• Lokatt

Phil and Ted syskonvagn del 11

Välkommen till tionde Phil and Ted´s tråden!

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS www.familjeliv.se/Forum-3-141/m23420663.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns några bra instruktionsfilmer
    www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

strollermama.com/strollervideos/e3-twin-buggy.wmv

www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

Många har köpt vagn från någon av dessa butiker i England/UK:

www.pramworld.co.uk/

www.babydaysdirect.co.uk/

www.peppermint.co.uk/

Man kan spara upp till 2000 kr eller mer i dagsläget genom att importera vagnen och tillbehör från UK.

I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £29, Peppermint tar £30 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Här är en bra sida där man lätt omvandlar priser till olika valutor:

www.etn.nl/cconvert.htm eller www.forex.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m32211498.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-28 22:21
    Lägger även till Missy Cat`s bra och kortfattade beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-25 10:39
    !!OBS!!
    I nuläget har även PW sagt nej till att sälja vagnar till sverige.
    Försäljarna i england har fått order från P&t att inte sälja till andra länder, så som sverige, detta därför att det inte ska kunna bli konkurrans återförsäljarna imellan mellam olika länder.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-06 17:22
    BILDTRÅD: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

Lägg era kort på vagarna, tillbehör och tips och trix där!

• Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11
  • S u s s

Missy - DEC 2007 står det på min, kikade nyss.
    Och ja, vagnen uppfyller ju alla v2-kriterierna. Kanske var i slutet på förra året v2orna kom då...

• Vero

Se där fanns den ju, P & T tråden, det var inte helt lätt att hitta den...

Det blir en del läsning att plöja igenom, men kanske, kanske kan jag hitta svaret på vilken modell jag ska välja, Sport, Dash eller Vibe...

The impossible just takes a little longer
  • Glad o Lycklig
    MammaAnnaPanna skrev 2008-08-07 21:19:01 följande:
    Jag har beställt en P&T Sport från pramworld och även fått ett mail med orderbekräftelse. Jag beställde även 2 pannierbags och dom har dragit ca 6000 sek från mitt konto. Detta måste ju innebära att allt jag beställt fanns inne och är på väg. Visst?För er som beställt därifrån. Hur lång tid tog det inna DHL ringde? Å ringer dom när dom står utanför dörren eller har man lite tid på sig att ta sig hem om man skulle vara ute?Konstiga frågor kanske men ändå... 
    Jag beställde från pramworld för ca 2 veckor sedan. Allt var draget men när vagnen kom så fanns inte uv-skyddet medd. Det stod att det skulle komma senare. Jag avbeställde och beställde via babyproffsen (tanken var att ja skulle ha köpt ett där men dom hade inga inne)

Angående DHL så gör dom lika här i landet. Det ingår tydligen 1 utkörning men här i norrköping ringer dom inte innan utan har man missat utkörningen så får man snällt åka o hämta den (man kan kasnke betala dom för en utkörning till). Men det är dåligt att dom inte ringer innan.
    Wilma 060713 och Oliver 080621
  • Lilla Mimsan

Det står klart och tydligt på peppermints sida att de inte skickar P&T till andra länder än UK så nej. De kommer inte skicka ngn vagn.

Johanna 87 skrev 2008-08-07 21:37:24 följande:
    hej, jag och sambon beställde en phil & ted från peppermint igår och idag fick vi det här mailet "Due to UK distribution, we are unable to ship prams overseasSorry for any inconvenience this may have caused "va? kan dom inte skicka vagnen över havet, skickar dom den alls och hur då isåfall?
  • sara1981
    Missy Cat skrev 2008-08-07 21:05:04 följande:
    ja det verkar ju jättekonstigt.På min vagn (vid kanten bak på babyläget) står det OKT 2007. Och det är en V1:a Köpte den i slutet av december.I januari började de skicka V2:orna till Sverige.. Jag var nog bland den sista med V1:aSkillnaden från V1-V2 är:Längre handtagKortare syskonsitts (barn längre än 84 cm kan inte ligga i syskonsittsens vilolägeAnnan design på tyget i varukorgenEn automatisk låsning vid helt ihopfällande av vagnenOch så öglor ist för kardborre...
    Så den äldre har bättre plats i syskonsitsen? Kan man få tag på den någonstans, eller kan man ha en äldre sits på en ny vagn?Fundersam
  • Kreativ

angående beställningar från pramworld - det är förseningar av myggnätet. Vi beställde vagn med tillbehör innan semestern, för 5-6 veckor sen. Vagnen kom inom en vecja, men resten väntar jag FORTFARNDDE på! Mejlade idag och frågade om läget, myggnätet är slut både på pramworld och hos P&T. Först skulle det komma i juni, sen ändrade de till juni, sen början av aug och nu "don't know"... jag fick vackert sy ett egen myggnät som inte är sååå bra funktion på, så jag hade nåt under sommaren!

Melvin 060609, Ida 080426
  • fillie
    S u s s skrev 2008-08-07 20:17:58 följande:
    Inte så troligt, iom att det på vår vagn sitter en lapp där det står 2007 på. Och den har öglor.
    ok..det var PP som skrev det i ett mail när vi diskuterade ny klädsel...
    ~Neos mamma~
  • Missy Cat
    sara1981 skrev 2008-08-07 23:39:17 följande:
    Så den äldre har bättre plats i syskonsitsen? Kan man få tag på den någonstans, eller kan man ha en äldre sits på en ny vagn?
    den är lite längre och det innebär att det äldre syskonet kan ligga i vilo läget på sp V1's syskonsitts.
    Men inte i sp V2's syskonsitts.

Vi hade några disskusioner i tråden ang längd för att kunna utnyttja viloläget på syskonsittsen och det var många som inte kunde det med sina 83-84 cm långa barn.

Men jag och några till kunde det med våra längre barn.

Någon i tråden testade därför i butik i sp V2 och det gick inte, men i sin sp V1 gick det.

Ja man kan ha en äldre syskonsitts på en nyare modell.
    Sport sittsen går tom på E3an
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 060612 - Saga 080609 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Missy Cat
    S u s s skrev 2008-08-07 21:37:38 följande:
    Missy - DEC 2007 står det på min, kikade nyss. Och ja, vagnen uppfyller ju alla v2-kriterierna. Kanske var i slutet på förra året v2orna kom då...
    Det måste vara så.

Men jag tycker att det är konstigt att det står sport V2 på mitt handledsband!
    Finns en annan tjej i tråden som köpte sin vagn förra året i juni som det också står sport V2 på handledsbandet.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 060612 - Saga 080609 ♥¸.?°´¯) ♥
  • norgesessan

Min treåring kan inte sitta i syskonsitsen bak, men kunde när den var framme, det var innan skärpet, så jag packade in våra jackor under rumpan, och drog ner blixtlåsen, då gick det precis. har inte testat sen dess..

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11