NovJenny skrev 2008-09-03 11:39:42 följande:
Men vattenpelare har väl med trycket att göra? Att ligga i en vattenpöl på magen ger ju inte sådant starkt punkttryck eller vad man ska säga. Tänker jag fel?Och självklart klarar och håller sig en overall med högre vattenpelare sig mycket längre! Det skriver du ju själv. Jag själv skulle inte köpa en overall med endast 2000 till mina barn som leker i snön. Till den yngsta har jag dock en mikk-line men hon kommer ju mest sitta i vagnen.Dock verkar det ju fungera till dina barn och overallen verkar ju helt ok när du berättar.Men jag vet overaller med 5 ggr så mycket vattenpelare till samma pris.Andas de sämre?Vill man ha mycket vattentätt finns ju goretex men det kostar ju en del.
jag säger såhär... jag går efter min erfarenhet och jag struntar faktiskt i det här fallet helt i vad plagget har för vattenpelare.... vet jag att det funkar åt oss (har haft Mikkline förr) och barnen kan ligga o leka på mage i vattenpölar så räcker det för oss. Det är fler faktorer som jag tycker är viktiga... det är att overallen inte är så tjock så den funkar oavsett om det är många plusgrader, den ska vara smidig och sitta bra samt vara slitstark o stå emot väta.
Sen måste du ju tänka på slitstyrkan på overallen också. Reima har ju tex. högre vattenpelare (har haft Reima också) men slits mkt lättare... med andra ord så skjunker vattenpelaren bra mkt fortare. Så det är aldrig en garanti för att ett plagg är bättre att de har högre vattenpelare. Man måste framförallt se till slitstyrkan.
Jag läste just om det där med vattenpelare på AFF tror jag det var och egentligen säger det ingenting i slutändan om hur bra en overall står emot väta efter att overallen använts ett tag. Utan vattentätheten utgår från en ny oanvänd osliten overall.
Problemet är ofta inte snön utan regn, slask och vatten gör de blötare... är det bara kallt så håller de flesta sig rätt torra i vilken overall som helst. Men de slaskvintrar som är nu för tiden gör allt mkt komplicerare.