Hur frostar man av en frys?
ja..hur gör man, det är en vanlig frys...detta ska man ju veta men det gör jag inte, någon?
ja..hur gör man, det är en vanlig frys...detta ska man ju veta men det gör jag inte, någon?
Ja, vi kanske kan sikta in oss på en avfrostarvaka imorrn då?
Jag brukar koka upp vatten som redan har nämnts. Fyller upp i princip varenda kastrull. Ställer in dem en och en på varje hyllplan. Håller efter rinnandet. Byter ut kastrullerna mot nya när jag ser att "dimman lättar". Samtidigt går jag in med händerna när det börjar rinna om iskakorna och bänner loss för hand. Det är ju inte nödvändigt att vänta på att de ramlar ner, det går ju utmärkta att bänna bort dem redan tidigare. Lägger kakorna i sinken och spolar hetvatten, för det blir fullt annars. Fortsätter koka och byta vatten. Torkar och plockar bort iskakor. När kakorna är borta så torkar jag av lite snabbt. In med nya heta ångande kastruller. Torka med trasan. Sedan är det final touch, fram med hårtorken. Plocka ut de senaste kastrullerna, köksstol framför frysen, på med hårtorken, lägger den på stolen. Torkar torrt i frysen, tar hårtorken och blåser i varje vrå och torkar ev. droppar som visar sig. Stänger av och tar bort hårtorken, väntar några minuter och tittar efter om det sipprar ut något från bakom frysslingorna etc. Torkar. Drar igång frysen igen. Jag frostar av på under timmen, men jag jobbar hårt under tiden
Jo, Cornelia. Jag tvekar ändå att ta en avfrostartråd ikväll norgesessan.
Har just köpt räkor.
Men jag tänker inte vänta tills det är 15 minus,
för då kan man få vänta hela vintern. Det var ungefär det som hände i vintras för mig. Man väntar och väntar...sen blir avfrostningen aldrig av. Hata att frosta av frysar!
Förra året låg vi väl på kallast noll hela vintern. Fy för milda vintrar.
Då väntar jag med, så mycket is var det inte....
Vad bra. Då kan vi frosta av tillsammans sessan.
Nu så har jag startat.....pipen under är riktigt dålig eftersom den inte sträcker sig utåt men jag gjorde en hemmagjord förlägning med en plastmugg som jag klippte i och nu står där en kastrull under. En hel del is har smält, dick så kan man inte bara stänga av frysen utan då också kylen...så den står på men är öppen, vet inte hur jag ska lösa det annars...tack för ert stöd
Minnie69... precis som jag gör hela proceduren lät exakt som när jag frostar av frysen.... det går ju jättefort när man gör så, eller hur
mimmi 1 skrev 2008-09-22 19:28:54 följande:
Grejerna från frysen hinner knappt få en "skorpa", än mindre tina
Speciellt om man tänker lite före, då ser man till att ha alla kylklampar frusna etc och ett gäng tidningar så man kan isolera ordentligt. Då klarar sig grejorna bra
AAHH jag ser att det är fler än jag som använder hårtorken!
Det är super smidigt!
Jag har hört att man inte ska använda hårtork. Men jag kommer inte ihåg varför.
Hårtorken i sig är inte effektiv, men den funkar som avrundning när du har tinat hela skiten, torkat torrt, men, du kan inte komma åt bakom frysslingorna, då avrundar man med hårtorken, de sista dropparna tvinas ut, torkas upp, sedan väntar man lite till, kör en vända med hårtorken, är det torrt då så finns det ingen potentiell is som man fryser in när man slår på frysen
Hårtorken är inte ett effektivt sätt att frosta av, varm ånga gör jobbet så mycket bättre. Tänk själv, en isbit i torr luft, en isbit i ett glas med vatten, vad smälter fortast?