• crimson

Här tipsar vi om BILLIG mat!

Idag är det den 15e och jag tror inte att jag är ensam om att ha ett matkonto som börjar sina.
    Jag saknar en tråd som BARA tar upp BILLIGA maträtter. Alltså mat som totalt kostar iaf under femtiolappen. Jag är rent ut sagt skitdålig på billig mat men några tips har jag.

Idag blir det blodpudding i detta hus. Två paket blodpudding 8,90st och ett paket bacon 11,90 blir totalt 30 kronor.
    In med massa billiga mattips nu!
    Vore kul med många svar, så vet iaf jag vad jag ska äta nästa gång jag inte har några pengarGlad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 16:31
    nya tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39187812.html

• Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!
  • Suck och suck

Den här tråden skulle nog kunna slå sig ihop med någon förgrening till PRO, så positiva ni är till gammal husmanskost.
    Det är toppen tycker jag för ibland har man som sagt svårt att hitta ingredienser i affärerna.

• Mela1986

måste tipsa om det här receptet igen. tog det ifrån tråden för ett tag sen (minns inte av vem, men tack iaf) och har nu lagat det 2 ggr. både maken och jag tycker det är jättegott :)

1 hel låda fullkornspasta kungsörnen, cortelli 500g (annan billigare pasta går lika bra) (vi tog vanlig pasta, ej fullkorn)
    400-500g köttfärs
    3dl frysta ärter majs paprika
    4ägg
    2dl mjölk
    salt & peppar
    ketchup
    ev riven ost

Koka pastan enl anvisningarna.
    Stek köttfärsen smaka av med salt o peppar.
    Tillsätt de frysta grönsakerna o låt fräsa en stund.
    Gör en äggstanning på mjölk, ägg, salt o peppar under tiden.
    Häll pastan o köttfärsröran i en mindre långpanna , inte den stora. (vi tog en vanlig ugnsform)
    Blanda och tillsätt ketchup efter tycke o smak och rör om så att allt får färg.
    Häll över äggstanningen och strö ev på den rivna osten.

In i ugnen 200grader ca 20-30 min.
    Servera med rivna morötter eller tomater.

• mandrarinen
    Suck och suck skrev 2008-12-10 22:57:00 följande:
    Den här tråden skulle nog kunna slå sig ihop med någon förgrening till PRO, så positiva ni är till gammal husmanskost.Det är toppen tycker jag för ibland har man som sagt svårt att hitta ingredienser i affärerna.
    Jo, det kan nog stämma. Kul med en tråd där typ ärtsoppa och blodpuddigt är något positivt. :) Här är en 22-årig PRO-are. De borde fö även ha en avdelning med gravida, kan tänka mig att många "krav" är likvärdiga.

Nu ska jag kika in i nya tråden...
  • SeTa

trebarsmamma skrev 2008-12-10 15:26:58 följande:

blir detsåna som man fick i skolan
    Ja, gör man potatismos först blir det sånna man fick i skolan.
  • QuteCat

Mela1986 skrev 2008-12-11 18:52:18 följande:

måste tipsa om det här receptet igen. tog det ifrån tråden för ett tag sen (minns inte av vem, men tack iaf) och har nu lagat det 2 ggr. både maken och jag tycker det är jättegott :)1 hel låda fullkornspasta kungsörnen, cortelli 500g (annan billigare pasta går lika bra) (vi tog vanlig pasta, ej fullkorn)400-500g köttfärs3dl frysta ärter majs paprika4ägg2dl mjölksalt & pepparketchupev riven ostKoka pastan enl anvisningarna.Stek köttfärsen smaka av med salt o peppar.Tillsätt de frysta grönsakerna o låt fräsa en stund.Gör en äggstanning på mjölk, ägg, salt o peppar under tiden.Häll pastan o köttfärsröran i en mindre långpanna , inte den stora. (vi tog en vanlig ugnsform)Blanda och tillsätt ketchup efter tycke o smak och rör om så att allt får färg.Häll över äggstanningen och strö ev på den rivna osten.In i ugnen 200grader ca 20-30 min.Servera med rivna morötter eller tomater.
    Det var mitt recept Fattigmanslådan kallar vi den här hemma
  • Toviz

toastmackor kan väl inte vara så dyrt? Lite salladsblad från willys 10 kronor, tomat ca 5-10 kronor? Och toast mackor att lägga dubbelt ca 15 kronor plus någon skinka som är billig, så får man ju en billig lunch på jobbet eller till middag. Om man inte har råd me ngt dyrare men köp allting från Lidl eller willys då har ni inte dom butikerna så köp från ica de billigaste grejorna ni kan hitta.

• Mela1986

QuteCat: ahaa okej. jag orkade inte leta igenom hela tråden. men du, gott vart det

• bagarbengt
    Inspiration:

Det finns en nystartad blogg med tips på billig & bra studentmat, som till sin rätt passar alla demografer:

http://studentkrubb.blogspot.com
    Citat:

"Studentkrubb är en blogg som ger tips på billig och god studentmat. Den är till för dig som har ledsnat på snabbnudlar, snabbmakaroner, broskiga eldorado köttbullar och ketchup som tillbehör på allt."

Lycka till!
  • Koppkaka

Såg att det har pratats en del om hel kyckling, det går ju jättebra att helsteka den i en stekpåse också :) Då behöver man inte ösa den och ha i vatten, utan den håller sig saftig ändå. Gärna om man lossar lite på skinnet och trycker in lite smörklickar under, då blir köttet supermört och skinnet (om man nu vill äta det) knaprigt! :)

Mitt tips på billig mat är en "tag-vad-man-haver-gryta". Jag brukar ha i det kött jag hittar i frysen, om det är kyckling, kött eller fisk. Sen slänger jag i överblivna grönsaker, en burk bönor t ex så det blir mycket mat. Sen serverar jag med kokt ris/potatis till :) Supergott blir det! Och så slipper man kasta bort massa mat för det går att ha i vad man än gillar :)

Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!