Norge
Hej,
Ska flytta till Norge, Kristiansund i början av 2009. Finns det fler här som bor i närheten, vore kul med lite kontakt, många frågor finns det...
Susanne med dottern Emelie 1 år.
Hej,
Ska flytta till Norge, Kristiansund i början av 2009. Finns det fler här som bor i närheten, vore kul med lite kontakt, många frågor finns det...
Susanne med dottern Emelie 1 år.
puff...
Jag bor i norge men i Trondheim
Jag bor också i Norge, men i Oslo...
Bor också i här i Norge, men i Aurskog. 5mil öster om Oslo. Blir mamma för första gången i december ska kanske tilläggas.
När ni flyttade till Norge fick ni mammapeng (om ni nu var mammaledig förståss) har fått ett mail från NAV där de sa att jag inte har rätt till någon mammapeng!?! Stämmer det, hur var det för er? Snälla svara! Tack
Det beror ju på om man jobbat i Norge eller inte. När jag kom hit förra våren frågade jag om typ A-kassa...men då skulle jag ha jobbat ett visst antal månader under senaste året, varesig det var i Sverige eller Norge.
Mammapeng vet jag inte om det är detsamma. Men man måste iaf ha jobbat 8 av det senaste 10månaderna. Spelar ingen roll om det är fast eller vikar. Har du inte alls jobbat, eller om du fortfarande är skriven i Sverige så får du inget. Men då bör du har rätt till en engångsstönad, som är på runt 33000:-. Det fick en kompis till mig när hon flyttade till Norge strax innan hon skulle föda. Men hon var tvungen att skriva sig i norge först innan hon fick något.
Hoppas detta gav dig något svar... annars tycker jag du ska gå till ditt NAV kontor och prata med dem, de kan hjälpa dig mera.
Lycka till!
Hej!
Jag får min föräldrapeng från försäkringskassan, man får bo utomlands men ta emot pengar från sverige. Det var enklast så eftersom jag inte har tjänat några pengar här. Ville inte riskera att hamna på minimum.
Vad bra att det fungerade för dig. För min kompis gjorde det inte. Hon fick inte från Sverige för hon bodde i Norge och skulle då ha därifrån och från Norge fick hon inte för hon var inte skriven i Norge. Så tillslut skrev hon sig i norge och fick iaf engångspengen.
Hej på er!
Jag blev gravid rätt omgående efter flytten till Norge och eftersom jag skrivit in mig i Norge førlorade jag alla rättigheter till min svenska FP (som var rätt bra tyvärr).
Jag fick beskedet att jag var tvungen att jobba 6 av de 10 senaste månaderna innan førlossning eller ta emot en en gångssumma som var otroligt låg. Så det var bara att jobba och kämpa.
En vännina till mig skrev inte in sig i Norge før hon ville ha kvar sin Sv. FP - dock fick hon inte føda i Norge utan norskt d-nummer så hon fick føda i sverige och sen komma tillbaka. Krångligt!
Så om du inte hinner jobba ihop FP i Norge så var førsiktig med var du skriver in dig, samtidigt kan man behøva vård under graviditeten i Norge och då krävs ett d--nummer, men man får ju vård hursomhelst - men det blir mkt pappersarbete och ev. pengar som man får lägga ut tills man får dem tillbakabetalt fr Sv.
Hej igen,
Jag är nu mammaledig och hade inte tänkt jobba på ett tag + att vi försöker att bli gravida igen. Skulle helst vilja skriva mig i Norge men om jag inte får någon mammapeng så vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Min man jobbar redan i Norge, och vi har sagt att vi ska stanna i minst fyra år i Norge.
//Susanne