• crimson

Här tipsar vi om BILLIG mat!

Idag är det den 15e och jag tror inte att jag är ensam om att ha ett matkonto som börjar sina.
    Jag saknar en tråd som BARA tar upp BILLIGA maträtter. Alltså mat som totalt kostar iaf under femtiolappen. Jag är rent ut sagt skitdålig på billig mat men några tips har jag.

Idag blir det blodpudding i detta hus. Två paket blodpudding 8,90st och ett paket bacon 11,90 blir totalt 30 kronor.
    In med massa billiga mattips nu!
    Vore kul med många svar, så vet iaf jag vad jag ska äta nästa gång jag inte har några pengarGlad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 16:31
    nya tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39187812.html

• Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!
  • izgo

Ett billigt recept kom jag på!!
    Bacon makaroner ^^
    Man tar makaroner för ett antal personer. 2-3 personer bruka ge 500-700g bacon i tärningar format.
    Blanda ihop bacon o makaronerna med en skvätt grädde, grädde ska inte va rinnig i grytan utan fast så de blir som en röra bara.
    Vet ej pris men de blir garanterar under 50:-..

• deus ex machina

Linssoppa/gryta med röda eller gröna linser.

Linsbiffar.

Grön ärtsoppa (på gröna ärter, buljong, lite vitlök och en skvätt grädde).

Vanlig ärtsoppa.

• Trolltoka

Pasta med pastasås ca 8 portioner

Pasta Penne Ica Basic - 9:-
    8dl mjölk - ca 8:-
    25g smör
    0,5dl mjöl
    5champinjoner - 10:- (räknar på en höft)
    4pkt bacon - 40:-
    2msk sweet chilisås

Skiva champinjonerna och stek i rikligt med smör, salt och svartpeppar. Strimla bacon och stek i resten utav smöret från champinjonerna. Häll ner bacon, champinjoner och stekfettet i en kastrull, blanda ner mjölet och rör om. Tillsätt lite mjölk pö om pö. Koka upp tills det tjocknar till önskad konsistens och i med lite vitpeppar och sweetchilisås.  Koka pastan. Klart! 

trolltoka.wordpress.com ~ trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 5/1-13*
  • Inbaal
    maximum skrev 2010-05-07 14:46:19 följande:
    Ett litet "roligt" tips. Fick i uppdrag att göra smörgåstårta till 15-16 pers, gärna så billigt som möjligt.
    Kul tänkte jag för smårgåstortor brukar ju kosta en del att göra.
    Köpte allt på Willys gjorde tårtan på 24 st landgångsbröd och detta hade jag i:
    Lager nr1
    leverpastej 500 gr
    3 dl kaffe grädde 
    lite bostongurka
    Lager nr 2:
    Vispgrädde 
    fruktcoctail
    Majonäs
    Uppe på:
    Vispgrädde och majonäs som jag bredde på hela tårtan
    Färdigskivad ost och skinka som jag vek på mitten och la varannan som rader på tårtan
    Tomatklyftor, gurka och persilja att dekorera med.

Summa 250 kr = 16kr/pers.
    Tog det billigaste jag kunde hitta 
    det var ett toppen tips och det blev uppskattat ;)
  • mammatilljames

Jag hart recept, vet dock inte vd det kostar exakt,
    Kött på extrapris (coop brukar ha, annars willys eller icamaxi) helst fläskkött- vi brukar ha fläskytterfilé eller fläskkotlett på bit. Brukar göra på 500g ca till 2 personer, det blir mycket.

Lök och/eller purjolök 
    morötter
    vitkål (ha i massvis)  
    Kålrot, palsternacka eller vad du själv vill ha i som är billigt. Såhär års brukar rotsaker vara billigt- passa på!!
    soja
    salt
    vitpeppar
    ev. svartpeppar
    ingefära (pulver)

Strimla  köttet, lök, morötter och vitkålen. Samt de andra rotsakerna om du har det i.
    Ca ½purjolök, 1½gul lök. Ca 5 morötter, 500g vitkål.

Börja med att bryna kött och morötter ev annan hård rotsak.
    I med resten av rotsakerna/kålen och låt de få lite färg. Ha på soja kanske 2 msk till att börja med. Salta, peppra, på med lite ingefära (all kryddning är efter smak!!). Häll över vatten så det täcker de mjuka grönsakerna och köttet. Låt  puttra väl, smaka av och krydda efter tycke.

Mycket vatten kokar bort, därför blir smaken väldigt god. Vill man ha lite såsigare kan man slå i lite extra vatten när det bara är "fonden" kvar i botten av grytan.

Servera med ris. 
    Riktigt gott, mättande och mycket enklare än det låter!

Restern av purjolök,lök och om det finns morötter kvar- gör en korvsoppa!
    Falukorv efter tycke, potatis efter ty 

Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!