• LykkeLee

Ni som är gravid och sjukskriven. Se hit!

Vad är ni sjukskrivna för? Är det svårt att bli sjukskriven? Jag har KRAFTIGT illamående i stort sett hela dygnet med upprepade kräkningar. Jag svimmar dessutom flera ggr i veckan. Jag är helt slutkörd.
    Vad har ni för "fel" och hur gjorde ni för att bli sjukskrivna? Pratade ni med en doktor på VC eller MVC eller KK??
    Missförstå mig inte nu. Jag älskar mitt jobb, men jag orkar inte just nu.

• Svar på tråden Ni som är gravid och sjukskriven. Se hit!
  • branca

Just det, FK... jag har inte fått besked om de kommer att godkänna min ss ännu. De säger att om det är osäkert om man ska få ersättning ska man få besked snabbt.

Men sen får man värdera vad som betyder mest. Jag är beroende av pengarna från mitt jobb och FK, men jag är inte beredd att riskera det för min bebis eller min hälsa. Det är viktigt att lyssna på sin kropp, speciellt nu när det ligger en annan liten människa där inne.

Om din kropp verkligen säger ifrån bär du nog inte äventyra det allt för länge.

• LykkeLee

Jag håller med dig fullständigt branca. Men vår ekonomi går i botten om jag inte får några pengar alls. Jag hoppas så innerligt att jag får det godkänt.

• branca

Jag vet.. Hoppas att vi båda får godkänt! FK:s nya namn i medierna är ju förseningskassan, så det kan nog ta lite tid innan de betalar ut pengarna tyvärr. :(

Lycka till!

• lottaloppan

Jag är sjukskriven pga svårt graviditetsillamående, har varit sedan vecka 9 (vecka 13 nu) och fått pengar från ff, beslutet från dem tog 3-4 veckor. Samma sak min förra graviditet, har inte haft några som helst problem med sjukskrivningen!

• Norrskenet

Svarfågel: Jag vet inte om det är nån idé att prata med FK i förväg, men sen kanske när de fått in alla papper, både från dig o läkaren, så kan du ju höra vad de tror. Men det är ju väldigt svårt att få tag på nån där... Men om du verkligen inte kan jobba, så har du ju inget alternativ. Prata med bm som kan hänvisa till en läkare kopplad till mvc, som förhoppningsvis kan skriva ett utförligt intyg. Tänk också själv på att noga skriva varför du inte kan jobba!

Är själv nu sjukskriven för andra gången denna graviditet. Första gången var i v.7-9, pga hotande mf,det var läkraren på gyn-mottagningen som sjukskrev mig. Men sedan visade det sig att allt var bra. Men jag fortsatte min sjukskrivning pga kraftigt illamående o det var inga problem att få godkänt från FK.

Nu är jag återigen sjukriven, är i v.26 nu, pga kraftiga o smärtsamma sd är jag sjukskriven 2 veckor halvtid.

• TantaLoran

jag blev sjukskriven på heltid i ca v 13 för foglossning.
    sedan dess har jag fått sjukpenning. är nu i v40.
    kan säga att jag inte ville inse att jag inte kunde arbete och gick gråtande från jobbet i flertalet veckor. innan min chef tog upp det med mig och sa att jag slitit ont tillräckligt nu.
    arbetar innom äldrevården och det är mycket tungt där jag jobbar.

men jag tycker att det varit jättejobbigt att gå hem från jobbet.
    mådde riktigt dåligt första månaderna hemma och har haft svårt att acseptera att jag inte kan arbeta och röra mig obehindrat.

• LykkeLee
    TantaLoran skrev 2008-09-22 08:58:58 följande:
    jag blev sjukskriven på heltid i ca v 13 för foglossning.sedan dess har jag fått sjukpenning. är nu i v40.kan säga att jag inte ville inse att jag inte kunde arbete och gick gråtande från jobbet i flertalet veckor. innan min chef tog upp det med mig och sa att jag slitit ont tillräckligt nu.arbetar innom äldrevården och det är mycket tungt där jag jobbar.men jag tycker att det varit jättejobbigt att gå hem från jobbet.mådde riktigt dåligt första månaderna hemma och har haft svårt att acseptera att jag inte kan arbeta och röra mig obehindrat.
    Tyvärr är nog inte min chef lika förstående. Hon tycker inte man ska känna efter så mycket och "att vara gravid är inte att vara sjuk"
  • branca
    LykkeLee skrev 2008-09-23 08:13:49 följande:
    Tyvärr är nog inte min chef lika förstående. Hon tycker inte man ska känna efter så mycket och "att vara gravid är inte att vara sjuk"
    Åh jag blir galen på alla dessa kommentarer att "graviditet inte är någon sjukdom"! Nej, det är ingen sjukdom, men det är ett tillstånd! Och det är definitivt inte samma sak som att bara vara "vanlig" (dvs. icke gravid). Hela kvinnans kropp förändras, ett nytt liv skapas inne i henne, och det är en omställning som för vissa går relativt smärtfritt, men för andra kan vara jobbig. Att det ska vara så kontroversiellt att vara gravid.

Det känns inte som att man hackade på gravida förr i samma utsträckning som idag..

Åh jag var bara tvungen att säga det :)
  • Shimmra

Hej hej jag är sjukskriven pga av havandeskapsförgiftning!:/ Inte så kul men ett måste för mej och bebbens välmående!

Lycka till!

Svar på tråden Ni som är gravid och sjukskriven. Se hit!