• LykkeLee

Ni som är gravid och sjukskriven. Se hit!

Vad är ni sjukskrivna för? Är det svårt att bli sjukskriven? Jag har KRAFTIGT illamående i stort sett hela dygnet med upprepade kräkningar. Jag svimmar dessutom flera ggr i veckan. Jag är helt slutkörd.
    Vad har ni för "fel" och hur gjorde ni för att bli sjukskrivna? Pratade ni med en doktor på VC eller MVC eller KK??
    Missförstå mig inte nu. Jag älskar mitt jobb, men jag orkar inte just nu.

• Svar på tråden Ni som är gravid och sjukskriven. Se hit!
  • molly 81

Jag kontaktade min husläkare, fick primperan utskrivet mot illamående, de fungerade inte så jag kräkte som en tok den veckan ajg var hemma, återbesök hos läkaren, fick då en akut remiss skickad till gynakuten på sjukhuset. Bara att traska dit. Blev inlagd för uttorkning.

Nästa vända när Ellen var på väg ut då var det rakt in på förlossningen som gällde..

Men ring gyn direkt, de är de som har hand om kvinnan tidigt i graviditeten!

• Sommardags

Jag är inne i v.38 nu och har varit sjukskriven deltid i en vecka och är nu sjukskriven heltid. Detta pga. karpaltunnelsymdrom och högt blodtryck. Jobbar som fritidsledare. Träffade en kvinnlig läkare hos barnmorskan och sen har jag en väldigt förstående manlig chef vars hustru fött honom två barn och han sjukskrev mig utan prat heltid trots att läkarintyget gällde för deltid, detta för denna veckan pga. för högt blodtryck.

• sassy74

Idag blev jag sjukskriven 50% men jag jobbar inom tung industri och jobbar skift och vet inte hur jag ska jobba 50% utan att störa produktionen..

• Josefine b

Hej alla gravida sjukskrivna! Jag har blivit sjukskriven i 3 veckor pga illamaende. Jag kande mig vadligt dum nar jag berattade for min arbetsgivare att jag inte kunde arbeta. Ar det nagon som kanner likadant? Jag mar jatte daligt, men ibland kanns det som vissa personer tror att man overdriver!! //Ledsen

• Josefine b

Åh jag blir galen på alla dessa kommentarer att "graviditet inte är någon sjukdom"! Nej, det är ingen sjukdom, men det är ett tillstånd! Och det är definitivt inte samma sak som att bara vara "vanlig" (dvs. icke gravid). Hela kvinnans kropp förändras, ett nytt liv skapas inne i henne, och det är en omställning som för vissa går relativt smärtfritt, men för andra kan vara jobbig. Att det ska vara så kontroversiellt att vara gravid.

Det känns inte som att man hackade på gravida förr i samma utsträckning som idag..

Åh jag var bara tvungen att säga det :)

BRA SAGT!

• monsterbullen
    Josefine b skrev 2010-05-12 12:07:58 följande:
    Hej alla gravida sjukskrivna! Jag har blivit sjukskriven i 3 veckor pga illamaende. Jag kande mig vadligt dum nar jag berattade for min arbetsgivare att jag inte kunde arbeta. Ar det nagon som kanner likadant? Jag mar jatte daligt, men ibland kanns det som vissa personer tror att man overdriver!! //Ledsen
    Hej! Jag också sjukskriven i tre veckor nu för illamående och foglossningar... Min arbetsgivare tog det rätt bra faktiskt, det är mer jag som känner ångest över att inte kunna jobba. Jag känner mig värdelös.
    Det känns som att vissa människor i min omgivning ifrågasätter mitt illamående och en kvinna på jobbet har berättat att hon tycker att folk som är sjukskrivna under graviditeten är veka människor. Detta sa hon innan jag var gravid. Jag tänker på hennes uttalande rätt ofta och blir så himla arg.
    Jag går knappt utanför huset. Ibland har jag mer ork och då har jag och sambon åkt iväg och gjort kortare utflykter så att jag ska få se något annat. Men jag får så himla dåligt samvete då. Jag försöker tänka att det är bra för mig att få frisk luft och lite miljöombyte så att jag inte blir psykiskt knäpp... Men samtidigt så ligger tankarna och gnager hos mig att när jag är sjukskriven ska jag vara hemma och må dåligt. HELA tiden.
    Jag pratade till och med min arbetsgivare om mina tankar och de är väldigt förstående. Min chef tyckte att man alltid känner sig friskare när man är hemma än när man jobbar när man är sjuk. Och är man gravid och har sådana krämpor så är man sjuk. Jag är oerhört tacksam över chefens inställning till det hela, men som sagt alla i min omgivning är inte lika förstående.
    Min glädje är min sambo när han kommer hem från jobbet. Då har jag någon att umgås med.
  • Pärla

Jag blev sjukskriven för samma orsak som du, förutom svimmningarna..Jag har ett stående jobb med kunder, så det var inte kul och lämna kunden och springa iväg och spy. Jag fick träffa  min läkare på MVC och fick först 5 veckors sjukskrivning, men eftersom illamåendet fortsatte så fick jag förlängd sjukskrivning ända till förlossningen ( 18 juni ) Så det var inte alls problem att få det. Dessutom så fick jag det godkänd av FK också..

Lycka till.

• systersandra

Jag är annars föräldraledig,gravid och sjukskriven för högt blodtryck.Har två barn under 2 år så det är inte så lätt att vila och ta det lugnt annars.
    Är lite frustrerad nu på fk,vart sjukskriven sedan 31 mars och har fortfarande inte fått något besked ang sjuksrivningen,har gått 30 dagar idag sen de fick mina papper,men de är ju tydligen lite försenade med handläggningen,Är så stressande att vänta,man är ju beroende av inkomst även om man är sjukskriven.

• Pärla
    systersandra skrev 2010-05-12 15:04:50 följande:
    Jag är annars föräldraledig,gravid och sjukskriven för högt blodtryck.Har två barn under 2 år så det är inte så lätt att vila och ta det lugnt annars.Är lite frustrerad nu på fk,vart sjukskriven sedan 31 mars och har fortfarande inte fått något besked ang sjuksrivningen,har gått 30 dagar idag sen de fick mina papper,men de är ju tydligen lite försenade med handläggningen,Är så stressande att vänta,man är ju beroende av inkomst även om man är sjukskriven.
    Detta hände mig med, att jag fick vänta mer än 30 dagar! Jag fick ringa 2-3 ggr i veckan och tjatade på dom, så till slut skyndade dom sig och jag fick min besked- godkänd!
    Ring och maila dom ofta så ska det gå bra, ska du se..Lycka till!
  • systersandra
    Pärla skrev 2010-05-14 15:31:48 följande:
    Detta hände mig med, att jag fick vänta mer än 30 dagar! Jag fick ringa 2-3 ggr i veckan och tjatade på dom, så till slut skyndade dom sig och jag fick min besked- godkänd!Ring och maila dom ofta så ska det gå bra, ska du se..Lycka till!
    Tack och lov ringde de idag och min sjukskrivning vart godkänd,har varit orolig i flera veckor...
  • Magical

Jag har haft sammandragningar sedan v 19. Är nu i v 33. Blev sjukskriven med en gång. Har inte haft några problem med varken FK eller några andra. Sjukskrivningen var en självklarhet.

• MirakelNemo

Jag blev sjukskriven för 2 veckor sedan & ska vara det fram till bebisens nedkomst som är beräknad 27/8 då jag riskerar förtidsbörd. Fick mitt första barn i v 22+6 så dom är väldigt noga med kontroller här & jag är på ultraljud var 7:e - 10:e dag & nu får jag inte göra nå bara vila & vara hemma! Min cevrix har blivit något kortare mellan varje kontroll & har en mindre funnelering.

• Mille11

Jag funderar på sjukskrivning då jag inte fixar att jobba.

Tror inte jag har foglossning (för det känner man om man har säger alla) men därmot har jag fruktansvärt ont i ryggslutet och ichias så fort jag rör mig för mycket, tex en timmes långpromenad eller jobb (på förskola) i ett par timmar..

Kan jag bli sjukskriven då? Jag kan ju inte ta heltidsjobb för då säger kroppen verkligen NEJ!

Vem ska man prata med?

Svar på tråden Ni som är gravid och sjukskriven. Se hit!