• linnsi

För ung för att bli mamma ?

Tycker ni det är för ungt att bli mamma när man är 18 ? Själv ser jag absolut inget problem med det . Men vad tycker ni ? Kramar

• Svar på tråden För ung för att bli mamma ?
  • Lovepopcorn

men hur klarar man det ekonomiskt?
    är 19 år men tyvärr arbetslös o har inte jobbat dom dagar man måste för att få högre fp så hur klarar man sig utan soc?

skulle så gärna vilja ha en liten men man ska inte bara tänka på pengar men endå det finns ändå där i tankarna.....

det som inte dödar dig stärker dig...
  • nadja89

hejsan själv blev jag mamma vid 18år

• Amine

Jag tycker att man är för ung.
    Men därmed nte sagt att man inte klarar det, eller att man inte klarar det ypperligt, men 18, nej det är ungt.

• mysungarna
    linnsi skrev 2008-08-05 17:12:52 följande:
    Tycker ni det är för ungt att bli mamma när man är 18 ? Själv ser jag absolut inget problem med det . Men vad tycker ni ? Kramar
    Visst är det ungt att bli mamma då, var precis fyllda 18 år när jag fick första barnet.
    20 årig tvåbarnsmamma var jag.
    Nu vid 26 år är jag redan 6-barnsmor.
    Jag är väldigt tacksam att jag fick mina barn så tidigt.
  • mysungarna

Alla barn med samma karl naturligtvis..

• MarieHJ
    Lovepopcorn skrev 2008-10-28 20:43:00 följande:
    men hur klarar man det ekonomiskt? är 19 år men tyvärr arbetslös o har inte jobbat dom dagar man måste för att få högre fp så hur klarar man sig utan soc?skulle så gärna vilja ha en liten men man ska inte bara tänka på pengar men endå det finns ändå där i tankarna.....
    Jag har lägsta FP.. jag hann ta studenten men hann ej jobba. Tur som är så jobbar min sambo! men jag får ut ca 4300 i månaden på min lägsta FP + att jag får barnbidraget på 1050kr. Sambon får ut ca 15.000. Men i början fick han bara ut 12.000 och jag hade ca 5400kr i månaden.. Vi klarade oss väldigt bra på 17400kr i månaden fast vi hade en bostadsrätt på 78kvm att betala + lån. Man blir chockad över hur långt man kan komma på ganska lite=)
  • Lovepopcorn
    Svar på #56
    okej.. hur länge har man fp? är det ett år eller?
    sambon får ca 10.000 i månaden o de är ganska dåligt ändå men vi klarar oss precis med de, just därför är ja lite orolig hur de skulle bli ifall ja nu skulle bli gravid eller börja plandera det... men men en sak itaget:)
    men som sagt man klarar sig nog om man bara vill..
    det som inte dödar dig stärker dig...
  • Sockret

Jag tycker att man kan vara en bra mamma oavsett ålder. Min syster fick barn för snart 5 månader sen då 18 år gammal ihop med hennes sambo som är 21. Det går jätte bra för dom.
    Så länge man känner att man klarar av det, har ekonomi, eget boende, nån att uppfostra barnet med, gått ut skolan.

Även om jag personligen tycker att, kan man vänta så borde man. Just för att uppleva allt som hör tonåren och det vuxna livet till.

Jag är 20 år gammal och för mig är det fortfarande så mycket som jag vill göra, resa, festa, kunna dra ut mitt i natten och träffa en kompis. Jag säger inte att livet slutar när man skaffar barn, men det går inte att vara spontan på samma sätt.

:)

• diadem

Jag känner att jag blir irriterad på folk som säger att man är för ung för att bli mamma. Det sitter inte i åldern. Vi mognar alla olika och är olika som personer. Jag kan tycka att vissa lämpar sig bättre att bli föräldrar än andra. Men det viktigaste för mig är att man verkligen känner inom sig att det är rätt, att BÅDA vill till 100%. Man måste följa känslan. Sen måste man ju se till ekonomin också, föder du fram ett barn krävs det ju att du kan försörja det, inte med juveler men med mat och annat nödvändigt. Känns allt rätt behöver man inte tveka pga åldern tycker jag. Livserfarenhet kan man få tillsammans med sitt eller sina barn.

Själv är jag 21 och har en dotter som blir 1 år 2 december. Vi har ett tryggt, kärleksfullt hem, stadig ekonomi och bor i villa. Jag har haft lägsta fp och min sambo har fast jobb. Jag har aldrig någonsin ångrat vårt beslut.

Man kan vara spontan med sina barn också, självklart blir livet helt annorlunda med barn men det finns 18 åringar som vill leva det livet, alla är vi olika. Självklart ska de 18 åringar som vill festa, resa, plugga utan barn göra det först!

• Nova19

Jag är 20 och har en dotter på 6 månader. Bor med pappan som har fast jobb, fin lägenhet.. jaa, ni vet. Det vanliga:) Det jag egentligen skulle nämna var om ekonomin. Jag har lägsta FP, tagit studenten men har int hunnit jobba upp föräldrapenningen. MEN, man lär sig prioritera! Vi har det vi behöver, lägenhet,mat,bil,kläder...tom häst. och barn, på sisådär 17000:- månaden totalt. Man mättar ju munnen efter plånboken. Dottern har det hon behöver:kläder, leksaker..m.m. Jag känner inte alls att vi lider på något sätt för att vi har "lite" pengar. Däremot blir det kanske inte nya jeans för 1000kr varje månad. Kanske inte en fika på stan var och varannan dag-man kan baka och bjuda hem folk! :)

Vad jag menar är att alla är vi ju olika. Men man kommer längre än man kanske tror på den inkomst man har.

Svar på tråden För ung för att bli mamma ?