärer säljer galltvål?
    Hemtex och Duka har också sålt annars kan man köpa direkt från deras hemsida http://www.galltval.se/

Jag har både hård och flytande. Tycker den är jättebra men är det hårt smutsat ska man liksom blöta tyget ifråga ordentligt och sedan gnugga in tvålen och låta ligga ett par timmar. Sen in i tvättmaskinen med det. Eller handtvätta. Har funkat superbra för oss, vi har använt den en del till tygblöjorna bland annat så jag är fast. :-9
  • Asereht
    Kavat skrev 2008-09-03 15:04:15 följande:
    Svart tycker jag ofta ser skitigare ut än andra färger. Är det vanlig gråsmuts/vattenstänk och sånt från pölar så syns det bäst på en svart vagn.
    Är beredd att hålla med, av alla vagnar och färger jag haft så har de svarta vagnarnaq oftast sett skitigast ut.
  • Asereht
    Mosie skrev 2008-09-03 15:31:29 följande:
    ar det nagon som har ett monster for att sy ett overdrag for fotstodet pa SP? Det ar mest for kanterna dar tyget blir lite nott som jag vill ha det. Tankte att man kanske kan ny nagot som knapper fast i knapparna som annars anvands for sol/regnskydden eftersom jag inte anvander dem anda.
    Jag ritade av tygdelarna och gjorde som ett fodral/överdrag med resår i som man lätt kan dra upp om man behöver komma åt knapparna. Jag hade nämligen inga passande knappar och ville göra det så enkelt som möjligt. Tror att det finns bild i mitt galleri på första försöket och på andra som blev riktigt bra.
  • Asereht
    AnetteGunnarsson skrev 2008-09-03 16:24:08 följande:
    Ni som har i dynor i den vanliga sittdelen, och i syskonsätet, vad har ni för dynor?? Har en röd sport och vill ha röda dynor.Men den dynan jag hittar som är till phil and teds ser så konstig ut fram tycker jag.. den är ju i två delar fram vid fötterna..Vilka andra dynor är det som passar??Tack så mycket för svar!
    Jag har testat med olika dynor som jag haft liggande hemma. Förutom de hemsydda (som ju varit måttanpassade av mig själv) så tycker jag nog att One Tree Hill (OTH) dynorna suttit bäst. Speciellt i syskonsitsen där de sitter som en smäck! Jag har bilder i galleriet med oth dyna i vagnen. De är rätt så dyra men sjyssta. Jag har sålt dem senare på Tradera för mer än halva priset så man får ju tillbaka en del.
  • Asereht
    AnetteGunnarsson skrev 2008-09-03 16:47:45 följande:
    Skall ta ur liften ur bebisläget för den är så liten och Ludwig får knappt inte plats..Men vill inte bara ha en filt i, vill ha som en åkpåse eller något så att det inte kommer in massa vind framifrån vid fötterna på honom.Men känns ju lite väl varmt än med åkpåse!! Fast ´man kan ju vika upp överdelen kanske.... ?Vill gärna kunna använda den sedan i syskonsitsen bak.....Något bra förslag???
    Buggysnuggle? Den är ju i fleece så den är lite tunnare. Den går att använda länge sen, funkar både i huvudsits och i syskonsits.
  • Asereht
    Laisen80 skrev 2008-09-05 10:32:11 följande:
    Nåon som vet hur denna vagn är att köra i snö? Jag bor i Skellefteå och är enormt sugen på en sådan!
    Funkar utmärkt att köra i snö.
  • Asereht
    m u m i n skrev 2008-09-08 14:18:42 följande:
    oj, är det något som är ganska vanligt med dessa vagnar? Hade ju tänkt köpa en begagnad men då har man ju inga garantier
    Min uppfattning som gammal användare som inte haft några problem med någon av min atre P&T:s är att de nyare varianterna verkar ha mer problem än de äldre haft. Så på sätt och vis tror jag man kan få en med bättre slitstyrka om man köper begagnat. Jag har köpt två nya och en begagnad (tre täta barn) och jag har som sagt inte haft problem med någon av dem.
Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11