• SvanFlikkan

varför stöts bonusen oftast bort???

Varför stöter oftast alltid biomammorna till sina små söta bebisar ut sina bonusar???
    Nästan varenda tråd om bonusar så handlar det om i princip det.

Tycker så förbannat synd iom barnen som fått en sån hemsk styvmamma... snacka om askungen-sagan!

Och handlar det inte om "min söta bebis och sambons unge" så handlar det om kvinnor som vill att mannen ska välja bort sina barn.

Men vafan barn är barn, och i alla fallen är det makens barn det hadlar om!

Mitt hjärta blöder verkligen för dessa barn. Vad har dom gjort för att förtjäna avskyn mot sig??

Och vi alla vet ju hur Askungen slutar...

• Svar på tråden varför stöts bonusen oftast bort???
  • elinelversson

hemma hos oss är det tvärtom. här är det bara bonusen som gäller när han är här. jag får dåligt samvete på något sätt.

• Zaria

Jag skulle snarare tycka att det vore väldigt konstigt om man älskade bonusbarnet som kommer varannan vecka eller varannan helg precis lika mycket och på samma sätt som sina biobarn.

• Abessiniern

Det är väl inget konstigt egentligen att man älskar sitt eget barn på ett annant sätt en ett bonusbarn. Man väljer ju inte vem man får känslor för och blir kär i. Men om man får känslor för en man/kvinna som har barn sedan tidigare och man upplever det enbart som ett bagage i negativ mening, så kanske man borde välja att inte fortsätta den relationen och inte sätta nya barn till världen med honom/henne. Man väljer ju inte vem man får känslor för som sagt, men man väljer vad man gör med de känslorna och om man låter det hela utvecklas till en stadig relation eller inte.

• lovely lady
    Nu måste jag bara lägga mig i känner jag.

Barn är inga ägodelar, barn har inte bett om att få födas, barn vet inte hur det ska vara
    Vi vuxna har ett enormt stort ansvar jentemot ALLA barn, att ge dom trygghet och hjälpa dom på rätt väg i livet.

Om det va DITT barn
    egoistiska jäkla skitstövlar som inte borde ha barn i sin närhet!!!
  • ius lexis

Har inte läst tråden! Men tycker att du fomulerar din fråga väldigt svat/vit. Min man har två barn och de är han och hans ex frus barn.
    De älskar dem och är bra föräldrar till dem vilket jag stöttar. Men jag älskar inte deras barn och det vore väl jätteskumt om jag inte älskade mitt barn mest i världen precis som deras mamma älskar dem. Känns som endel blandar ihop att vara kvinna i en familj är samma sak som att vara modersgestalt till alla i den, men så ser inte familjer ut nu! Jag är pappas kvinna! Inte deras mamma! Jag är där för dem om de behöver mej, jag tänker på dem och oroar mej till vansinne, men älskar gör jag min man och mitt barn. men de är alltid välkomna hos oss. varför blanda ihop rollerna?? Jag är inte deras mamma men jag måste ändå få älska våran "söta bebis" mer än allt även om det finns andras barn än min i familjen.

• TessaS

Jag satt och laddade för att skriva och insåg att du skrivit precis det jag ville ha sagt.
    Tummen upp!

ius lexis skrev 2008-09-23 21:44:42 följande:
    Har inte läst tråden! Men tycker att du fomulerar din fråga väldigt svat/vit. Min man har två barn och de är han och hans ex frus barn. De älskar dem och är bra föräldrar till dem vilket jag stöttar. Men jag älskar inte deras barn och det vore väl jätteskumt om jag inte älskade mitt barn mest i världen precis som deras mamma älskar dem. Känns som endel blandar ihop att vara kvinna i en familj är samma sak som att vara modersgestalt till alla i den, men så ser inte familjer ut nu! Jag är pappas kvinna! Inte deras mamma! Jag är där för dem om de behöver mej, jag tänker på dem och oroar mej till vansinne, men älskar gör jag min man och mitt barn. men de är alltid välkomna hos oss. varför blanda ihop rollerna?? Jag är inte deras mamma men jag måste ändå få älska våran "söta bebis" mer än allt även om det finns andras barn än min i familjen.
  • Calles matte
    ius lexis skrev 2008-09-23 21:44:42 följande:
    Har inte läst tråden! Men tycker att du fomulerar din fråga väldigt svat/vit. Min man har två barn och de är han och hans ex frus barn. De älskar dem och är bra föräldrar till dem vilket jag stöttar. Men jag älskar inte deras barn och det vore väl jätteskumt om jag inte älskade mitt barn mest i världen precis som deras mamma älskar dem. Känns som endel blandar ihop att vara kvinna i en familj är samma sak som att vara modersgestalt till alla i den, men så ser inte familjer ut nu! Jag är pappas kvinna! Inte deras mamma! Jag är där för dem om de behöver mej, jag tänker på dem och oroar mej till vansinne, men älskar gör jag min man och mitt barn. men de är alltid välkomna hos oss. varför blanda ihop rollerna?? Jag är inte deras mamma men jag måste ändå få älska våran "söta bebis" mer än allt även om det finns andras barn än min i familjen.
    Mycket bra skrivet! Håller med fullständigt. Det är konstigt att för vissa så måste allting vara antingen svart eller vitt, det finns ingenting där emellan.

Jag ser det så att mina bonusbarn har en mamma och en pappa som älskar dem mest i hela världen, och sen har de mig, som också är en viktig person i deras liv men inte deras förälder. Mitt eget barn har också en mamma (mig) och en pappa som älskar honom mest av allt. Vad är problemet?
  • luckychica

Oj vilken disskution ni har pg! Jag är också i ett förhållande där min sambo har 2 barn och jag har ingen.. Vi har varit ihop i ca 5 mån nu.. Jag känner inte att jag ''älskar'' hans barn eller att jag har ett ansvar över dom. Vi har ju pratat om att skaffat ett eget.. och jag vet ju själv att jag kommer aldrig känna samma sak för bonusbarnen som jag känner för mitt eget.. så jag kan hålla med många av er bonus mammor! Men varför MÅSTE man älska sin partners barn.. det är kanske något som kommer med tiden?? Jag vet där finns många åsikter..

Något jag läste i Glamour ''När han redan har barn'' Okt 2008

''Kvinnan är inte förälder till de barn som redan finns och har då inte samma engagemang som en bioförälder har. De känslor hon har för barnets pappa överförs inte automatiskt till barnet. Du som träffat en man som redan har barn behöver alltså inte gå in i en mammaroll barnen har redan en bio mamma och behöver inte en till. i vårt moderna samhälle där familjekonstellationerna kan se ut på många olika sätt är det märkligt nog fortfarande tabu att inte älska barn ovillkorligt. det ÄR okej att inte gilla sin partners barn. det går att bo och leva tillsammans iaf om man kan prata öppet med sin partner om vad man känner.''

det tyckte jag var väldigt bra!

• Höströd
    Ärlig skrev 2008-08-28 20:27:56 följande:
    Vart läser du att jag beter mig illa?
    I hela ditt inlägg beter du dig illa, du skadar barnet.

Hur bemöter du honom, ignorerar du honom, svarar på hans frågor eller har ni ingen verbal kontakt alls?

Det låter som om han inte får vara en del av er familj vilket jag tycker är konstigt då ert barn faktiskt är hans syskon. Hur är hans relation till ert barn? Lika dåligt som din relation till honom?
Svar på tråden varför stöts bonusen oftast bort???