• linnsi

För ung för att bli mamma ?

Tycker ni det är för ungt att bli mamma när man är 18 ? Själv ser jag absolut inget problem med det . Men vad tycker ni ? Kramar

• Svar på tråden För ung för att bli mamma ?
  • viiinter

Jag förstår inte varför det är sån hysteri att bli förälder fort, fort, fort. Helst igår, typ. Men 18år = Du är myndig och får göra precis som du vill! Men alla är inte mogna för det ansvaret bara för man fyllt 18år (gäller väl även en del äldre också) och i vissa lägen klassas som vuxen.

Det JAG ville ha gjort innan jag ens fundera på att sluta med mitt preventivmedel hade inte med åldern att göra det hade med erfarenheter i livet att göra, här är några:
    - Gå ut gymnasiet
    - Jobba och få erfarenhet, och framför allt pengar!
    - Ett förhållande med några år på nacken
    - Eget boende (+ att först bo ihop med min pojkvän) & ekonomi
    - Kommer inte på mer än så här nu. Jag har iaf uppfyllt dessa "krav", och slutade med pillrena i början av året.

Jag har "bara" vikarierat sen Studenten '07. Provat massa olika yrken. Vikarierar nu på 3 olika yrken vid behov. Vikariat ger ingen fet FP men däremot en del pengar och erfarenhet. Jag har såpass mkt pengar på kontot så jag kan försörja mig själv och ett barn (även om jag skulle bli ensamstående). Sambon har fastjobb sen några år tillbaka.

• LilaRos

Hej ts. Jag är 19 år och planerar barn nu. Jag tycker inte att man är för ung för att bli förälder vid 18 års ålder. Bara det finns förutsätningar för det. Och att man är mogen för det såklart. Jag tänkte berätta lite kort om min sitvation..
    - Förlovad sedan sept-07
    - tillsammmans i snart två år.
    - Bott tillsammans i en liten lägenhet sedan jun-08
    - tagit studenten - kompleterar slutbetyget med naturkunskap b.
    - Arbeten- hemtjänsten- jag timmvikarie- sambon vikariat som förlängs eller blir fast. speciellt när han får sitt kärkort.

I mångas ögon ska vi vänta med barn. Men absolut inte i våra. Vad vi upplever är vi morgna och redo för att bli föräldrar. Ekonomin är även den helt okej enlligt oss. Trotts att många anser att det är väldigt ostadigt med vikariat + timmvikarie.

• MarieHJ

Dancing Sunrise skrev 2008-08-06 16:03:19 följande:

Det ligger inte i åldern, utan vad man har för sorts liv och hur tryggt man har det. Min mamma blev gravid när hon var 17, och fick mig när hon var 18. Pappa fick jobba väldigt mycket, men de klarade att uppfostra mig och min lillasyster som föddes 15 månader efter mig galant. Nu är mamma 38, pappa 40 och lever tillsammans i ett nybyggt jättefint hus och reser ofta. Vi reste också mycket som familj ända tills jag flyttade hemifrån, så de har verkligen inte fått lägga sitt liv åt sidan bara för att de fick oss.Jag fick min son när jag var 19. Då hade jag och mannen varit tillsammans i 4 år. Jag hade gått ut gymnasiet, jobbat mycket och hade även ett jobb efter gymnasiet under graviditeten. Nu när jag går hemma har vi faktiskt en väldigt hyffsad ekonomi som absolut inte ställer oss på kanten, vi äger ett eget hus, egen bil o.s.v. Man behöver inte få dåliga förhållanden bara för att man är ung förälder.Som sagt, det har ingenting med åldern att göra, utan hur bra ställt man har det och om man känner sig mogen och redo för ett barn. Dessutom vill jag också klargöra en sak, när man får barn så förändras livet väldigt mycket, MEN det betyder inte att man inte kan göra någonting efter det. Man kan ändå resa, upptäcka världen, umgås med vänner och bekanta och utbilda sig, skaffa sig ett annat jobb etc. Livet förändras hela tiden ändå.
    Håller helt med Dancing Sunrise här.. Föräldra skapet är ingen siffra utan det är ett livslångt ansvar! Därför är ju förutsättningarna runtomkring viktiga. Oftast har man ju kanske inte haft ett längre förhållande, utbildning, livserfarenhet när man är 13-14.. Men när man är 18-19 kan man mycket väl ha det! Jag fick min dotter som nu är 4 månader när jag var 19 år. Jag hade vart tillsammans ett tag med min sambo och vi hade t.om varit förlovade i ett år. Jag hann klart gymnasiet och han hade fast jobb som elektriker. Vi hade råd att köpa en bostadsrätt med 3 rum. Därför såg jag inga nackdelar med att vi blev föräldrar.. Så har man dom flesta förutsättningarna så tycker jag:Kör på!=)
  • MarieHJ
    LilaRos skrev 2008-10-22 12:10:55 följande:
    Hej ts. Jag är 19 år och planerar barn nu. Jag tycker inte att man är för ung för att bli förälder vid 18 års ålder. Bara det finns förutsätningar för det. Och att man är mogen för det såklart. Jag tänkte berätta lite kort om min sitvation..- Förlovad sedan sept-07- tillsammmans i snart två år.- Bott tillsammans i en liten lägenhet sedan jun-08- tagit studenten - kompleterar slutbetyget med naturkunskap b.- Arbeten- hemtjänsten- jag timmvikarie- sambon vikariat som förlängs eller blir fast. speciellt när han får sitt kärkort.I mångas ögon ska vi vänta med barn. Men absolut inte i våra. Vad vi upplever är vi morgna och redo för att bli föräldrar. Ekonomin är även den helt okej enlligt oss. Trotts att många anser att det är väldigt ostadigt med vikariat + timmvikarie.
    Låter nästan exakt som min sambo och mig innan vi fick barn!=) ´Vi klarar oss utmärkt så tycker absolut inte det är konstigt att ni vill ha barn! herregud du är ju 19 år, räknas som vuxen! Klart ni ska ha barn om ni vill! Med era förutsättningar så tror jag ni klarar er galant.. Ni är ju tillräckligt gammla för att fatta egna beslut. Lycka till!!
  • MarieHJ

jen bossman skrev 2008-10-20 17:31:10 följande:

JAG anser att man är ung när man är 18 vare sig man är mamma eller inte. Men för att kunna svara på din fråga om det är FÖR ungt för att vara mamma måste man ju se till individen. Det finns oansvariga 18-åringar som absolut inte borde skaffa barn och det finns 35-åringar som kan vara lika oansvariga. Sen det där med livserfarenhet, det skiter jag nog totalt i. Eftersom det redan idag finns så många bra unga mammor så kan det ju inte spela någon roll? Eller kan ni med mycket livserfarenhet ärligt säga att ni är bättre mammor för att ni har rest, pluggat, arbetat, haft fler förhållanden än de som inte gjort det?sen är det ju en fördel att ha fast jobb, stadig inkomst, pluggat färdigt, egen lägenhet osv men vad jag läst här på FL så tycker jag att de flesta fixar allt sånt där väldigt bra ändå. så ts, jag kan inte svara på din fråga för det är väldigt individuellt.
    Man måste ju inte vara gammal för att ha mycket livserfarenhet. Jag har mer livserfarenhet än många äldre.. Jag fick som ung klara mig själv ganska fort. Festat ser jag inte som en livserfarenhet direkt, men det har ag också gjort så jag storknat! Barn har jag en MASSA erfarenhet med! Med tanke på att jag har 10 syskonbarn!=)
    Förhålanden Har jag haft en del.. Har mest "busat" runt, men visst har det vart föhållanden. Jobbat har jag gjort av och till i 4 år.. rest har jag gjort med. Jag har iaf vart i alla världsdelar. Länder orkar jag inte räkna upp.. Sen är det vissa erfrenheter som kanske inte alltd är så positiva men man lär sig av dom. Dom vill jag helst inte nämna här..

Så min slutsats: Livserfarenhet är inte heller en siffra!
  • JeanneDArc

Omöjligt att svara på utan att få mer information om situationen i sin helhet. Finns det eget boende? Egen stadig ekonomi? Hur ser framtidsplanerna ut? Hur mogen är personen i fråga? Finns det stöd i omgivningen? vad tycker pappan om det hela? Förstår personen hyfsat väl vad det innebär och vilka förändringar det kommer bli?

• MarieHJ
    JeanneDArc skrev 2008-10-24 10:52:03 följande:
    Omöjligt att svara på utan att få mer information om situationen i sin helhet. Finns det eget boende? Egen stadig ekonomi? Hur ser framtidsplanerna ut? Hur mogen är personen i fråga? Finns det stöd i omgivningen? vad tycker pappan om det hela? Förstår personen hyfsat väl vad det innebär och vilka förändringar det kommer bli?
    Håller med.
  • LilaRos
    MarieHJ skrev 2008-10-24 10:43:33 följande:
    Låter nästan exakt som min sambo och mig innan vi fick barn!=) ´Vi klarar oss utmärkt så tycker absolut inte det är konstigt att ni vill ha barn! herregud du är ju 19 år, räknas som vuxen! Klart ni ska ha barn om ni vill! Med era förutsättningar så tror jag ni klarar er galant.. Ni är ju tillräckligt gammla för att fatta egna beslut. Lycka till!!
    Precis. Man kan vara ung, ha bra förutsättningar och skaffa barn. Men juss nnu bor vi i en etta utan dusch så där är den felande länken. Men vi har några på g att byta lägenhet med. Det kommer bli helt underbart att bli förälder, se de första stegen och en person som växer upp. Men det kommer antagligen vara stunder då man inte tycker om tillvaron. Men allt posetivt och underbart kommer väga upp de stunder med råge.
  • Carinamamma84

Jag var 19år när jag fick min dotter idag är jag 23år och har en son på 2mån
    Lycka till med barnvärkstan

• SaraHeleneBirgitta

Inte alls! Är 21 nu och har en 3 månaders son. Och min lilla syster som är 19 har en 3 årig dotter och en son på nu en vecka :) Go for it girl ;)

Svar på tråden För ung för att bli mamma ?