• Bebis juli 08

Fläskfilé

Har plockat upp en fläskfilé ur frysen. Är det någon som har ett bra, gott och enkelt förslag på vad jag kan göra med den!?

• Svar på tråden Fläskfilé
  • La Lola

Inbakad fläskfilé (med vitlöksost eller svampstuvning)
    Mmmmmm.

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Atta

Något som är enklt och väldigt gott är att skiva den och sen linda en bacon skiva runt ytterkanten och lite svart peppar och sedan steka den. Enkelt och väldigt smaskit.

• Sambofröken

La Lola skrev 2008-08-13 13:12:34 följande:

Inbakad fläskfilé (med vitlöksost eller svampstuvning)Mmmmmm.
    Mm lät hur gott som helst, hur gör man det?
  • Min högsta önskan

Skiva fläskfilén (1-2 cm tjocka), krydda med aromat och stek den.
    Skär en gul paprika i små bitar. Lägg i stekpannan och bryn dem tillsammans med köttet.
    Häll över 2 dl grädde, rör ner 1-1/2 msk fransk senap. Låt puttra ihop några minuter.

Det är jättegott att ha hasselbackspotatis till! Klyftpotatis är inte heller helt fel.

• Anettan73

Snitta den och lägg in fetaos och grovhackad ruccola och linda in den i bacon och peppra lite smått. Stek den i järn eller ugn. Skiva den sen i ca 1-2 cm tjocka bitar och servera med smörstekt kulpotatis eller något och salla och en god sås...

MMMmmm favvo rätt!!!

• La Lola
    Sambofröken skrev 2008-08-13 13:14:13 följande:
    La Lola skrev 2008-08-13 13:12:34 följande:Mm lät hur gott som helst, hur gör man det?
    Plättlätt! Men lite "pilligt".

Skiva filén i 1 cm tjocka skivor.
    Stek (krydda oxå) i panna.

Kavla ut smördeg o lägg tex 2 bitar på (min make brukar dela filén i mindre bitar men det är inte nödvändigt).
    Klicka på lite vitlösost eller svampstuvning, vira ihop knytet ordentligt o lägg på plåt, eller i en ugnsfast form med öppningen neråt.
    Baka av i ugnen till smördegen är klar. Står på förpackningen tror jag men annars så är det nog runt...15 min kanske...

Mumsigt värre!
  • Sambofröken

La Lola skrev 2008-08-13 13:22:31 följande:

Plättlätt! Men lite "pilligt". Skiva filén i 1 cm tjocka skivor. Stek (krydda oxå) i panna. Kavla ut smördeg o lägg tex 2 bitar på (min make brukar dela filén i mindre bitar men det är inte nödvändigt). Klicka på lite vitlösost eller svampstuvning, vira ihop knytet ordentligt o lägg på plåt, eller i en ugnsfast form med öppningen neråt. Baka av i ugnen till smördegen är klar. Står på förpackningen tror jag men annars så är det nog runt...15 min kanske...Mumsigt värre!
    Gud va gott det låter, tack så jättemycket för receptet, det kommer vi defenetivt att prova...:)
  • La Lola
    Sambofröken skrev 2008-08-13 13:26:30 följande:
    La Lola skrev 2008-08-13 13:22:31 följande:Gud va gott det låter, tack så jättemycket för receptet, det kommer vi defenetivt att prova...:)
    Vi åt detta senast i söndags med hemmagjord klyftpotatis o morötter (morötterna strimlas till "stavar" o får gå i ugnen ihop med potatisen).

Till det hade vi en jättegod baconsås. Knaperstek bacon i småbitar, låt rinna av på hushållspapper. Blanda med creme fraiche o grovmalen svartpeppar. Låt stå i flera timmar så att såsen blir fast.

O så sallad såklart.
  • Moa38

helstek den först i en stekpanna och sedan skiva den och lägg tillbaka i pannan. Gör en sås på grädde i samma panna (mums) och sedan steker man champinjoner i annan panna (går bra med både färska och konserverade) och lägg sedan i. Servera med hemgjorda potatisklyftor från ugnen kryddade med grovt salt, timjan och vitlök.
    (oj vad jag blev hungrig nu då)

• Sambofröken

Hungrig blir man när man läser..:)

• sofie27

stek hela fläckfilen till den får färg med mycket magarin på plåten...ta upp fileen...gör såsen av spadet(champinjoner i bli så gott)...skiva fläckfilen. lägg ner skivorna i en ugnsform...häll över såsen du gjort....över med folie och låt puttra i ugnen i 45 minuter...jättegott med potatis till......

• Bebis juli 08

Nu e det dax igen!
    Fler recept emottages gärna

• Chivaz

Har precis gjort Fläskfilé Africana:

Stek fläskfilén, häll på 3 dl grädde och spad från 1 burk mandariner. Ha i curry, salt, peppar, 1 vitlöksklyfta och 5 msk Mango Chutney. Låt koka i 30 min och häll sedan i 2 dl creme fraich.
    Servera ris till och mandarinerna, jordnötter, skivad banan och kokos (om man vill).

• vivi85

Snitta den, lägg i creme bonjours (vitlök brukar jag ta) sen krydda den efter smak och linda in den i ugnen.. Sen mot slutet brukar jag ta en burk creme fraice och lägger runt om den på plåten så får du en god sås... :)

Svar på tråden Fläskfilé