• susilusa

Norge

Hej,

Ska flytta till Norge, Kristiansund i början av 2009. Finns det fler här som bor i närheten, vore kul med lite kontakt, många frågor finns det...

Susanne med dottern Emelie 1 år.

• Svar på tråden Norge
  • MeeWe

Hej alla! Hjälp mig! Har jag förstått rätt?!!
    Jag är en svensk tjej som jobbar i Norge. Vi planerar att skaffa barn, så jag kommer att jobba minst 6 av de 10 senaste månaderna innan barnet kommer. Men har jag förstått det rätt att jag även måste vara skriven i Norge? Och hur menar ni när ni säger skriva in sig? Byta nationalitet...? Jag bor även i Sverige och vill föda där men därifrån får jag väl knappast några pengar.

• MeeWe

Kan tillägga att jag alltså har heltidsjobb i Norge men jobbar i jämna korta perioder. Jobbar ca 17 dagar per månad och därimellan bor jag i Sverige. Så jag vill inte bli fast boende i Norge i framtiden heller..

• Smulanpus

Hej hej, jag har bott i Norge i fem år, bor ni igen i sverige men man ska kunna få ett tillfälligt person nummer om man inte vill skriva sig i norge! Vet den tjej som fick tillfälligt och hade det ett bra tag för att kunna ha med sig sin bil från sverige till norge utan att betala. Utan personummer så kommer man ju tyvärr inte så långt vet inte hur det funkar nu men kolla upp det. Att du fortfarande är skriven i sverige men får ett tillfälligt personummer tills du skriver över dig i norge.
    Oj va jag veckla ine det hela

• MeeWe

Hej!
    Jag har ett sk. tillfälligt personnummer i Norge, det måste man ha för att kunna jobba, få lön, skatta osv. Men jag vill egentligen alltså inte skriva mig i Norge "för gott" eftersom i de perioder ,ca 13 dagar i månaden, när jag är ledig bor jag alltså i Sverige. Det är där mitt hem är så att säga. Och när eventuella barn kommer i framtiden vill jag föda i Sverige.
    Men min fråga igen, man måste alltså vara skriven i Norge för att få Fp?

• morgerda

För att få norskt fp måste du vara skriven i Norge - men jag tror att det är lite olika regler när man jobbar som du gør Mee We, men kolla upp det noga. Jag antar att du har D-nummer? Då borde det vara ok før dig att få FP, men hur funkar det med vård før dig i sv osv - det är det det hänger med fødseln nämligen - tror jag.

Min man och jag hade d-nummer i 6 månader och fick fast personnummer - norska efter det eftersom vi både bor och jobbar här och är skrivna här - før att skatta, vård osv. Jag fick beskedet om att jag kunde føda här med d-nummer också, inga problem - det var det viktiga med vårdplatsen- Sen spelade det ingen roll om det var d-nummer eller norskt personnummer.

Vi är svenska medborgare - norskt medborgarskap får man inte ansøka om førrän efter 7 års fastboende i landet. Så det är inte samma sak som att skriva sig - det är mer en fråga om var du är registrerad som person - i Sverige eller Norge.

• Fraggelgirl

Jag har läst någonstans att som nordisk medborgare kan du söka om norsk medborgarskap efter 2 år. men som svensk så har man så gott som samma rättigheter här ändå.

Jag undrar därimot vilket medborgarskap vårt barn får vid födseln, då jag är svensk och pappan är norsk.

• morgerda
    Fraggelgirl skrev 2008-10-06 22:30:20 följande:
    Jag har läst någonstans att som nordisk medborgare kan du söka om norsk medborgarskap efter 2 år. men som svensk så har man så gott som samma rättigheter här ändå. Jag undrar därimot vilket medborgarskap vårt barn får vid födseln, då jag är svensk och pappan är norsk.
    Det får ni välja själva. Norrmännen är så kipa med att man bara får ha norsk medb., ej kombinera. Många andra länder tillåter att man har flera medborgarskap.

Ah, det beskedet fick inte vi om att kunna søka till norsk medb. efter 2 år, vi är på vårt 3:e år här så då skull vi kunna byta... men det vill vi ju inte
  • Fraggelgirl
    morgerda skrev 2008-10-07 09:47:30 följande:
    Det får ni välja själva. Norrmännen är så kipa med att man bara får ha norsk medb., ej kombinera. Många andra länder tillåter att man har flera medborgarskap.Ah, det beskedet fick inte vi om att kunna søka till norsk medb. efter 2 år, vi är på vårt 3:e år här så då skull vi kunna byta... men det vill vi ju inte
    Läst att man kan få dubbelt medborgarskap om man har speciell anledning. Antar att vi inte har någon speciell anledning. Men får barnet inte dubbelt så kommer det bli diskussioner här hemma. Båda vill prompt ha sitt eget medborgarskap. Vi kommer ju såsmåningom flytta tillbaka till Sverige, innan pyret börjar skolan. Så mest praktiskt är väl svenskt medborgarskap tycker jag. Får höra mig för helt enkelt. Men vart?
  • morgerda
    Fraggelgirl skrev 2008-10-07 11:26:42 följande:
    morgerda skrev 2008-10-07 09:47:30 följande:Läst att man kan få dubbelt medborgarskap om man har speciell anledning. Antar att vi inte har någon speciell anledning. Men får barnet inte dubbelt så kommer det bli diskussioner här hemma. Båda vill prompt ha sitt eget medborgarskap. Vi kommer ju såsmåningom flytta tillbaka till Sverige, innan pyret börjar skolan. Så mest praktiskt är väl svenskt medborgarskap tycker jag. Får höra mig för helt enkelt. Men vart?
    Ring ambassaden :) Før oss var det bara en medborgarskap som gällde, men vi frågade lite snällt om inte hon kunde få norskt också eftersom hon føddes i Norge men hehe, vi är båda svenskar så det var uteslutet.

Min chef är norsk medborgare - norsk mamma och engelsk pappa - men Norge sa att de fick välja antingen eller.

Det är nog nästan ingen skillnad på svenskt eller norskt medborgarskap, och får ni båda så tycker jag bara att det är bra! Hihi...
  • MeeWe

D-nummer tror jag inte att jag har... Men jag är inte säker heller...
    Men man kan alltså inte vara skriven i både Norge och Sverige?
    Usch vad krångligt det här är.. I Sverige får man väl knappast någon fp men man tycker ju det borde vara enklare att få i Norge när man skattar så mycket där.

Svar på tråden Norge