• C r e d o

Hjälp, maskeringstapen går ej att ta bort, vad göra?

Makseringstape ska tydligen inte sitta på i mer än 36 timmar och vi har haft den på sen vi började måla huset i juli... :-O Den sitter fast på fönsterkarmarna nu, om man lyckas dra bort en bit så sitter själva klistret fast ändå, ser jättefult ut! Någon som har ett universaltips? Som inte skadar fönsterkarmarna?

* Även en liten stjärna lyser i mörkret... *
  • Svar på tråden Hjälp, maskeringstapen går ej att ta bort, vad göra?
  • mimmi 1

Ta hårtorken i så fall
    men det funkar med t-röd..

• Eofrysina
    Tindra02 skrev 2008-09-14 23:16:31 följande:
    Den finns en fönsterskrapa man kan köpa.Samma som man har till spishällar...Funkar jättebra...
    Var köper man en sådan. Jag har precis fått tips om detta från annat håll också men äger ingen spishäll så jag har ingen aning om hur den skrapan ser ut eller var jag köper den. Tipps mottages tacksamt!
  • sofilosson

Om det är en likadan skrapa som man har till spishällar, med rakblad, så hittar du dem vid diskborstar och så på ICA Maxi tex. Den de säljer är röd!

• Thursday
    Eofrysina skrev 2008-09-21 01:38:36 följande:
    Var köper man en sådan. Jag har precis fått tips om detta från annat håll också men äger ingen spishäll så jag har ingen aning om hur den skrapan ser ut eller var jag köper den. Tipps mottages tacksamt!
    En vanlig rakbladsskrapa köper man på vilket byggvaruhus, Clas Ohlsson, Jula, o.s.v. som helst. Där de har verktyg helt enkelt.
  • Eofrysina
    Thursday skrev 2008-09-21 11:53:33 följande:
    Eofrysina skrev 2008-09-21 01:38:36 följande:En vanlig rakbladsskrapa köper man på vilket byggvaruhus, Clas Ohlsson, Jula, o.s.v. som helst. Där de har verktyg helt enkelt.
    Jo, men jag fick förklarat att det ska vara en rakbladsskrapa av silikon. Är det en sådan ni menar?
  • mimmi 1

alltså.. jag tror inte att du ska skarapa med en rakbladsskrapa, det är stor risk att det följer med färg då, att du skadar den målade karmen,.. men finns det någon skrapa i plast så kan ju det funka, om ni nu inte tror mej, att T-röd går bra eller, nu är det inte TS som frågar? hon kanske redan fått bort sin maskeringstejp?

• EMBLA1

Hallå!!
    Min maskeringstejp satt i 4 år. Ta gummihandskar, T-röd och färgskrapa. Precis så som alla smarta tjejer sagt tidigare.
    Lycka till!!!!

• bambigirl

Hur gör man om man satt maskeringgstejp på en våtrumstapet som inte lossnar? Var nåt år sen nu, gick inte att få bort och vi har inte orkat gjort nåt än... Kan ju inte lösa upp den med bensin eller t-röd för då löser vi ju upp tapeten också.

• mimmi 1

T-röd är inte så stark som bensin.. jag tror absolut att du kan prova med det... eftertorka med en gång, med vatten... annars är det ju lite knepigt på en våtrumstapet, du kan väl inte ta hårtorken, då lossnar väl tapeten? men prova med t-röd och så skrapar du väldigt försiktigt...

• bambigirl

Tack mimmi1, då ska jag prova t-röd lite försiktigt. Är bara i fönstret där det sitter fast på en liten bit...

• C r e d o

Hej och tack för alla svar! Vi har nu snart målat färdigt vårat hus, jippiiii! Ett tio gånger större projekt än vi trodde från början, puh... Ska ge mig på att ta bort tejpen på nedervåningen i veckan, ska köpa t-röd och prova på ett ställe där det inte syns så mycket, karmarna är väldigt "hårt" målade (från fabrik) så det känns som att det borde funka. Har även köpt en sån pytteliten fönsterskrapa på Colorama (med rakblad), den funkar bra för att få loss själva tejpen, klistret sitter dock fast så nu hoppas jag på t-röd.

Tack igen, ska återkomma om hur det gått!

* Även en liten stjärna lyser i mörkret... *
Svar på tråden Hjälp, maskeringstapen går ej att ta bort, vad göra?