• NathalieFlisbäck

Vad blir det för mat?!

Den dagliga frågan Vad ska vi ha för mat idag. Frågan som ibland bara är såå dryg. Här skriver vi vad vi ska ha för mat idag o delar av oss ideér o recept etc. Kan bli trevligt tror jag =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-01 10:07
    Lägg gärna upp foton på er mat för var dag =)

• Svar på tråden Vad blir det för mat?!
  • lunkentuss
    NathalieFlisbäck skrev 2008-09-02 10:58:57 följande:
    vad e vit sås för ngt gott?
    bechamelsås =) mjölk, smör, mjöl, salt o. vitpeppar =)
  • drea

ska göra egna köttbullar till middag i dag. med pasta troligtvis.

• MsBeauty

Vi äter inte middag förrän efter kl 20 eftersom vi fastar.

Då blir det dadlar, soppa och sedan en köttgryta med ris. Kanske nån efterrätt också.

• NathalieFlisbäck
    MsBeauty skrev 2008-09-02 12:18:53 följande:
    Vi äter inte middag förrän efter kl 20 eftersom vi fastar. Då blir det dadlar, soppa och sedan en köttgryta med ris. Kanske nån efterrätt också.
    fastar trotts ni äter på kvällen? Fatta inte de riktigt.. Ush Äter ni bara en måltid på kvällen? Va hemskt..
  • MsBeauty
    NathalieFlisbäck skrev 2008-09-02 13:59:07 följande:
    fastar trotts ni äter på kvällen? Fatta inte de riktigt.. Ush Äter ni bara en måltid på kvällen? Va hemskt..
    Fasta betyder att man inte äter från soluppgång till solnedgång. (i alla fall för oss muslimer ) Dvs. Jag äter eller dricker ingenting från kl 4 på natten till kl 20 på kvällen. Fasta är inte detsamma som självsvält.
    Det är inte hemskt? Varför skulle jag göra det då?
  • NathalieFlisbäck
    MsBeauty skrev 2008-09-02 14:26:28 följande:
    Fasta betyder att man inte äter från soluppgång till solnedgång. (i alla fall för oss muslimer ) Dvs. Jag äter eller dricker ingenting från kl 4 på natten till kl 20 på kvällen. Fasta är inte detsamma som självsvält.Det är inte hemskt? Varför skulle jag göra det då?
    Varför gör ni så? Det finns ingen godare än frukost, lunch o eftermiddeskaffe (fika) o sen en god middag senast kl 18.00.

Men klart de e er religion ju =)
  • bustösen

här blir det husmanskost
    kålpudding med potatis och lingon Glad

imorgon blir det nog phad thai (vitkål, ägg, böngroddar och kycklingfile wokas med nudlar och soja+ostronsås sedan strör man över krossade jordnötter och "sprinklar" med lime Räcka ut tungan)

• MsBeauty
    NathalieFlisbäck skrev 2008-09-02 14:32:45 följande:
    Varför gör ni så? Det finns ingen godare än frukost, lunch o eftermiddeskaffe (fika) o sen en god middag senast kl 18.00.Men klart de e er religion ju =)
    Största anledningen är att det är en av grundpelarna i vår religion. Andra anledningar är att träna vår självdiciplin, se hur mycket man klarar typ. Man får medkänsla med andra männsikor som inte kan mätta sin magar på ett sådant sätt som vi kan. Därför brukar de flesta muslimer donera pengar till fattiga, speciellt under denna månad. I andra länder brukar man ge mat som man har lagat, till de som är behövande.
  • NathalieFlisbäck
    MsBeauty skrev 2008-09-02 14:58:26 följande:
    Största anledningen är att det är en av grundpelarna i vår religion. Andra anledningar är att träna vår självdiciplin, se hur mycket man klarar typ. Man får medkänsla med andra männsikor som inte kan mätta sin magar på ett sådant sätt som vi kan. Därför brukar de flesta muslimer donera pengar till fattiga, speciellt under denna månad. I andra länder brukar man ge mat som man har lagat, till de som är behövande.
    Gud va fint av er =)
  • MsBeauty
    NathalieFlisbäck skrev 2008-09-02 15:06:46 följande:
    Gud va fint av er =)
Svar på tråden Vad blir det för mat?!