• LykkeLee

Ni som är gravid och sjukskriven. Se hit!

Vad är ni sjukskrivna för? Är det svårt att bli sjukskriven? Jag har KRAFTIGT illamående i stort sett hela dygnet med upprepade kräkningar. Jag svimmar dessutom flera ggr i veckan. Jag är helt slutkörd.
    Vad har ni för "fel" och hur gjorde ni för att bli sjukskrivna? Pratade ni med en doktor på VC eller MVC eller KK??
    Missförstå mig inte nu. Jag älskar mitt jobb, men jag orkar inte just nu.

• Svar på tråden Ni som är gravid och sjukskriven. Se hit!
  • LykkeLee
    branca skrev 2008-09-23 11:25:55 följande:
    Åh jag blir galen på alla dessa kommentarer att "graviditet inte är någon sjukdom"! Nej, det är ingen sjukdom, men det är ett tillstånd! Och det är definitivt inte samma sak som att bara vara "vanlig" (dvs. icke gravid). Hela kvinnans kropp förändras, ett nytt liv skapas inne i henne, och det är en omställning som för vissa går relativt smärtfritt, men för andra kan vara jobbig. Att det ska vara så kontroversiellt att vara gravid. Det känns inte som att man hackade på gravida förr i samma utsträckning som idag.. Åh jag var bara tvungen att säga det :)
    Håller med dig till 100%
  • My Baby

Jag är sjukskriven 100% för prematura värkar,, riskerar att få för tidigt... min sjukpenning kom igång efter 3 veckor, så ja behövde inte vänta =)

• Zette
    branca skrev 2008-09-23 11:25:55 följande:
    Åh jag blir galen på alla dessa kommentarer att "graviditet inte är någon sjukdom"! Nej, det är ingen sjukdom, men det är ett tillstånd! Och det är definitivt inte samma sak som att bara vara "vanlig" (dvs. icke gravid). Hela kvinnans kropp förändras, ett nytt liv skapas inne i henne, och det är en omställning som för vissa går relativt smärtfritt, men för andra kan vara jobbig. Att det ska vara så kontroversiellt att vara gravid. Det känns inte som att man hackade på gravida förr i samma utsträckning som idag.. Åh jag var bara tvungen att säga det :)
    Jag håller med er båda i det ni säger..
    Kan bli skit arg när man får höra att det inte är en sjukdom.
    Men av någon underlig anledning så är det såååååååå mycket lättare om det handlar om någon som har problem med spriten. Det om något gör mig skit arg. Vet att det säkert finns dom som tycker att jag är för "hård" mot dom som har "problem" MEN det skiter jag i. Så nu har jag sagt det. Sitter här och väntar på ett svar om F-kassan kommer godkänna min SS.
  • ploppviola

Jag kontaktade min bm som fixade tid till dr på mödravården...Hon var dock väldigt skeptisk mot att sjukskriva mig för illamående..Men hon gjorde de under två veckor..Sen gick jag till vårdcentralen för min migrän o dr där skrev för en månad o nu skriver dom nytt intyg för en månad i taget..Fk  har ifrågasatt mycke o fick vänta tre månader på pengarna men nu har jag fått definitivt besked om att jag inte ska tilllbax till jobbet innan barnet är fött..

Här ska man kanske skriva nåt fyndigt?
  • branca

Svartfågel och alla andra, hur har det gått med era sjukskrivningar?? Jag fick min godkänd av FK tack och lov, och ska försöka börja jobba igen nu på fredag.. Då har jag varit hemma i 6 veckor! Känns sådär att jobba igen, jag mår inte helt toppen än, men ska prova och se om det går.

• anju79

Om man blir sjukskriven för foglossning från jobbet får man ändå delta i en kurs på 2 dagar som varit planerat sen länge????
    Dum fråga kanske....men

• LisaJohanna

Jag har BF 24 Nov och är sjukskriven pgr sammandragningar sen 2 veckor tillbaks. Tycker att det känns jättejobbigt psykiskt. Känner mig misslyckad men varje dag på jobbet i slutet var en kamp. Magen blev jättehård och jag mådde inte bra. Nu när jag kan sova på fm, sover inte på nätterna, och vila mer känns det bättre. Men jag har fortfarande ont och besvär från och till. Fick kommentaren att det är väl inga problem, så är det för alla utav en kompis kompis. Så jag känner mig riktigt misslyckad. Gillar att jobba men det är antingen 120% eller noll på jobbet. Så att trappa ner, vilket jag försökte ett tag, gick inte. Mitt ansvar är så stort och jag klarade det helt enkelt inte mentalt utan det påverkar min kropp.

Hur ska jag kunna släppa det här dåliga samvetet och bara glädjas åt vad som ska komma.

• Smuhlan

Jag är sjukskriven på halvtid sen vecka 17 ungefär. Har haft kraftiga smärtsamma oroande sammandragningar sen vecka 14 och läkaren ville sjukskriva mig på heltid, men jag ville prova att arbeta deltid (istället för 36 timmar i veckan jobbar jag nu 18 timmar i veckan) och det har gått jättebra. FK godkände sjukskrivningen utan problem. Nu på onsdag blir jag sjukskriven på heltid pga en handoperation som jag ska göra. Jag var hos MVC läkaren för snart 2 veckor sen och då ville han , på nytt, sjukskriva mig på heltid, men jag sa att jag kan stå ut tills nu på onsdag då jag ändå blir sjukskriven på heltid o får möjlighet att vila upp mig. Men sen är det nog tyvärr slut på jobb på ett tag fö rmig, för sammandragningarna har blivit kraftigare och läkaren ÄR ju lite orolig för förtidsbörd...

FK är stränga nu, men vad jag har hört så godkänner de oftare då man inte gått så långt in i graviditeten, än om man gått väldigt långt in, för då vill de typ att man ska ha sökt HP eller t om föräldrapenning...Men jag vet inte, det är bara vad jag hört

• noia

Jag blev sjukskriven på heltid för ca 6 veckor sedan för hotande förtidsbörd.

• vispen76

hej har varit sjukskriven sedan förra grav,sedan 1 april, missfallet skedde,e nu gravid i v16 är sjukskriven för foglossning,lumbago,varicer(åderbrock)

Svar på tråden Ni som är gravid och sjukskriven. Se hit!