• susilusa

Norge

Hej,

Ska flytta till Norge, Kristiansund i början av 2009. Finns det fler här som bor i närheten, vore kul med lite kontakt, många frågor finns det...

Susanne med dottern Emelie 1 år.

• Svar på tråden Norge
  • MeeWe

Och en sak till
    Om man är skriven i Norge, får man fortfarande vård och föda barnet i Sverige?

• morgerda
    MeeWe skrev 2008-10-07 15:42:57 följande:
    Och en sak till Om man är skriven i Norge, får man fortfarande vård och föda barnet i Sverige?
    Bäst att du frågar NAV, försäkringskassan och flera gånger om!

Reglerna är hur krångliga som helst och man vill ju inte riskera att hamna i kläm.

Jag førlorade alla fp-rättigheter jag hade før jag hade redan skrivit in mig i Norge en månad innan jag blev gravid... så det var bara att jobba upp i Norge. (Fp-dagarna var redan borta även om jag skrev in mig i Sverige igen nämligen)

Medan min väninna fick inte føda i Norge (massa extra pappjobb) eftersom hon var skriven i Sverige - hon kunde ej skriva in sig i Norge før då skulle hon førlora sin sv. fp.... Jätte, jätte krångligt! Å så finns det säkert en massa andra løsningar før andra svenskar, men jag har ingen aniong, før vi fick bara følja det besked som vi fick.
  • MeeWe

Läste lite på NAVs hemsida om det här D-nummret som alla pratar om att man måste ha för att få Fp från Norge. Och om jag har förstått det rätt är D-nummret alltså det tillfälliga personnummret man får när man jobbar i Norge, vilket jag också har naturligtvis..

"På likningskontoret og folkeregisteret søker arbeidstaker også om personnummer. Ofte utstedes det et foreløpig personnummer, som kalles D-nummer."

• TeeLo

Hej hej!
    Jag och min dotter Kaiya planerar att flytta till Oslo! :)

• Gurkburken
    Fraggelgirl skrev 2008-10-06 22:30:20 följande:
    Jag undrar därimot vilket medborgarskap vårt barn får vid födseln, då jag är svensk och pappan är norsk.
    Mina barn har både svenskt och norskt medborgarskap. Jag är svensk och pappan norsk.
    När äldsta barnet föddes var vi dock inte gifta så hon fick då enbart svenskt medborgarskap. Efter att vi gift oss så kunde hon även få norskt medborgarskap. Det gjordes genom att vi skaffade norskt pass till henne.
    Syskonen är födda efter att vi gifte oss och de fick då automatiskt både svenskt och norskt medborgarskap.

Var barnen är födda spelar ingen roll då både Sverige och Norge tillämpar härstamningsprincipen (dvs. man går efter föräldrarnas medborgarskap).
  • MrsQ

Hej! Jag bor i Kongsberg. Och just nu så snöar det o jag ska till jobbet men snubblade på denna tråd så jag måste skriva nånting

• drea

Här i Oslo har vi också snö, ett par cm!

• susilusa

Hej alla,
    Vi har nu köpt hus i Kristiansund och ska flytta i början av januari. Jag längtar sååå. Huset håller på att byggas nu, så vi har just valt kök så nästa på tur är badrummen. Oj va kul!
    Längtar till och med att lära mig Norska, hoppas bara det går fort och bra..
    Hejhopp en glad Susanne

• MrsQ
    susilusa skrev 2008-10-29 20:38:28 följande:
    Hej alla,Vi har nu köpt hus i Kristiansund och ska flytta i början av januari. Jag längtar sååå. Huset håller på att byggas nu, så vi har just valt kök så nästa på tur är badrummen. Oj va kul!Längtar till och med att lära mig Norska, hoppas bara det går fort och bra..Hejhopp en glad Susanne
    Hmmm det där med norskan...svenskan sitter benhårt

O alla (de flesta) normänn tycker att svens e såååå nydligt og tycker inte att man ska snack norsk
  • Mamma och son
    MeeWe skrev 2008-10-07 15:42:57 följande:
    Och en sak till Om man är skriven i Norge, får man fortfarande vård och föda barnet i Sverige?
    Alltså om Du är skriven i norge så får du inte svensk vård längre om du har fast norskt personnummer.
    Jag har bara D- nummer så får betala dyrt för läkarvård för mej. Men i norge ä det gratis för läkarvård för gravida så jag har fått allt det betalt å har fått plats att föda i ullevål sykehus :) så inga problem alls.
    Men i norge måste man ju ansöka om plats som sagt lite skillnad mellan swe og NO. Men jag tror jag ska föda i gbg ändå är ju folkbokförd där så det ska inte vara några problem med att bara ringa när värkarna startat :)
    Måste ringa nav för att höra vad dom säger om jag ska bo mitt mammalediga år i swe hur det blir med betalning.
  • Fraggelgirl

Jag frågade hur det var med vård i Sverige efter att jag flyttat till Norge. Och jag fick till svar att det inte var något problem att få vård i hemma i Sverige fast jag är skriven i Norge.
    Men jag vet inte hur det är med förlossning och sådant. Men visst, råkar man vara i Sverige när det sker så är det ju en akut sak.

• Mamma och son
    Fraggelgirl skrev 2008-11-29 22:55:52 följande:
    Jag frågade hur det var med vård i Sverige efter att jag flyttat till Norge. Och jag fick till svar att det inte var något problem att få vård i hemma i Sverige fast jag är skriven i Norge. Men jag vet inte hur det är med förlossning och sådant. Men visst, råkar man vara i Sverige när det sker så är det ju en akut sak.
    Om du är skriven eller har fast person nummer går det inte har min vännina har försökt hon åkte hem till karlstad till sin bokade tid til läkaren Men fick inte gå på den då hon inte längre var bokförd i sverge enligt dom. Men det kanske är olika visade sej ju senare att norge varit dumma och gjort henne norsk medborgare också :P
    Som jag förstått det så Om du har eller får en fast lege i norge så får du inte benytta dej av det svenska läkarsystemet längre utan får då betala som utlänningar som åker in för akutfall. Det är ialla fall vad de i norge säger till mej.
  • Fraggelgirl
    Mamma och son skrev 2008-11-29 23:22:37 följande:
    Om du är skriven eller har fast person nummer går det inte har min vännina har försökt hon åkte hem till karlstad till sin bokade tid til läkaren Men fick inte gå på den då hon inte längre var bokförd i sverge enligt dom. Men det kanske är olika visade sej ju senare att norge varit dumma och gjort henne norsk medborgare också :P Som jag förstått det så Om du har eller får en fast lege i norge så får du inte benytta dej av det svenska läkarsystemet längre utan får då betala som utlänningar som åker in för akutfall. Det är ialla fall vad de i norge säger till mej.
    Okej... ja ska nog ta reda på vad som gäller. Men är man utländsk medborgare är det väl en annan sak...men som svensk medborgare? Ja... ska kolla upp det närmare. Kan vara bra, för annars måste man ju ha reseförsäkring varje gång man är i Sverige, utifall något skulle hända.
  • Mamma och son
    Fraggelgirl skrev 2008-11-29 23:55:19 följande:
    Okej... ja ska nog ta reda på vad som gäller. Men är man utländsk medborgare är det väl en annan sak...men som svensk medborgare? Ja... ska kolla upp det närmare. Kan vara bra, för annars måste man ju ha reseförsäkring varje gång man är i Sverige, utifall något skulle hända.
    Mmm det kan det vara :) jag har bara försökt att få pendelstatus som gör att jag kan jobba i norge och få vård i swe men du får berätta närmare när du vet något?
  • susilusa

Hej

En fråga som jag undrar över, varför vill ni ha vård i Sverige och inte i Norge? Är det mycket i skillnad? Kan vara bra att veta! Vi ska som sagt flytta i början av januari och vi hoppas att bli gravida snart igen och jag hade tänkt mig att föda i Norge. Så nyfiken blir jag!
    Hejhopp!

• Mamma och son

Okey norge ær gratis nær det gæller gravidvården men du har bara ett ultraljud och måste typ boka fødselsplatsen vilket inte æ kul. Sen har dom helt andra rekomendationer nær det gæller gravida æn i sverge vilket gør mej personligen lite førvirrad.

Annars ær det ju samma men kænner mer trygghet att prata med en lækare/ Bm som pratar samma språk som mej.

• Fraggelgirl
    susilusa skrev 2008-12-01 13:26:15 följande:
    Hej En fråga som jag undrar över, varför vill ni ha vård i Sverige och inte i Norge? Är det mycket i skillnad? Kan vara bra att veta! Vi ska som sagt flytta i början av januari och vi hoppas att bli gravida snart igen och jag hade tänkt mig att föda i Norge. Så nyfiken blir jag! Hejhopp!
    Personligen så tror jag inte det är någon skillnad. Jag får vård här och ska föda här. MEN jag är i Sverige rätt ofta och OM det skulle hända något vill veta vad som gäller. Har sagts olika saker till oss. Jag blev sagt att det inte skulle vara någon skillnad. Men ja...

Välkommen till Norge, vart ska du flytta?
  • susilusa

Kristiansund, se ts.
    tack för svaren.
    Längtar tills flytten som bllir den 9/1.
    Susilusa

• MeeWe

Det är krångligt det här. Jag pendlar alltså till Norge ( jobbar två veckor i Norge och är ledig i två veckor då vi är hemma i våran lägenhet i Sverige) Därför vill jag hellre föda i Sverige och få vården där, eftersom det är där jag "bor" på riktigt.
    Jag har inte tänkt att skriva mig i Norge om jag inte absolut måste det för att få föräldrarpengar. Jag var nere på NAV- kontoret här i byn förra veckan för att få klartecken på hur det ligger till för mig som svensk. Först sa hon att jag hade rätt till det om jag hade jobbat sex av de senaste tio månaderna innan födslen, men hon skulle ringa och prata med någon för att få ett säkert svar. Så nu går jag och väntar på att hon ska ringa, har hon inte gjort det imorgon tänkte jag ringa och höra. Det finns inga klara tydliga svar och det tyckr jag är lite jobbigt, speciellt som man är igång med bebisverkstan om man säger så. Jag hoppas ju verkligen på att få föräldrarpengar från Norge eftersom jag jobbar och skattar där och att få vård i Sverige eftersom jag är svensk medborgare och bor där.

Svar på tråden Norge