• crimson

Här tipsar vi om BILLIG mat!

Idag är det den 15e och jag tror inte att jag är ensam om att ha ett matkonto som börjar sina.
    Jag saknar en tråd som BARA tar upp BILLIGA maträtter. Alltså mat som totalt kostar iaf under femtiolappen. Jag är rent ut sagt skitdålig på billig mat men några tips har jag.

Idag blir det blodpudding i detta hus. Två paket blodpudding 8,90st och ett paket bacon 11,90 blir totalt 30 kronor.
    In med massa billiga mattips nu!
    Vore kul med många svar, så vet iaf jag vad jag ska äta nästa gång jag inte har några pengarGlad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 16:31
    nya tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39187812.html

• Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!
  • TrollBoll
    NeA 84 skrev 2008-12-05 16:46:14 följande:
    hur gör man äggstanning?

Bara ägg och mölk...

1 ägg till 1 dl mjölk.
    BF 18:e Februari 2009
  • Toviz

Tre stycken Felix mexicana tacopaj från Konsum 55 kronor om man har pengar så köp även gräddfil till enkel och billig rätt. Det är extrapris därför kostar pajerna detta iallafall i våran butik där vi bor men pajerna finns säkert i andr abutiker också dom är supergoda!

• humle82

lasagne är billigt tycker jag.

linssoppa med potatis, vitlök, tomapuré vatten, ev paprika.
    denna gillar jag MKT. röda linser.

humlansblogg.blogspot.com/ /FD sannispannisen
  • Sterna

Bryn kycklingkött och häll över sweet&souer-sås att koka i tills köttet är klart. Servera med kokt ris och en vanlig grönsallad = mumma.

Vi brukar köra pizzasallad till maten just för att vitkål är billigt.
    riv ett litet huvud (lättast tycker ajg är med osthyveln), häll över 1 dl rap/olivolja, 2 msk vitvinsvinäger och salta och peppra efter smak. Vill du kan du även riva i en paprika.

Vegetarisk lassange
    Rivna morötter bryns, häll över en frp krossade tomater och krydda efter smak (jag brukar ha en buljongtärning, lagerblad, peppar, vitlök, spiskummin, kanel)
    Gör en bersamelsås och varva vit sås med morotssås och pasta.
    Har man inga lassangeplattor hemma blandar man morotssåsen med vanlig pasta, häller i en form och häller sen vita såsen övers och sen in i ugnen.
    har man en ostkant över i kylen går det att ha överst.

Alaska polok tinas och vänds i först mjöl, sen ägg och sist ströbröd innan det steks. Serveras med kokt potatis.
    Har du ytligare ett ägg hemma vispar du äggulan med olja och får en supergod hemlagad majonäs som kall sås till.

matlagning behöver inte vara varesig dyr eller ta lång tid.

• Annasmamma

Ett tips när man gör pizzasallad, förväll vitkålen innan du blandar den med vinäger olja och kryddor. Uppskattat av min tugglata dotter som då äter vitkål utan gnäll.

• Hansen

Tacogratäng är ganska billigt har ja för mig.

Skivar potatis, steker köttfärs med tacoblandning som finns att köpa för 10 kr och så är det bara att göra lager i formen och sist ha på mjölk eller matlagningsgrädde. Har man lök hemma så är ju det bara ett pluss;)

• NeA 84

det ska jag testa

Widerlich skrev 2008-12-09 23:12:31 följande:
    Tacogratäng är ganska billigt har ja för mig. Skivar potatis, steker köttfärs med tacoblandning som finns att köpa för 10 kr och så är det bara att göra lager i formen och sist ha på mjölk eller matlagningsgrädde. Har man lök hemma så är ju det bara ett pluss;)
  • Hansen

NeA 84 skrev 2008-12-09 23:15:07 följande:

det ska jag testa
    Gör det, är verkligen supergott;)
  • Suck och suck

Jag hoppas att ni i den här tråden är ivrare för gammal hushållsmanskost
    Här om dagen lagade jag Lapskojs, och det har jag inte varit sugen på sen jag gick i plugget.

Rätt var det är kan det vara svårt att hitta Kålrot i affärerna! och då känns det som att man är ensam och irrar ute efter pensionärsmat.

Hela strömmingar existerar ju inte längre! Morr!!!
    Jag brukar faktiskt rensa strömming. Tror de folk inte klarar av sånt eller vaddå?

Ofta är gammal husmanskost och "pensionärsmat" också billig.
    Det är därför jag nämner den i den här tråden.

Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!