• over the top

Lär ni era 1 åringar att inte bitas genom att bita dom??

Har en vän som har en son på 1 år och 2 månader nu. När han började bita henne och nypa henne och dra henne i håret så gjorde hon samma sak mot honom tills han började gråta för att han skulle fatta att de gjorde ont.. Hon kanske började med de när han va 8 månader. Men brukar man verkligen lära ett sånt lite barn att ex inte bitas gemon att bitas tillbaka? gör ni de? Jag kommer inte göra de, tycker de är fel. Han har ju iten slutat med de för att hon gör de. Så förstår itne varför hon fortsätter.

Hur gör ni när era barn gör så?

• Svar på tråden Lär ni era 1 åringar att inte bitas genom att bita dom??
  • ashera

Verkligen inte! Jag säger "Aj" (för att det gör ont) och "Nej, man får inte bitas" och lyfter bort.

Min dotter biter och skrattar, hon tycker att det är kul med reaktionen. Hon förstår ju inte att det gör ont! Hon själv har blivit biten av sin storebror, men hon kopplar inte samman det ändå. Små barn förstår ju inte att det som gör ont på mig gör ont på dig.

• good and evil

Har en snäll pojk som inte bits
    Men skulle han bitas så hadde jag absolut inte bitigt tillbax!

• en glad

Skulle två fel bli ett rätt då....eller? (fattar inte logiken....!?)

• pompes pappa

har hört samma skräckhistoria av en arbetskamrat. Och mitt svar är no way. Så små barn ska man förekomma och visa hur man gör inte visa hur man inte gör. Att skrika är inte heller så vist, för de fattar att de får en reaktion men inte att de inte får bitas. De kan t o m söka den reaktionen igen genom att bita en gång till

• 2Barns Mamma

men fy!!! aldrig!!!! jag har en 2åring som bitts..men det är bara att tjata o tjata om att man gör inte så...eller?

• jenny99

Detta är väl olagligt?
    Helt sjukt.

Hade min vän eller syrra,eller vem som hellst gjort så hade jag blivit vansinnig,tål inte när vuxna ger sig på barn.

Nej,jag har aldrig bitit eller slagit mina barn nånsin.

• morgerda

Åh nej! Barn gör det vi gör och dessutom är det olagligt!

Min dotter har førsøkt små bitas, istället førsøker jag betona:
    - AJ, det gjorde ont när du bet mig. Snälla gør inte om det.

Jag vet att hon tar till sig och vet allt mer att det gör ont på mig, nu åar hon 20 månader och säger førlåt och klappar. Hon har bitit mig 1 gg vid 14 månader, 1 gg 18 månader - så inte så mkt bitande på henne då... men iaf. Hade jag bitit tillbaka hade jag bara visat att det är nåt alla gør.

Men vi førsøker prata med henne och markera på så sätt även när hon busar lite før mkt med katten eller nåt annat som kanske inte är så bra.

• sofie27

aldrig i livet!!!! man lär sina barn att inte slåss och bitas ska vi då sedan ha rätt att göra så. Finns andra sätt att uppfostra sitt/sina barn på...

• Grenna

Vill bara poängtera att det är inte elaka barn som biter! Min son bet när han var glad och uppspelt. Han visste liksom inte var han skulle göra av all energi. Att markera och tala om att det gör ont - helt ok. Ibland hjälper det inte och då är det punktmarkering som gäller tills bitandet går över för det gör det.

Svar på tråden Lär ni era 1 åringar att inte bitas genom att bita dom??