• linnsi

För ung för att bli mamma ?

Tycker ni det är för ungt att bli mamma när man är 18 ? Själv ser jag absolut inget problem med det . Men vad tycker ni ? Kramar

• Svar på tråden För ung för att bli mamma ?
  • Dancia

Det ligger inte i åldern, utan vad man har för sorts liv och hur tryggt man har det. Min mamma blev gravid när hon var 17, och fick mig när hon var 18. Pappa fick jobba väldigt mycket, men de klarade att uppfostra mig och min lillasyster som föddes 15 månader efter mig galant. Nu är mamma 38, pappa 40 och lever tillsammans i ett nybyggt jättefint hus och reser ofta. Vi reste också mycket som familj ända tills jag flyttade hemifrån, så de har verkligen inte fått lägga sitt liv åt sidan bara för att de fick oss.

Jag fick min son när jag var 19. Då hade jag och mannen varit tillsammans i 4 år. Jag hade gått ut gymnasiet, jobbat mycket och hade även ett jobb efter gymnasiet under graviditeten. Nu när jag går hemma har vi faktiskt en väldigt hyffsad ekonomi som absolut inte ställer oss på kanten, vi äger ett eget hus, egen bil o.s.v. Man behöver inte få dåliga förhållanden bara för att man är ung förälder.

Som sagt, det har ingenting med åldern att göra, utan hur bra ställt man har det och om man känner sig mogen och redo för ett barn. Dessutom vill jag också klargöra en sak, när man får barn så förändras livet väldigt mycket, MEN det betyder inte att man inte kan göra någonting efter det. Man kan ändå resa, upptäcka världen, umgås med vänner och bekanta och utbilda sig, skaffa sig ett annat jobb etc. Livet förändras hela tiden ändå.

• Linda Maria

Åldern spelar väl absolut ingen roll. Bara man kan ge barnet en trygg och bra uppväxt. Däremot är det väl inte sååå många 18-åringar som kan det då det krävs en mognad, trygg ekonomi mm.

• CeeJay

Dancing Sunrise skrev 2008-08-06 16:03:19 följande:

Det ligger inte i åldern, utan vad man har för sorts liv och hur tryggt man har det. Min mamma blev gravid när hon var 17, och fick mig när hon var 18. Pappa fick jobba väldigt mycket, men de klarade att uppfostra mig och min lillasyster som föddes 15 månader efter mig galant. Nu är mamma 38, pappa 40 och lever tillsammans i ett nybyggt jättefint hus och reser ofta. Vi reste också mycket som familj ända tills jag flyttade hemifrån, så de har verkligen inte fått lägga sitt liv åt sidan bara för att de fick oss.Jag fick min son när jag var 19. Då hade jag och mannen varit tillsammans i 4 år. Jag hade gått ut gymnasiet, jobbat mycket och hade även ett jobb efter gymnasiet under graviditeten. Nu när jag går hemma har vi faktiskt en väldigt hyffsad ekonomi som absolut inte ställer oss på kanten, vi äger ett eget hus, egen bil o.s.v. Man behöver inte få dåliga förhållanden bara för att man är ung förälder.Som sagt, det har ingenting med åldern att göra, utan hur bra ställt man har det och om man känner sig mogen och redo för ett barn. Dessutom vill jag också klargöra en sak, när man får barn så förändras livet väldigt mycket, MEN det betyder inte att man inte kan göra någonting efter det. Man kan ändå resa, upptäcka världen, umgås med vänner och bekanta och utbilda sig, skaffa sig ett annat jobb etc. Livet förändras hela tiden ändå.
    Bara genom att läsa det DU skriver fattar man direkt att DU/NI verkligen VAR mogna att skaffa barn. Det är djup i det du skriver och du har ju helt rätt tycker jag
  • Dancia
    CeeJay skrev 2008-08-06 16:08:44 följande:
    Dancing Sunrise skrev 2008-08-06 16:03:19 följande: Bara genom att läsa det DU skriver fattar man direkt att DU/NI verkligen VAR mogna att skaffa barn. Det är djup i det du skriver och du har ju helt rätt tycker jag
    Tack
  • LadyB

det e ju individuellt...man kan vara ung i kroppen men äldre i huvudet....jag vet en som e 56 o han e den omognaste jag vet,o han om någon borde ju vara mogen...go 4 it girl!

• AngelOfLove

Jag tycker inte att det är för ungt. Jag skulle själv ha blivit mamma vid 18 års ålder om jag inte hade gjort den där aborten (som jag nu ångrar så mycket!).

• mamma18

hej allihop! inkomst hade inte jag när jag väntade min första son, jag var 16 år då!!!! visseligen hade min sambo det då + att jag fick hjälp av min mamma om det var något speciellt.
    nu har jag mitt andra och blir 19år i december.
    jag jobbar inte ännu, men har planerat att jobba och plugga i den mån det går, när barnen är på dagis/dagmamma!

men det gäller som sagt att man känner sig mogen och är beredd att ta ansvar!
    för detta gäller ju små liv som ska växa upp och ha en bra uppväxt.

jag märke själv vad mycket man fick avstå, men även vad mycket kul man kunde ha med familj och vänner.
    så för mig känns det inte som ett hinder att ha barn, utan jag gör detta till något underbart. och jag är en stolt 2 barnsmor på 18 ÅR!!!

kram från mig TS!
    du ska veta att du inte är för ung!

FÖRÄLDRAR ÄR INGEN ÅLDER! MAN KAN LIKA GÄRNA TA BRA ANSVAR SOM EN SOM ÄR ÄLDRE FÖRÄLDER!

• MLI87

jag va 15 år när jag fick min dotter så jag tycker inte 18 är för ungt. Nu är jag 21 år o har precis blivit tvåbarnsmorsa:)

• jen bossman

JAG anser att man är ung när man är 18 vare sig man är mamma eller inte. Men för att kunna svara på din fråga om det är FÖR ungt för att vara mamma måste man ju se till individen. Det finns oansvariga 18-åringar som absolut inte borde skaffa barn och det finns 35-åringar som kan vara lika oansvariga. Sen det där med livserfarenhet, det skiter jag nog totalt i. Eftersom det redan idag finns så många bra unga mammor så kan det ju inte spela någon roll?

Eller kan ni med mycket livserfarenhet ärligt säga att ni är bättre mammor för att ni har rest, pluggat, arbetat, haft fler förhållanden än de som inte gjort det?

sen är det ju en fördel att ha fast jobb, stadig inkomst, pluggat färdigt, egen lägenhet osv men vad jag läst här på FL så tycker jag att de flesta fixar allt sånt där väldigt bra ändå.

så ts, jag kan inte svara på din fråga för det är väldigt individuellt.

• MsBeauty

Jag tycker det är bra om man har gått ut gymnasiet och kanske har ett jobb så att man inte får lägsta FP. Men tycker inte 18 år för ungt alls.

Svar på tråden För ung för att bli mamma ?