Norge
Hej,
Ska flytta till Norge, Kristiansund i början av 2009. Finns det fler här som bor i närheten, vore kul med lite kontakt, många frågor finns det...
Susanne med dottern Emelie 1 år.
Hej,
Ska flytta till Norge, Kristiansund i början av 2009. Finns det fler här som bor i närheten, vore kul med lite kontakt, många frågor finns det...
Susanne med dottern Emelie 1 år.
Och en sak till
Om man är skriven i Norge, får man fortfarande vård och föda barnet i Sverige?
Läste lite på NAVs hemsida om det här D-nummret som alla pratar om att man måste ha för att få Fp från Norge. Och om jag har förstått det rätt är D-nummret alltså det tillfälliga personnummret man får när man jobbar i Norge, vilket jag också har naturligtvis..
"På likningskontoret og folkeregisteret søker arbeidstaker også om personnummer. Ofte utstedes det et foreløpig personnummer, som kalles D-nummer."
Hej hej!
Jag och min dotter Kaiya planerar att flytta till Oslo! :)
Hej! Jag bor i Kongsberg. Och just nu så snöar det o jag ska till jobbet men snubblade på denna tråd så jag måste skriva nånting
Här i Oslo har vi också snö, ett par cm!
Hej alla,
Vi har nu köpt hus i Kristiansund och ska flytta i början av januari. Jag längtar sååå. Huset håller på att byggas nu, så vi har just valt kök så nästa på tur är badrummen. Oj va kul!
Längtar till och med att lära mig Norska, hoppas bara det går fort och bra..
Hejhopp en glad Susanne
Jag frågade hur det var med vård i Sverige efter att jag flyttat till Norge. Och jag fick till svar att det inte var något problem att få vård i hemma i Sverige fast jag är skriven i Norge.
Men jag vet inte hur det är med förlossning och sådant. Men visst, råkar man vara i Sverige när det sker så är det ju en akut sak.
Hej
En fråga som jag undrar över, varför vill ni ha vård i Sverige och inte i Norge? Är det mycket i skillnad? Kan vara bra att veta! Vi ska som sagt flytta i början av januari och vi hoppas att bli gravida snart igen och jag hade tänkt mig att föda i Norge. Så nyfiken blir jag!
Hejhopp!
Okey norge ær gratis nær det gæller gravidvården men du har bara ett ultraljud och måste typ boka fødselsplatsen vilket inte æ kul. Sen har dom helt andra rekomendationer nær det gæller gravida æn i sverge vilket gør mej personligen lite førvirrad.
Annars ær det ju samma men kænner mer trygghet att prata med en lækare/ Bm som pratar samma språk som mej.
Kristiansund, se ts.
tack för svaren.
Längtar tills flytten som bllir den 9/1.
Susilusa
Det är krångligt det här. Jag pendlar alltså till Norge ( jobbar två veckor i Norge och är ledig i två veckor då vi är hemma i våran lägenhet i Sverige) Därför vill jag hellre föda i Sverige och få vården där, eftersom det är där jag "bor" på riktigt.
Jag har inte tänkt att skriva mig i Norge om jag inte absolut måste det för att få föräldrarpengar. Jag var nere på NAV- kontoret här i byn förra veckan för att få klartecken på hur det ligger till för mig som svensk. Först sa hon att jag hade rätt till det om jag hade jobbat sex av de senaste tio månaderna innan födslen, men hon skulle ringa och prata med någon för att få ett säkert svar. Så nu går jag och väntar på att hon ska ringa, har hon inte gjort det imorgon tänkte jag ringa och höra. Det finns inga klara tydliga svar och det tyckr jag är lite jobbigt, speciellt som man är igång med bebisverkstan om man säger så. Jag hoppas ju verkligen på att få föräldrarpengar från Norge eftersom jag jobbar och skattar där och att få vård i Sverige eftersom jag är svensk medborgare och bor där.