• over the top

Lär ni era 1 åringar att inte bitas genom att bita dom??

Har en vän som har en son på 1 år och 2 månader nu. När han började bita henne och nypa henne och dra henne i håret så gjorde hon samma sak mot honom tills han började gråta för att han skulle fatta att de gjorde ont.. Hon kanske började med de när han va 8 månader. Men brukar man verkligen lära ett sånt lite barn att ex inte bitas gemon att bitas tillbaka? gör ni de? Jag kommer inte göra de, tycker de är fel. Han har ju iten slutat med de för att hon gör de. Så förstår itne varför hon fortsätter.

Hur gör ni när era barn gör så?

• Svar på tråden Lär ni era 1 åringar att inte bitas genom att bita dom??
  • Goliz

Nej!
    Han fattar inte (än) att han gör fel när han biter, eftersom dom gånger det har hänt så är det för att han blir så uppspelt eller övergosig, och då biter.
    När han har gjort det så ryter jag "NEJ, man får inte bitas" och så tar jag bort honom från mig. Då blir han JÄTTE ledsen och börjar gråta, för han fattar ju inte att han gjort något dumt, eftersom han inte menar att vara dum. Han blir bara så till sig och då biter.
    Men tillslut ska han väl lära sig att det är fel...

• Lajkie

nej absolut inte. Min dotter är 2 år och har visserligen aldrig bitits. Men jag skulle aldrig bita tillbaka.

• laGoldfish

haha=D jaa de är ju oxo ett sätt=P tycker man kan låta syskonen sköta det..om man har några alltså. Tycker inte man ska bita sitt barn,men om barnet biter sina syskon så tycker jag nog det är deras rätt att bita tibax.

• Zaria
    Grenna skrev 2008-08-17 09:56:41 följande:
    Vill bara poängtera att det är inte elaka barn som biter! Min son bet när han var glad och uppspelt. Han visste liksom inte var han skulle göra av all energi. Att markera och tala om att det gör ont - helt ok. Ibland hjälper det inte och då är det punktmarkering som gäller tills bitandet går över för det gör det.
    Instämmer,min son höll på med "kräelksbett" när han var gosig,men fan vad ont det gjorde. Inte var han ett mindre snällt barn för det.
  • 2Barns Mamma

va skönt att läsa detta!! min 2åring bitts och jag tycker att det är så jobbigt!! känns som att alla på dagis är så trött på våran pojk och att alla föräldrarna undrar vad vi gör i vårat hus för att få han att bitas så...måtte detta gå över snart..

Grenna skrev 2008-08-17 09:56:41 följande:
    Vill bara poängtera att det är inte elaka barn som biter! Min son bet när han var glad och uppspelt. Han visste liksom inte var han skulle göra av all energi. Att markera och tala om att det gör ont - helt ok. Ibland hjälper det inte och då är det punktmarkering som gäller tills bitandet går över för det gör det.
  • vittra

Här har vi också en som bits, men hon bits ju inte för att hon är arg eller vill jävlas, hon bits för att hon är glad och uppspelt.
    Min svärfar kom med nån liknande kommentar, att man ska utsätta dom för samma sak så att dom fattar att det gör ont... men nej, FY FAN!
    Det blir ju helt fel, det enda man kan göra är att visa bestämt att det gör ont och att det inte är ett accepterat beteende.
    Dom förstår ju inte ens att det gör ont, hon biter liksom på mig som hon biter på sina myskuddar eller mjukisdjur och på dom gör det ju inte ont

• 2Barns Mamma

jag håller med! skulle aldrig bitas tillbaka!!!

• Elli47

Nej jag har inte bitit mina barn... däremot har jag väl haft tur som har två barn som inte varit bitska, den yngre har väl någon gång bitit sin storebror men då har han blivit fyad och fått be om förlåtelse.

• stjärnströssel

nej.

skulle jag se en mamma /pappa göra som ts skulle jag nog säga till dom.

det blåser på toppen
  • vittra
    stjärnströssel skrev 2008-09-24 08:16:56 följande:
    nej.skulle jag se en mamma /pappa göra som ts skulle jag nog säga till dom.
    Håller med!
Svar på tråden Lär ni era 1 åringar att inte bitas genom att bita dom??