• Lokatt

Phil and Ted syskonvagn del 11

Välkommen till tionde Phil and Ted´s tråden!

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS www.familjeliv.se/Forum-3-141/m23420663.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns några bra instruktionsfilmer
    www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

strollermama.com/strollervideos/e3-twin-buggy.wmv

www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

Många har köpt vagn från någon av dessa butiker i England/UK:

www.pramworld.co.uk/

www.babydaysdirect.co.uk/

www.peppermint.co.uk/

Man kan spara upp till 2000 kr eller mer i dagsläget genom att importera vagnen och tillbehör från UK.

I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £29, Peppermint tar £30 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Här är en bra sida där man lätt omvandlar priser till olika valutor:

www.etn.nl/cconvert.htm eller www.forex.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m32211498.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-28 22:21
    Lägger även till Missy Cat`s bra och kortfattade beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-25 10:39
    !!OBS!!
    I nuläget har även PW sagt nej till att sälja vagnar till sverige.
    Försäljarna i england har fått order från P&t att inte sälja till andra länder, så som sverige, detta därför att det inte ska kunna bli konkurrans återförsäljarna imellan mellam olika länder.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-06 17:22
    BILDTRÅD: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

Lägg era kort på vagarna, tillbehör och tips och trix där!

• Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11
  • cecell

Drar Pramworld pengarna från kontot när de skickar min beställing eller måste jag föra över pengar nu? Beställning gjord precis.

• cecell

Fick ett mail precis från Pramworld om att de har dragit depositionsavgift på 20% =ca1200kr. (Kollade upp det på banken.) Men att de ej har varorna inne förrens om en månad. De skulle dra resten av pengarna då. Usch va tråkigt... jag som trodde att jag skulle ha vagnen om en eller två veckor max. Tur att det är 8 veckor kvar till BF.

• fillie
    S u s s skrev 2008-08-07 12:34:57 följande:
    Anette mfl - Jag fick till slut ett uvskydd med öglor på babyland!hon i kassan fick maila och "special-beställa" med instruktioner om vad vi ville ha till P&T. Jättekonstigt, vagnarna med öglor har väl sålts sen förra året åtminstone?hur som helst så fick vi skyddet efter en vecka kanske.så det går att gå till butik och be dem beställa, fast man kanske måste vara beredd att förklara för personalen.
    nej vagnarna med öglor har sålts sen i år, kanske april...
    ~Neos mamma~
  • lillsyrrAnn

Nu har jag tittat på Sport, Dash och Vibe. Sport och Vibe har jag sett i verkligheten men Dash verkar ingen butik ha, eller "någon på stan". Har ni alla Sport? Funderar på att be vårra släktingar i USA köpa och skicka över. Frågan är om det blir billigare? *hm*

• lillsyrrAnn

Förresten verkar inte Peppermint vilja ha kunder utanför UK längre för på deras hemsida står det "Please note we are only able to ship Phil and Teds products to customers within the UK".

• S u s s
    fillie skrev 2008-08-07 19:45:21 följande:
    nej vagnarna med öglor har sålts sen i år, kanske april...
    Inte så troligt, iom att det på vår vagn sitter en lapp där det står 2007 på. Och den har öglor.
  • krakel

Hej
    Kikar in här och vill fråga lite om P&T sport buggy heter den så???

Tittat lite på en syskonvagn...bebisen kommer i okt och storesyster kommer vara 2 år 5 mån då...

jag undrar

* va har ni för skötväs`?? häger en Vanlig för bebisen???

* Kan storesyster sova i den om lillbebisen ligger under och hur pass är vilo/sovläget??

* Kan bebisen ligga i coconen uppe i vagnen när storesyster är på dagis????

Tacksam för svar,...

• Missy Cat
    S u s s skrev 2008-08-07 20:17:58 följande:
    Inte så troligt, iom att det på vår vagn sitter en lapp där det står 2007 på. Och den har öglor.
    jo tyvärr så har fillie rätt.
    Sp V2 är ny för i år.

Men på min sp V1 står det Sport version 2 på, på handleds remmen.

Antar att det sätter dit nya klädslar på gamla chassin eller nått.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 060612 - Saga 080609 ♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11