• Anonym (ledsen)

    Gravid och bostadslös, vad ska jag göra? hjälp!

    Jag är 20år, gravid i v.14 och bostadslös... pappan är också bostadslös.. vi har betalningsanmärkningar men inga hyresskulder eller klagomål. Vi valde att säga upp våran tidigare bostad pga huset var fullt av missbrukar.. de va dumt gjort för att nu har vi varit bostadslös i 5 mån.
    Ingen av oss har föräldrar som kan hjälpa oss och vi har fått bott hos vänner på varsitt håll för att få tak över huvudet... utan att överdriva, vi har t.o.m sovit i källare och trappuppgångar. Socialtjänsten vet om våran situaton, min barnmorska, vänner och anonyma personer har även ringt in till soc och anmält våran situation.
    Men dom kan inte hjälpa till och de har inga "soc-lägenheter" lediga åt oss.
    Mitt liv har varit en enda röra, en misär.. och NU vill jag få ordning på det, jag vill ge mina barn de jag aldrig fick och vill starta ett helt nytt liv... tänkte börja plugga till hösten, ta igen allt jag har missat... men jag kan inte gå rakt från en trappuppgång till skolan och de börjar närma sig höst, det blir kallt och varje dag har varit en tung börda för oss att leta sovplats.

    Vad ska jag göra? jag får panik kan någon ge mig tips vad man ska göra? får myndigheter verkligen behandla människor såhär? Kommer soc vänta tills barnet är född ocg ta det ifrån mig och skratta mig i ansiktet och säga "barnet kan inte bo på gatan"?

  • Svar på tråden Gravid och bostadslös, vad ska jag göra? hjälp!
  • Anonym (socsekr)

    Jobbar ju själv inom socialtjänsten och jag tycker att bostadsmarknaden är det mest frustrerande som finns. Socialtjänsten har sällan lägenheter (kanske i någon kommun), utan vi får också försöka att hitta lägenheter via hyresvärdar. Det är värden som bestämmer och det är lika svårt med både kommunala och i privata värdar. Privata värdar kan dock vara lite schysstare... konstigt nog. Vad jag vill säga är att det inte är socialtjänstens fel att det inte finns lägenheter utan det är marknaden som styr. Som socialsekreterare och mamma tycker jag att det är fruktansvärt att folk inte kan få en bra bostad. Hur skall man kunna vara en optimal mamma när man inte har någonstans att vara det på? Fick själv flytta hem med två barn efter en skilsmässa och stod utan lägenhet under en längre period, inget kul, och det är klart att man mår dåligt av att inte ha ett hem.

    Socialtjänsten kan gå i borgen, men du får hitta lägenheten själv och få hyresvärden att godkänna dig. I Göteborg där jag jobbar finns ett placeringskontor, dit lämnas ett visst antal lägenheter varje år. Socialtjänsten kan sedan skriva en remiss dit om familjen har ett behov och då kan de få ett socialt kontrakt under 1 år, detta går sedan över i ett riktigt 1:a hands kontrakt om man sköter det perfekt. Problemet är bara att det är fler personer utan bostad och på kö en det finns lägenheter till. Göteborg har ju bostadsbrist... Å fram tills dess man får en lägenhet kan man få ett tillfälligt boende t.ex. på vandrarhem.

    Vet inte hur det är i din kommun, men ring socialtjänsten. Vissa kommuner har boendesekreterare som är socialsekreterare som enbart arbetar med boendefrågor.

  • Illusion
    Anonym (ledsen) skrev 2008-07-30 20:41:48 följande:
    Gravid och bostadslös, vad ska jag göra? hjälp!

    Jag är 20år, gravid i v.14 och bostadslös... pappan är också bostadslös.. vi har betalningsanmärkningar men inga hyresskulder eller klagomål. Vi valde att säga upp våran tidigare bostad pga huset var fullt av missbrukar.. de va dumt gjort för att nu har vi varit bostadslös i 5 mån.
    Ingen av oss har föräldrar som kan hjälpa oss och vi har fått bott hos vänner på varsitt håll för att få tak över huvudet... utan att överdriva, vi har t.o.m sovit i källare och trappuppgångar. Socialtjänsten vet om våran situaton, min barnmorska, vänner och anonyma personer har även ringt in till soc och anmält våran situation.
    Men dom kan inte hjälpa till och de har inga "soc-lägenheter" lediga åt oss.
    Mitt liv har varit en enda röra, en misär.. och NU vill jag få ordning på det, jag vill ge mina barn de jag aldrig fick och vill starta ett helt nytt liv... tänkte börja plugga till hösten, ta igen allt jag har missat... men jag kan inte gå rakt från en trappuppgång till skolan och de börjar närma sig höst, det blir kallt och varje dag har varit en tung börda för oss att leta sovplats.

    Vad ska jag göra? jag får panik kan någon ge mig tips vad man ska göra? får myndigheter verkligen behandla människor såhär? Kommer soc vänta tills barnet är född ocg ta det ifrån mig och skratta mig i ansiktet och säga "barnet kan inte bo på gatan"?


    Är det verkligen schysst att ge barnet dessa förutsättningar? Borde du inte ta tag i ditt liv först, t ex hyra ett rum för att sedan plugga.
    Gör abort! 

  • BadAnarchist

    Nu är jag lite sen till festen, men jag var bostadslös med min sambo och jag skrev in mig på en distansutbildning på 100% och tog ut CSN(11 tusen i månaden med lån) så att vi skulle kunna betala hyran. Socialtjänsten betedde sig som rövhål emot oss och vi fattade snabbt att vi får klara av detta själva.

    ALLA vill hyra ut lägenheter till unga studerande tjejer. Jag sökte lägenheter i hela landet, vilket är varför du ska söka utbildning på distans för då har du friheten till att söka lägenhet lite var som och har därför större utbud, vilket kommer leda till lägenhet snabbare. Du kan söka in på ett åriga (eller kortare, men så länge man får 100% av studiebidraget och lånen så man har råd med första hyran) lite halv flummiga utbildningar som inte kräver så mycket tid. Jag sökte lägenheter på blocket bostad och då kan man få lägenhet ganska snabbt. Så fort jag hade fått bekräftat av CSN så kunde jag bara visa upp det för hyresvärd och säga "Här är min inkomst". Vi fick napp på en lägenhet 2 timmar bort och vi tog det på en gång då vi inte ville vara ute mitt i vintern. Min utbildning hade också börjat en månad innan vi fick lägenheten så jag hamnade efter och klarade inte hela heller. Man blir otroligt trött av att vara bostadslös och det är omöjligt att klara studier om man inte har stabil tillvaro, men det är skit samma. Det var 3 kurser av 8 och kan plugga in det senare, ingen big deal det är värt det. Är endå stolt över att jag klarade så mycket av utbildningen trots min situation. Vi levde på CSN (11 tusen på 2 pers) i flera månader då det var brist på jobb i kommunen. 


    t
  • Tom Araya
    Anonym (socsekr) skrev 2008-07-30 21:41:14 följande:

    Jobbar ju själv inom socialtjänsten och jag tycker att bostadsmarknaden är det mest frustrerande som finns. Socialtjänsten har sällan lägenheter (kanske i någon kommun), utan vi får också försöka att hitta lägenheter via hyresvärdar. Det är värden som bestämmer och det är lika svårt med både kommunala och i privata värdar. Privata värdar kan dock vara lite schysstare... konstigt nog. Vad jag vill säga är att det inte är socialtjänstens fel att det inte finns lägenheter utan det är marknaden som styr. Som socialsekreterare och mamma tycker jag att det är fruktansvärt att folk inte kan få en bra bostad. Hur skall man kunna vara en optimal mamma när man inte har någonstans att vara det på? Fick själv flytta hem med två barn efter en skilsmässa och stod utan lägenhet under en längre period, inget kul, och det är klart att man mår dåligt av att inte ha ett hem.

    Socialtjänsten kan gå i borgen, men du får hitta lägenheten själv och få hyresvärden att godkänna dig. I Göteborg där jag jobbar finns ett placeringskontor, dit lämnas ett visst antal lägenheter varje år. Socialtjänsten kan sedan skriva en remiss dit om familjen har ett behov och då kan de få ett socialt kontrakt under 1 år, detta går sedan över i ett riktigt 1:a hands kontrakt om man sköter det perfekt. Problemet är bara att det är fler personer utan bostad och på kö en det finns lägenheter till. Göteborg har ju bostadsbrist... Å fram tills dess man får en lägenhet kan man få ett tillfälligt boende t.ex. på vandrarhem.

    Vet inte hur det är i din kommun, men ring socialtjänsten. Vissa kommuner har boendesekreterare som är socialsekreterare som enbart arbetar med boendefrågor.


    I ett kommunägt allmännyttigt bostadsbolag kan dock kommunen gå in och kräva att lägenheter avsätts för sociala behov.
  • Tom Araya
    Anonym (ledsen) skrev 2008-07-30 20:41:48 följande:
    Gravid och bostadslös, vad ska jag göra? hjälp!

    Jag är 20år, gravid i v.14 och bostadslös... pappan är också bostadslös.. vi har betalningsanmärkningar men inga hyresskulder eller klagomål. Vi valde att säga upp våran tidigare bostad pga huset var fullt av missbrukar.. de va dumt gjort för att nu har vi varit bostadslös i 5 mån.
    Ingen av oss har föräldrar som kan hjälpa oss och vi har fått bott hos vänner på varsitt håll för att få tak över huvudet... utan att överdriva, vi har t.o.m sovit i källare och trappuppgångar. Socialtjänsten vet om våran situaton, min barnmorska, vänner och anonyma personer har även ringt in till soc och anmält våran situation.
    Men dom kan inte hjälpa till och de har inga "soc-lägenheter" lediga åt oss.
    Mitt liv har varit en enda röra, en misär.. och NU vill jag få ordning på det, jag vill ge mina barn de jag aldrig fick och vill starta ett helt nytt liv... tänkte börja plugga till hösten, ta igen allt jag har missat... men jag kan inte gå rakt från en trappuppgång till skolan och de börjar närma sig höst, det blir kallt och varje dag har varit en tung börda för oss att leta sovplats.

    Vad ska jag göra? jag får panik kan någon ge mig tips vad man ska göra? får myndigheter verkligen behandla människor såhär? Kommer soc vänta tills barnet är född ocg ta det ifrån mig och skratta mig i ansiktet och säga "barnet kan inte bo på gatan"?


    Med dina förutsättningar så tycker jag du ska överväga abort.
  • Anonym (Ansvar)

    Jag har själv varit i svåra situationer och vill inte vara dömande. Vem som helst kan hamna i dessa och innan man själv varit där är det svårt att föreställa sig. 

    Däremot ska du inte skaffa barn innan du har ett ordnat liv. Det är fel mot barnet att växa upp med dåliga förutsättningar. Tänk på barnet inte på dig själv. 

    Du kan inte ta hand om någon annan förrän du kan ta hand om dig själv. Det låter hårt men det är sanningen. 

    Börja med dig själv. Du fixar det. 

  • Anonym (M)
    Tom Araya skrev 2022-08-12 05:31:03 följande:
    Med dina förutsättningar så tycker jag du ska överväga abort.
    Lite sent, tråden är från 2008.
  • Anonym (I)

    Gör abort. Du kommer inte kunna fixa ditt liv på så kort tid och faktiskt må bra. Ditt barn kommer gå samma öde som du själv. 

    Abort
    Fixa jobb
    Bostad
    Skydda dig
    Spara pengar
    Utbilda dig
    Sen kan du skaffa barn

  • LFF
    Anonym (I) skrev 2022-08-12 09:22:57 följande:

    Gör abort. Du kommer inte kunna fixa ditt liv på så kort tid och faktiskt må bra. Ditt barn kommer gå samma öde som du själv. 

    Abort
    Fixa jobb
    Bostad
    Skydda dig
    Spara pengar
    Utbilda dig
    Sen kan du skaffa barn


    Tråden är 14 år gammal!
  • Anonym (I)
    LFF skrev 2022-08-12 09:39:40 följande:
    Tråden är 14 år gammal!
    Och?
  • Anonym (L)

    Lite intressant att de första svaren från 2008 var så snälla och de svaren från nutid är ganska hårda. Speglar hur miljön på forumet förändrats över tid?.

  • LFF
    Anonym (I) skrev 2022-08-12 09:42:58 följande:
    Och?
    Hur aborterar du en 14-åring?

    Dina svar var ju helt irrelevanta iom trådens ålder.
Svar på tråden Gravid och bostadslös, vad ska jag göra? hjälp!