• SvanFlikkan

varför stöts bonusen oftast bort???

Varför stöter oftast alltid biomammorna till sina små söta bebisar ut sina bonusar???
    Nästan varenda tråd om bonusar så handlar det om i princip det.

Tycker så förbannat synd iom barnen som fått en sån hemsk styvmamma... snacka om askungen-sagan!

Och handlar det inte om "min söta bebis och sambons unge" så handlar det om kvinnor som vill att mannen ska välja bort sina barn.

Men vafan barn är barn, och i alla fallen är det makens barn det hadlar om!

Mitt hjärta blöder verkligen för dessa barn. Vad har dom gjort för att förtjäna avskyn mot sig??

Och vi alla vet ju hur Askungen slutar...

• Svar på tråden varför stöts bonusen oftast bort???
  • F  Love

lovely lady skrev 2008-09-23 18:45:17 följande:

Nu måste jag bara lägga mig i känner jag.Barn är inga ägodelar, barn har inte bett om att få födas, barn vet inte hur det ska varaVi vuxna har ett enormt stort ansvar jentemot ALLA barn, att ge dom trygghet och hjälpa dom på rätt väg i livet.Om det va DITT barn
    Håller med dig helt och hållet, börjar fundera om det är sant allt man läser på dessa sidor?! Det är faktiskt inte så konstigt att det finns så många barn som far illa, eller blir ratade för att de råkar finnas i dessa förhållanden...oavsett i biofamiljer eller bonusfamiljer! Tänk om alla vuxna kunde hjälpas åt att ge alla barn den omsorg, den omvårdnad, den kärlek, den trygghet osv. som de behöver, då skulle inte familjerna - världen se ut som den gör idag...Kram och Tack för dina kloka vettiga inlägg!
  • Ärlig

Om folk som skaffar barn bara hade vett att lära känna sin partner innan och sedan få bägge parter att arbeta på att bevara kärleken och hålla den levande så hade oskyldiga barnlösa kvinnor och män inte behövts drabbas av en verklighet de inte skapat och alldeles försent inse hur illa det kan bli.

Om bioföräldrar kan göra handlingar på egoistiska grunder som drabbar deras barn (separation) ser jag ingen som helst skyldighet att som styvmamma känna tvång att göra någonting bioföräldrarna inte ens lyckades med (prioritera deras barn)
    Blod sägs vara tjockare än vatten men i FL:s forum gällande styvföräldrar verkar det som att vatten ska vara minst lika tjockt.
    Minst.

• Höströd
    Ärlig skrev 2008-09-29 11:45:56 följande:
    Om folk som skaffar barn bara hade vett att lära känna sin partner innan och sedan få bägge parter att arbeta på att bevara kärleken och hålla den levande så hade oskyldiga barnlösa kvinnor och män inte behövts drabbas av en verklighet de inte skapat och alldeles försent inse hur illa det kan bli. Om bioföräldrar kan göra handlingar på egoistiska grunder som drabbar deras barn (separation) ser jag ingen som helst skyldighet att som styvmamma känna tvång att göra någonting bioföräldrarna inte ens lyckades med (prioritera deras barn)Blod sägs vara tjockare än vatten men i FL:s forum gällande styvföräldrar verkar det som att vatten ska vara minst lika tjockt.Minst.
    Du behöver inte sätta din bonus framför ert barn. Men i ditt fall har du lagt honom på botten utanför din lilla familj, ert barn, hans syskon. Tycker verkligen synd om ditt bonusbarn som måste ha det så, han blir skadad. Hoppas din man märker det snart och kanske gör något drastiskt.
  • Ärlig
    Höströd skrev 2008-09-29 13:59:03 följande:
    Du behöver inte sätta din bonus framför ert barn. Men i ditt fall har du lagt honom på botten utanför din lilla familj, ert barn, hans syskon. Tycker verkligen synd om ditt bonusbarn som måste ha det så, han blir skadad. Hoppas din man märker det snart och kanske gör något drastiskt.
    Hade min man märkt att hans barn sedan innan skulle fara illa pga mig så skulle han sticka.
    Och barnen är halvsyskon, inget annat.
    Både genetiskt och boendemässigt.
    Sedan hur det blir känslomässigt mellan dem står skrivet i stjärnorna, kanske de ser varandra som syskon trots det men det är upp till dem.
  • Höströd
    Ärlig skrev 2008-09-29 14:54:29 följande:
    Hade min man märkt att hans barn sedan innan skulle fara illa pga mig så skulle han sticka.Och barnen är halvsyskon, inget annat.Både genetiskt och boendemässigt.Sedan hur det blir känslomässigt mellan dem står skrivet i stjärnorna, kanske de ser varandra som syskon trots det men det är upp till dem.
    Tror inte du förstår vad du gör..
    Du stoppar deras syskonrelation genom att vara som du är i familjen, syskon är dem även om de bara är halvsyskon.
  • Ärlig
    Höströd skrev 2008-09-29 14:58:46 följande:
    Tror inte du förstår vad du gör..Du stoppar deras syskonrelation genom att vara som du är i familjen, syskon är dem även om de bara är halvsyskon.
    Jag tror faktiskt att vi i familjen + barnet sedan innan har lite bättre koll på hur vi förhåller oss till varandra och vilka beteenden som kan vara skadliga eller inte än en okänd mäniska på FL.
  • Wilowa
    ius lexis skrev 2008-09-23 21:44:42 följande:
    Har inte läst tråden! Men tycker att du fomulerar din fråga väldigt svat/vit. Min man har två barn och de är han och hans ex frus barn. De älskar dem och är bra föräldrar till dem vilket jag stöttar. Men jag älskar inte deras barn och det vore väl jätteskumt om jag inte älskade mitt barn mest i världen precis som deras mamma älskar dem. Känns som endel blandar ihop att vara kvinna i en familj är samma sak som att vara modersgestalt till alla i den, men så ser inte familjer ut nu! Jag är pappas kvinna! Inte deras mamma! Jag är där för dem om de behöver mej, jag tänker på dem och oroar mej till vansinne, men älskar gör jag min man och mitt barn. men de är alltid välkomna hos oss. varför blanda ihop rollerna?? Jag är inte deras mamma men jag måste ändå få älska våran "söta bebis" mer än allt även om det finns andras barn än min i familjen.
    Fast bara för att man inte kan älska sina bonusar som sina egna, så kan man väl ändå älska dem? Dessutom även om man inte älskar dem så måste man väl ändå respektera dem? Den relation som du beskriver att du och dina bonusar har, skiljer sig otroligt mot hur många andra beskriver sina bonusrelationer här på fl!

Jag är inte bonusförälder själv, men jag förfasas över vad vissa bonusmammor skriver om sina bonusar! Det är skrämmande! Väljer man att skaffa sig ett liv med en förälder, ja då får man faktiskt acceptera barnen och visa dem respekt! Det är ungefär som att jag som förskollärare inte behöver tycka lika mycket om alla barnen, men jag måste ändå visa dem samma respekt. Visst det är mitt jobb, men det är väl ändå viktigare att ett barn blir respekterat i sin familj än att det blir det på förskolan!
  • Wilowa
    Ärlig skrev 2008-09-29 11:45:56 följande:
    Om folk som skaffar barn bara hade vett att lära känna sin partner innan och sedan få bägge parter att arbeta på att bevara kärleken och hålla den levande så hade oskyldiga barnlösa kvinnor och män inte behövts drabbas av en verklighet de inte skapat och alldeles försent inse hur illa det kan bli. Om bioföräldrar kan göra handlingar på egoistiska grunder som drabbar deras barn (separation) ser jag ingen som helst skyldighet att som styvmamma känna tvång att göra någonting bioföräldrarna inte ens lyckades med (prioritera deras barn)Blod sägs vara tjockare än vatten men i FL:s forum gällande styvföräldrar verkar det som att vatten ska vara minst lika tjockt.Minst.
    Nej barnet mår ju mycket bättre av att tre gör misstag än att två gör det! *ironi*
  • Calles matte
    Einstein skrev 2008-09-29 15:13:20 följande:
    Fast bara för att man inte kan älska sina bonusar som sina egna, så kan man väl ändå älska dem? Dessutom även om man inte älskar dem så måste man väl ändå respektera dem? Den relation som du beskriver att du och dina bonusar har, skiljer sig otroligt mot hur många andra beskriver sina bonusrelationer här på fl! Jag är inte bonusförälder själv, men jag förfasas över vad vissa bonusmammor skriver om sina bonusar! Det är skrämmande! Väljer man att skaffa sig ett liv med en förälder, ja då får man faktiskt acceptera barnen och visa dem respekt! Det är ungefär som att jag som förskollärare inte behöver tycka lika mycket om alla barnen, men jag måste ändå visa dem samma respekt. Visst det är mitt jobb, men det är väl ändå viktigare att ett barn blir respekterat i sin familj än att det blir det på förskolan!
    Men det är en enorm skillnad mellan att acceptera och respektera någon jämfört med att älska och åta sig en modersroll gentemot någon, det är det jag och många andra bonusmammor här inne reagerar på. Jag har en bra relation till mina bonusbarn men jag är inte (och vill inte vara!!!) någon mamma till dem som älskar dem utan förbehåll, de har redan en mamma de behöver inte en till.
  • Wilowa
    Calles matte skrev 2008-09-29 16:27:48 följande:
    Men det är en enorm skillnad mellan att acceptera och respektera någon jämfört med att älska och åta sig en modersroll gentemot någon, det är det jag och många andra bonusmammor här inne reagerar på. Jag har en bra relation till mina bonusbarn men jag är inte (och vill inte vara!!!) någon mamma till dem som älskar dem utan förbehåll, de har redan en mamma de behöver inte en till.
    Fast jag tror inte att ts syftar på er som har en bra relation med era bonusar!
  • Höströd
    Ärlig skrev 2008-09-29 15:03:43 följande:
    Jag tror faktiskt att vi i familjen + barnet sedan innan har lite bättre koll på hur vi förhåller oss till varandra och vilka beteenden som kan vara skadliga eller inte än en okänd mäniska på FL.
    Verkligen inte så som du beskriver det!

Hoppas du en vacker dag läser på om sånt så ser du vad det kan ställa till med
  • Wilowa
    Einstein skrev 2008-09-29 17:39:59 följande:
    Fast jag tror inte att ts syftar på er som har en bra relation med era bonusar!
    Hon syftar säkert på de som inte vill ha med sina bonusar på familjefotot eller på de som tvingat sin partner att välja mellan relatinen eller bonusarna. Vissa ts i ämnet är hårresande!
Svar på tråden varför stöts bonusen oftast bort???