• SvanFlikkan

varför stöts bonusen oftast bort???

Varför stöter oftast alltid biomammorna till sina små söta bebisar ut sina bonusar???
    Nästan varenda tråd om bonusar så handlar det om i princip det.

Tycker så förbannat synd iom barnen som fått en sån hemsk styvmamma... snacka om askungen-sagan!

Och handlar det inte om "min söta bebis och sambons unge" så handlar det om kvinnor som vill att mannen ska välja bort sina barn.

Men vafan barn är barn, och i alla fallen är det makens barn det hadlar om!

Mitt hjärta blöder verkligen för dessa barn. Vad har dom gjort för att förtjäna avskyn mot sig??

Och vi alla vet ju hur Askungen slutar...

• Svar på tråden varför stöts bonusen oftast bort???
  • MissWhiskey
    Ärlig skrev 2008-08-23 23:33:47 följande:
    Jag är bio- och "bonus"mamma och självklart står mitt eget barn mig närmast. Jag hyser ingen kärlek till min mans barn och jag är på eget initiativ fysisk med mitt barn till skillnad från med min "bonus".Att jag sätter citationstecken runt ordet bonus är för att jag inte ser barnet som någon bonus i mitt liv, han är ett bagage min sambo har och han är här varannan vecka.De veckor han är här är han självklart med på alla familjära ting från stort till smått men jag känner ingen samhörighet med barnet.Barnet har en mamma och en pappa och jag axlar inget ansvar över deras barn, bara min man och mitt gemensamma.Jag är varken elak eller uppenbart frånstötande till min mans barn men självklart känner han av att han inte ses som en naturlig del av mig i familjen. Pappan ser till att barnet har det bra och får den uppmärksamhet han behöver med allt vad lek och allvar innebär och det är ingeting jag hindrar.De får även "självtid" som det barnet vill ha med sin pappa, men där är jag väldigt noga med en sak som många verkar störa sig på härinne på FL, nämnligen att jag ser till att våran gemensamma får exakt lika mycket självtid med sin far de veckor "bonusen" är här.Jag vill inte vara med att skicka ut signaler att den ena skulle betyda mer eller mindre för pappan ifråga så detta är helt rättvist tycker jag.
    Å hur tror du ditt bonusbarn känner för dig när du beter dig så illa mot honom?

Å ni som har nått emot att den NI själva valt har ett barn eller flera med sig från tidigare förhållande kanske borde tänka er för innan ni inleder ett förhållande för de kommer med och ska ha lika stor respekt och kärlek från er som ni ger era biologiska barn.
  • MissWhiskey
    Ärlig skrev 2008-08-23 23:33:47 följande:
    Jag är bio- och "bonus"mamma och självklart står mitt eget barn mig närmast. Jag hyser ingen kärlek till min mans barn och jag är på eget initiativ fysisk med mitt barn till skillnad från med min "bonus".Att jag sätter citationstecken runt ordet bonus är för att jag inte ser barnet som någon bonus i mitt liv, han är ett bagage min sambo har och han är här varannan vecka.De veckor han är här är han självklart med på alla familjära ting från stort till smått men jag känner ingen samhörighet med barnet.Barnet har en mamma och en pappa och jag axlar inget ansvar över deras barn, bara min man och mitt gemensamma.Jag är varken elak eller uppenbart frånstötande till min mans barn men självklart känner han av att han inte ses som en naturlig del av mig i familjen. Pappan ser till att barnet har det bra och får den uppmärksamhet han behöver med allt vad lek och allvar innebär och det är ingeting jag hindrar.De får även "självtid" som det barnet vill ha med sin pappa, men där är jag väldigt noga med en sak som många verkar störa sig på härinne på FL, nämnligen att jag ser till att våran gemensamma får exakt lika mycket självtid med sin far de veckor "bonusen" är här.Jag vill inte vara med att skicka ut signaler att den ena skulle betyda mer eller mindre för pappan ifråga så detta är helt rättvist tycker jag.
    Naturlig del av familjen????? HUR FAN KAN MAN SÄGA SÅ???? Det är barn du pratar om...han tillhör familjen lika mycket som ett gemensamt barn
  • Ärlig
    MissWhiskey skrev 2008-08-28 19:28:16 följande:
    Naturlig del av familjen????? HUR FAN KAN MAN SÄGA SÅ???? Det är barn du pratar om...han tillhör familjen lika mycket som ett gemensamt barn
    Nope, det anser inte jag.
    Men ser du det på det viset angående din sambos barn respekterar jag det.
  • Ärlig
    MissWhiskey skrev 2008-08-28 19:27:10 följande:
    Å hur tror du ditt bonusbarn känner för dig när du beter dig så illa mot honom?Å ni som har nått emot att den NI själva valt har ett barn eller flera med sig från tidigare förhållande kanske borde tänka er för innan ni inleder ett förhållande för de kommer med och ska ha lika stor respekt och kärlek från er som ni ger era biologiska barn.
    Vart läser du att jag beter mig illa?
  • milla   1982

Du kommer antagligen inte få nåt ärligt svar i denna tråd av dom som "stöter bort sina bonusar "eftersom de som svarar ärligt bara blir påhoppade.

Felix - 20080618
  • Ärlig

milla 1982 skrev 2008-08-28 20:39:12 följande:

Du kommer antagligen inte få nåt ärligt svar i denna tråd av dom som "stöter bort sina bonusar "eftersom de som svarar ärligt bara blir påhoppade.
    Huvudet på spiken

...då tillockmed jag, som inte stöter bort barnet men heller inte ser honom som mitt blir påhoppad för att jag inte ser barnet som en naturlig del av min familj men han är med på familjära saker precis som alla andra under vårat tak så har du nog helt rätt.
  • Flussa

Tycker inte att någon ska ge en "bonus mamma" dåligt samvete pga att hon älskar sitt eget barn mer än bonusen iaf inte så länge man respekterar och inte klankar ner på bonusen. Det finns många med åsikter mot oss bonus mammor( det typiska frasen är: Varför gick du in i ett förhållande med en kille som hade barn om du inte älskar barnet... Ja kanske för att man älskar killen och man önskar ju självklart att allt ska gå bra med bonusen också. Tyvärr så är det inte så lätt alla gånger.
    Jag har försökt och jag vill så gärna, men nu är det ju som det är. Jag har inte uppfostrat honom, jag har inte varit med när han lärt sig prata eller gå. Med mitt eget barn får jag vara med från början och känna alla de känslor som bonusens föräldrar känner för honom, jag kan inte tvinga någon utomstående älska mitt barn som sitt eget, men jag kan hoppas att hon får stöd och blir respekterad. Alla har olika åsikter angående det här det viktiga är väl att man inte skadar eller sårar bonusen på något sätt. Dock måste jag lägga in att jag inte tycker killen ska lämna sitt barn för en tjej, han kommer i såna fall antagligen kunna göra om det igen mot den nya tjejen...

• frollen

jag älskar verkligen min bonusdotter, men kanske på ett annat sätt än min biologiska dotter? hur som hellst så hade jag min bonusdotter först. så jag kommer alltid ha älskat henne i 1,5 år längre. :D ..

men att folk skulle stöta bort sina bonusbarn..? eh, låter helt knäppt för mig. men jag hade iof bara min bonusdotter (haha och min sambo såklart) innan vi fick ett barn tillsammans så jag menar.. jag har ju älskat henne som min egen och nu när jag väl har ett eget barn så älskar jag ju inte min bonusdotter mindre för det?

tror dock det är lättare att ha en bonus och sen skaffa ett eget barn än att börja med ett eget och sen få en bonus på köpet, när man redan är bio-förälder.

:)

• frollen

kanske ska tillägga att min bonusdotter var 1 år och 4 månader när jag blev tillsammans med hennes pappa. så jag har ju fått uppleva hennes försök till tal och hon har heller aldrig tyckte att det är nått konstigt med att vara hemma hos "pappa och freja" för det är så hennes familjebild ser ut. min sambo och hans ex har aldrig varit tillsammans under tiden dom haft deras dotter ihop..

nu är hon 3 år och min bio-dotter är 4 månader.
    älskar dom båda himla mycket. ser verkligen min bonusdotter och en BONUS. världens finaste bonus. hur kan man se ens sambos barn som bagage?! :S

• Calles matte
    frollen skrev 2008-08-29 05:08:42 följande:
    kanske ska tillägga att min bonusdotter var 1 år och 4 månader när jag blev tillsammans med hennes pappa. så jag har ju fått uppleva hennes försök till tal och hon har heller aldrig tyckte att det är nått konstigt med att vara hemma hos "pappa och freja" för det är så hennes familjebild ser ut. min sambo och hans ex har aldrig varit tillsammans under tiden dom haft deras dotter ihop..nu är hon 3 år och min bio-dotter är 4 månader.älskar dom båda himla mycket. ser verkligen min bonusdotter och en BONUS. världens finaste bonus. hur kan man se ens sambos barn som bagage?! :S
    Tror det är enorm skillnad om man kommer in så pass tidigt i ett barns liv. Då är det ju bara "ett barn" det handlar om och inte en "färdigstöpt" individ. Hade jag träffat mina bonusbarn redan när de var 1-2 år så hade nog mina känslor för dem varit väldigt annorlunda mot vad de är nu. Mina bonusar var 9 resp 12 när jag kom in i deras liv.
Svar på tråden varför stöts bonusen oftast bort???