• jentha

Ia´s Stockholms morsor babblar vidare

Har ni haft en trevlig helg tjejer? Jag är uppe alldeles för sent, men ska snart gå och sova. Folke ska fotas på dagis imorgon. Jag undrar hur de ska få alla 1½-åringar att sitta still samtidigt för gruppbilden?!?

// jentha (¯`°?.¸ Folke och Esters mamma ¸.?°´¯)
  • jentha

det är bara jag igen...

Jag fick sovmorgon idag - ända till 7.40... Jag hörde när sambon gick upp för att duscha, då lyfte han även in Folke i vår säng, men lill-pojken somnade om. Så vi sov när sambon var klar. Så skönt!! Lill-stintan tyckte nämligen att det var lagom att äta varannan timme inatt - jag är ju van vid 3-5h emellan målen och således betydligt mer sömn (sen blev det ju sent igår också)

Idag blir Ester 1 månad och det är dags att börja med AD-dropparna. Vi ska även ner till BVC och mäta och väga. Det är planen för dagen!

• jentha
    Kråkan: jag håller tummarna!!

Svalan: jag tycker att det ska bli jättespännande att se dagisbilderna sen...
  • jentha
    barn05: när ni har två stora barnstolar bak i er Saab, blir det inte trångt i framsätet då. Jag upplever det som om man måste skjuta fram sätet ganska mycket för att få in stolen korrekt. Vi kan inte ha stol fram för vi har airbag där och valde att inte betala 1200:- för att koppla ur den. Nu har vi två "backspeglar" så att man via backspegeln kan ha koll på barnen i båda stolarna bak.

Jag har f ö gett mig in i traderandet - budar på två små tomtedräkter - spännande!!

Fick du konsertbiljetterna? Vad var det för konsert?

Idag kommer min arb.kamrat med sin dotter Tilda på besök, så efter frukost ska jag väl försöka räja av lite här...
  • jentha

vann första auktionen!!

• jentha

Bläh... det blev översvämning i duschen nu när jag duschade. Det är nån propp ivägen och det var vatten överallt... så nu har jag skrapat och svabbat... jag hoppas att propplösaren funkar!

Chotte: vad härligt det låter med kurs på spa-anläggning - var ni på Rosenön eller? Smickrande men samtidigt tråkigt när barnen blir så klängiga och ledsna när man har varit borta.

• jentha

miss l: grattis till den fasta anställningen

svalan: det är inte bara nonchalant, det är vilseledande, att göra som de har gjort. Dessutom bryter de säkert mot jämställdhetslagen när de inte ger dig jobbet pga att du som småbarnsmamma vill ha flexibla arbetstider... trist!!

barn05: vi har också en Saab 9-5 kombi och jag hoppas att Folke hinner bli tillräckligt tung för att åka framåtvänd stol när det är dags för lilla Ester att byta upp sig från babyskyddet.
         Jag tycker att du ska gå till en läkare och få riktig migränmedicin. Sambon har också migrän och har envisats med att det inte finns nåt som hjälper... de piller han haft har bara gjort att han har mått halvtjyvens i flera dagar istället för jättedåligt i ett par. När jag såg att de var flera år gamla tvingade jag iväg honom till VC, där fick han bra hjälp och de nya medicinerna verkar faktiskt hjälpa...
         Vad härligt med cykelavstånd till jobbet!!

panda: vad skönt att höra att du mår bra och att allt var bra på KUB-testet. Min kompis som ska få tvillingar (de har två killar redan - så det blev lite av en chock för dem) ska göra KUB-test imorgon.

Naima: åh, håller tummar och tår för infektionsdagisplatsen!!

Vi har varit hos farmor i Linköping i helgen. Vi åkte redan i torsdagskväll - phu, det var härjigt att först röja efter översvänmingen i duschen, packa grejer för hela familjen, och sedan packa bilen med två ungar som skrek. Folke kunde jag få tyst på mjha en bok, men Ester gastade en halvtimme. Sen sov iofs båda två hela vägen så det var ju bra iaf.

Det har varit såå skönt att komma hemifrån några dagar (och bli uppassad av svärmor) Folke har varit lyrisk. Han har knatat efter "mammoj" (=farmor) överallt och lekt med henne från morgon till kväll (tack för det! ) Vi har hälsat på lite släkt och vänner och varit och matat ankorna i "åna". Igår, när det regnade så slöade vi mest, Folke passade på att sova middag i tre timmar så vi kunde sova och läsa och fika i lugn och ro på em. Härligt! Han har fått tillbaka sin hosta och är lite snuvig också - och har ögoninfektion... så vi får torka hans ögon stup i kvarten. Det blir nog till att vara hemma från dagis imorgon... det smittar ju så lätt sägs det.

• jentha
    Irmis: ja du har rätt, de bröt nog inte mot någon lag - men det var i alla fall moraliskt lite tveksamt tycker jag.

kråkan: stackars R, hoppas att han kryar på sig. Jag hoppas att Folke bara behöver vara hemma en dag också.
  • jentha

Folke får vara hemma från dagis imorgon också, hans ögon är fortfarande geggiga... vi har ägnat dagen mestadels åt Teletubbies samt tagit två promenader. En superkort efter lunch (ca 500m tog det innan Folke sov) och en lång på knappt 1½ h på eftermiddagen. (Jag har dokumenterat hela vår dag i bloggen).

Kråkan: vi borstar Folkes tänder morgon och kväll. Han gillar det inte men det går bättre och bättre eftersom han märker att vi inte ger oss. Vi har tvångshållit honom förut, men nu börjar man kunna "resonera" lite med honom och ge honom valet att sitta still och gapa eller bli tvångshållen. Det går halvbra att borsta men iaf bättre än inget. Sambon är jätteduktigt på att hitta på olika knep att distrahera honom. Bla får Folke ha en egen tandborste och borsta på något/några av sina gosedjur eller så räknar han (sambon alltså) samtidigt som han borstar "ett ett ett..." uppe och nere och sen "två två två..." osv - det funkar också - distraktion är nyckeln.

• jentha
    Chotte: Folke vägde 12,8 på kontrollen, så han ligger lite före. Hur lång var Molly? Folke var 83,5 (typ, det är ju svårt att veta om han stod med hälarna mot väggen och hade rak rygg och raka ben...)

Jag har just kommit tillbaka efter en promenad - det är bara +1 ute. Ganska friskt kan man säga... Folke somnade på vägen tillbaka så det blev vila innan lunch idag. Han har inte varit på dagis sedan i torsdags (en hel vecka), men jag hoppas att han kan gå imorgon...

Bäst att passa på att äta en tdig lunch medan Folke sover.
  • jentha
    Ia: näe Folke sover fortfarande i spjälsängen, men vi har köpt en juniorsäng som står i hans rum som han ska få sen - när Ester behöver spjälsängen (eller när han börjar klättra ur den).

Svalan: Oj oj, första slagsmålet... det var inte illa. Vi får hoppas att det inte blir en vana...
    Här är det Teletubbies - igen!!! suck! ska packa ihop oss lite för vod 13.30 ska vi till en kompis och fika.
  • jentha

Ia: ja Leia är stor. Folke har 86 och ibland 92 (tröjor) men vissa kläder i 80 också (byxor).

Kråkan: ja det ska bli spännande att se hur det blir när R får stor säng. Vi väntar med Folke så länge det går. Förhoppningsvis växer inte Ester ur babykorgen och flyttar till spjälsängen förrän tidigast i januari/februari...

• jentha

Idag är sambon hemma med oss, han ska jobba hemifrån på fm. Vi skulle på utvecklingssamtal med Folke på dagis nu på morgonen, men två fröknar är sjuka, så det blev inställt och Folke fick vara hemma idag också från dagis. Jag hoppas att det inte blir jobbigt för honom att komma tillbaka på måndag efter att inte ha varit där på 1½ veckor.

Irmis: det var länge sen jag satte på Folke en body, nu tror jag inte vi har nån som passar.

miss l: jag hoppas att kissen kommer tillbaka. Det är jobbigt att inte veta vad som hänt dem när de är borta. Är det nån av de gamla eller den nya?

barn05: stackare dig som är så krasslig. Krya på dig! Det är så häftigt när det kommer nya ord hela tiden. Folke får AD-droppar varje morgon, men nu när Ester är en månad så ska hon också ha och henne glömmer jag hela tiden...

Nu ska vi göra oss iordning och åka till Etnografiska museet - en kompis ringde just och ska dit med sina barn och eftersom sambon ska jobba lite var han bara glad att bli av med oss några timmar..

Folke har börjat säga till när han har bajsar och det är dags att byta blöjan. Bass, böjja byta eller böjja ny eller annan säger han. Nästa steg är att få honom att säga till innan...

Tjingeling!

• jentha
    kråkan: ja, efter att Folke sagt till att det är bajs i blöjan och man frågar honom "Har du bajs i blöjan?" så brukar han svara näe... konstiga ungar...
  • jentha
    Irmis skrev 2008-10-31 08:25:31 följande:
    Ingen frivillig till träffen, vet inte vd vi ska hitta på. En träff på restaurang kräver ju inget direkt jobb. Men jag tycker också det vore roligt att se alla barnen.
    Irmis skrev 2008-11-02 16:52:20 följande:
    Ska jag försöka dra ihop en kväll ihop? Jag vet inte om jag har era mailadresser så ni som är intresserade kan väl skicka ett meddelande till mig. Men jag tror att jag redan nu kan säga att i november har jag nästan inga kvällar alls kvar, tror vi har en helg som inte är hel tror bokad och det är om 3 veckor tror jag. För vi pratar väl helgkväll (fre eller lör). Fredag har jag några till.
    Jag tycker också att det vore kul att träffas med barnen. Har funderingar på att bjuda hit alla, men jag vet inte om/när vi ska påbörja vår om-/tillbyggnad ännu så det är därför jag dröjer med det. Dessutom börjar ju - som du skriver - helgerna bli fulltecknade fram till jul, så vi kanske ska ta träffen med barnen nästa år istället... Men det vore kul om vi fick till en mamma-kväll innan dess. Jag kan dra mitt strå till stacken genom att väcka träffas-tråden och föreslå datum där, men vart vi ska träffas sen får du gärna ta hand om...
Svar på tråden Ia´s Stockholms morsor babblar vidare