• lollypop

För alla oss som gillar LINDEX - del 5

Femte tråden!
    Här samlas vi och disskuterar LINDEX och barnkläder i allmänhet, eftersom det hos oss är ett stort intresse!!!  
    Även andra märken/kedjor är helt OK att diskutera!!!

Lindex hemsida:
    www.lindex.se/StartPage/StartPage.aspx

En mamma håller sina barn i handen en tid men i sitt hjärta förevigt!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-02 00:16
    Länk till BILDTRÅDEN...
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m35830508.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-02 00:27
    AJ AJ AJ!!! Det blev fel med första länken

Här är (den rätta) länken till BILDTRÅDEN...

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m35830795.html
  • Svar på tråden För alla oss som gillar LINDEX - del 5
  • Zizter

Jag har inte vågat visa den där för min son.. för han skulle ju bli heltokig! han älskar allt som har me kitty att göra! hahahahah.. galen pojk jag har alltså.. han har både kittytröjor och väskor.. å mössor.. och massa annat! hihi.. kittygalen helt enkelt.. å jag älskar ju åxå kitty men jag visade han bara kitty gosedjuret jag har för länge sen å han blev frälst direkt..
    men om han nu skulle se den här gympadräkten från hm och vill ha den.. så why not? hahahaha..

ja just ja.. han fick ju en hello kitty docksulky häromveckan åxå.. rosa.. så söt! hihi han går ingenstans utan den!

• Zizter

vilken reima va det me i testet? jag köpte ju en reima tec nyss på rea för bara 500:- .. jag visade väl den i bildtråden förut? hmm tror jag.. den som kostat 1590 innan.. de va ju ett riktigt kap!

• Snorky
    NovJenny skrev 2008-09-05 23:16:23 följande:
    Snorky: Hittade detta, om impregnering som vi skrev om innan:"Något som kan stoppa materialets ventilation är om utsidan blir genomvåt. Det inträffar om impregneringen är dålig eller har nötts bort. Därför måste användaren se till att impregneringen hela tiden är fullgod. Det enklaste sättet är att torktumla eller stryka plagget efter varje tvätt, då värms impregneringen upp och vandrar till utsidan av fibrerna. Plagget blir som nytt igen. Den metoden fungerar ett antal gånger, men till slut måste användaren impregnera om jackan. Sälj bara impregneringar som dokumenterat fungerar med funktionstyger."www.sportfack.se/material/article229538.ece"Impregnering Impregnering är ett medel som gör tyget fuktavvisande, och håller oss torra längre. Tänk på att: Allt eftersom plaggen används och tvättas så nöts impregneringen, därför måste man impregnera om sina ytterkläder regelbundet om man vill hålla sig torr. Välj rätt impregnering. Om du har ett bra plagg som andas, måste du ha en impregnering som inte täpper igen de porerna (sådan finns att köpa i de flesta sportaffärer). Man kan tvätta in impregnering i plagget, men det enklaste är att köpa i spayform och du kan spraya lite extra på de ställen som är mer utsatta, ex armbågar, knä, stjärt."www.barnsemester.se/index.php&id=286...Visste ni att det finns miljövänlig impregnering?Nu blir jag förvirrad, hjälp mig. Impregnera eller inte?
    ja, fast man märker väl om plagget förlorar sin vattentäta förmåga och isf är det aktuellt DÅ att impregnera. Det är som vanligt... alla säger olika och man vet inte vad man ska tro på. Men det är väl något man får ta ställning till om det sedan behövs en åtgärd. 
    Som sagt, jag har aldrig behövt impregnera någonting och jag tänker inte heller göra det förns det finns ett behov. Har haft overaller som 3 barn använt och än så länge är de vattentäta och har tålt lek i slask...
    Mamma till buspojkarna Neo 050314 och Mio 061221
  • Snorky
    Zizter skrev 2008-09-05 23:31:33 följande:
    Jag har inte vågat visa den där för min son.. för han skulle ju bli heltokig! han älskar allt som har me kitty att göra! hahahahah.. galen pojk jag har alltså.. han har både kittytröjor och väskor.. å mössor.. och massa annat! hihi.. kittygalen helt enkelt.. å jag älskar ju åxå kitty men jag visade han bara kitty gosedjuret jag har för länge sen å han blev frälst direkt..men om han nu skulle se den här gympadräkten från hm och vill ha den.. så why not? hahahaha.. ja just ja.. han fick ju en hello kitty docksulky häromveckan åxå.. rosa.. så söt! hihi han går ingenstans utan den!
    mina söner har också en docksulky... rosa o lila är den!  
    Stora sonen ville ha en kitty-mössa förra vintern men det fanns inte kvar i hans storlek så det blev ingen. Jag andades ut kan jag säga tycker kitty är så uttjatat och jag har aldrig gillat henne.
  • Zizter

Snorky fast det mesta har blivit rätt så uttjatat nuförtiden.. alla är så hysteriska med ALLT! bättre va de förr i tiden då folk va lugn å sansade.. haha.. skoja ba..

men nu har dom en jättefin kitty mössa.. en svart me silverkitty på.. på hm.. den måste jag köpa till pojken iallfall.. och sen har dom randig stickad tunn tröja på hm åxå som är så fin! han har en helbrun sån me kittyansikte på.. men en till måste han ju ha.. i större storlek! dom e inte så tjejiga i modellen iallfall!

• NovJenny
    Snorky skrev 2008-09-05 23:34:20 följande:
    "För att ”andningen” ska fungera i skalplagg måste yttertyget alltid vara impregnerat. Annars tränger vätan in i yttertyget och lägger sig som ett lock ovanpå membranet eller coatingen. Jackan håller sig fortfarande vattentät men vattenångan kan inte längre tränga ut via funktionsmaterialets porer."

Varför inte impregnera om man vet att andningsfunktionen OCH vattentätheten håller sig bättre då?

Eller är det annorlunda för endast skalplagg? Räknas inte overaller till dem?

*Funderar vidare...*

Du säger att alla säger olika men jag kan inte hitta en enda sida som säger att man inte ska impregnera? Om man använder rätt medel vill säga...
    Fast man kanske inte ska förlita sig så mycket på dessa länkar heller?

Och för att tillägga så får du göra precis som du vill, om du inte ska impregnera så gör inte det. Jag skriver bara för att ventilera mina egna funderingar... Inte för att övertala någon att impregnera för jag vet inte ens om jag ska göra det själv ju.
  • Snorky
    NovJenny skrev 2008-09-05 23:46:46 följande:
    "För att ”andningen” ska fungera i skalplagg måste yttertyget alltid vara impregnerat. Annars tränger vätan in i yttertyget och lägger sig som ett lock ovanpå membranet eller coatingen. Jackan håller sig fortfarande vattentät men vattenångan kan inte längre tränga ut via funktionsmaterialets porer."Varför inte impregnera om man vet att andningsfunktionen OCH vattentätheten håller sig bättre då?Eller är det annorlunda för endast skalplagg? Räknas inte overaller till dem?*Funderar vidare...*Du säger att alla säger olika men jag kan inte hitta en enda sida som säger att man inte ska impregnera? Om man använder rätt medel vill säga...Fast man kanske inte ska förlita sig så mycket på dessa länkar heller?Och för att tillägga så får du göra precis som du vill, om du inte ska impregnera så gör inte det. Jag skriver bara för att ventilera mina egna funderingar... Inte för att övertala någon att impregnera för jag vet inte ens om jag ska göra det själv ju.
    Ja, som jag skrev tidigare så kommer jag ju inte ihåg vart jag läst allt Så jag har svårt att hänvisa till olika sidor. Men jag har läst på flera ställen att impregnering inte alltid är bra, samtidigt som jag tex hade läst ena din länk. Så man blir ju helt vilse i huvudet hur man ska göra.
    Men jag har ALDRIG när jag har köpt overallerna blivit informerad om att man bör impregnera de för att de ska hålla sig så bra som möjligt. O då har vi haft ett x antal funktionsoveraller av lite olika märken. Borde inte butiken informera om sånt?? Jag tycker tex. skobutiker brukar göra det om det behövs. Kanske ska man höra med de som säljer plagget vad de rekomenderar?? 
    Jag känner väl lite... "jag orkar inte hålla på" Det har ju funkat så bra för oss ändå. Så kanske har jag varit lite partisk i mitt letande och tyckt det varit bra när de avrått från att impregnera
  • Fru Indosaurie

Åååh typiskt. jag kom på en fråga om mikk-line..
    Om man köper "bebisoverallen" så står det:

"Overallen värmer som dubbla ylletröjor fast den är tunn och smidig.

Barnet kan vid låga minus grader ha på sig flera lager under overallen och ändå röra sig smidigt"

när är det låga minusgrader? måste man alltså ha mer kläder under den overallen mest hela tiden?

Opinions are like assholes. Everybody has one. nakenfis.se
  • Fru Indosaurie

och en sak till!
    kan man ha den på ett barn som bara sitter i vagn? eller måste man då ha en miljard plagg under för att det blir kallt?

Opinions are like assholes. Everybody has one. nakenfis.se
  • Snorky
    Fru Indosaurie skrev 2008-09-06 00:14:18 följande:
    Åååh typiskt. jag kom på en fråga om mikk-line..Om man köper "bebisoverallen" så står det: "Overallen värmer som dubbla ylletröjor fast den är tunn och smidig. Barnet kan vid låga minus grader ha på sig flera lager under overallen och ändå röra sig smidigt"när är det låga minusgrader? måste man alltså ha mer kläder under den overallen mest hela tiden?
    absolut inte... är det kanske 10-15 minus så kanske ett fleeceställ behövs under.
    Men hur många dagar var det så kallt förra vintern? Vi hade max en vecka så kallt förra vintern här i Örebro iaf. 
    Det beror ju lite på också vad man tycker är viktigast. Jag sätter hellre på ett extra fleeceställ under de kallaste dagarna om jag kan använda overallen dagligen från november till mars. Om man köper en "vanlig" tjock overall så funkar den ju inte under lika lång tid men ist kanske du inte behöver fleecestället när det är -15 grader, men overallen kan bara användas 1-3 mån typ.
Svar på tråden För alla oss som gillar LINDEX - del 5