• NathalieFlisbäck

Vad blir det för mat?!

Den dagliga frågan Vad ska vi ha för mat idag. Frågan som ibland bara är såå dryg. Här skriver vi vad vi ska ha för mat idag o delar av oss ideér o recept etc. Kan bli trevligt tror jag =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-01 10:07
    Lägg gärna upp foton på er mat för var dag =)

• Svar på tråden Vad blir det för mat?!
  • LindaSundberg

Det blev egengjord potatisgratäng, kryddjärpar och sallad idag istället.

Någon som har ett bra köttbullerecept?

• drea

Dessa köttbullar gjorde jag igår och de blev goda!
    Har inga exakta mått eftersom jag inte använder något recept... men på ett ungefär:

300gr köttfärs
    3msk ströbröd
    ½dl mjölk
    1/4 riven gul lök
    1 ägg
    salt
    kryddpeppar (efter smak)

Blanda allt utom köttfärs och ägg och låt stå ett tag, blanda sen i resten och gör små köttbullar. Stek tills fin färg och lägg in i ugnen så att de blir genomstekta (enklast så).
    Lycka till!

• Mosaik

här blir det torsk i äggsås och ris(orkar´nte skala potatis idag)

• drea

i dag står det fiskpaté m räkor och potatis på menyn.
    Paté är enkelt att göra:
    400gr fisk (lax och tilapia i min) mixad till färs
    2 ägg
    2,5 dl matgrädde
    1 dl persilja, hackad
    1 msk potatismjöl
    vitpeppar
    salt

blanda allt och häll upp i en avlång form som är klädd med smörat aluminiumfolie, vik över kanterna så att det blir ett paket. i ugn 175gr i en timme.

• drea

ha ha jag läste just att fisken jag köpt, tilapia, är en akvariefisk!!! (men används även till mat!) hoppas den är god...

• aihpoz

Idag blir det grillad kyckling med hemmagjord tzatsiki och egna klyftpotatisar..gillar inte köpt såna..

När 1+1 blir 3
  • LindaSundberg

Tack, ska testa detta!

drea skrev 2008-09-03 14:21:06 följande:
    Dessa köttbullar gjorde jag igår och de blev goda!Har inga exakta mått eftersom jag inte använder något recept... men på ett ungefär:300gr köttfärs3msk ströbröd½dl mjölk1/4 riven gul lök1 äggsaltkryddpeppar (efter smak)Blanda allt utom köttfärs och ägg och låt stå ett tag, blanda sen i resten och gör små köttbullar. Stek tills fin färg och lägg in i ugnen så att de blir genomstekta (enklast så).Lycka till!
  • Lemice

Rostbiff baguette idag
    Snabbt och gott
    mannen och sonen ska äta hos svärmor

• Åsa Ystad

Gulaschsoppa från burk med lite yoghurt och skivad banan i.

Svar på tråden Vad blir det för mat?!