• FruStolpe

????????Suvade makaroner????????

Hittade en tråd om stuvade makaroner...detta var nåt helt nytt för mig som bor i Finland.
    Någon var snäll och länkade till ett recept åt mig, men nu undrar jag. I alla recept står det att man ska ha "gammaldags makaroner"??? vad är det, och måste man ha såna? Kan man inte göra med vanliga makaroner?

I våra affärer här finns iaf inte gammaldags makaroner... Bara vanliga, fullkorn, färgade, ekologiska och en del andra.
    Så jag köpte helt vanliga..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-23 09:37
    Lyckades få rubriken fel också.
    sTuvade ska det stå..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-23 11:59
    HJÄLP!!!

Ok, nu har de kokat i 25min, men det är fortfarande en massa mjölk kvar?? Ska det vara så? På bilderna så ser det ju ut som en krämig god massa, men dehär är ju bara "vattniga".. fortsätta koka eller???

• Svar på tråden ????????Suvade makaroner????????
  • väntarmajbebis

har inte receptet då jag ej gillar det men vet att de funkar med alla sorter makaroner

• FruStolpe
    väntarmajbebis skrev 2008-09-23 09:37:57 följande:
    har inte receptet då jag ej gillar det men vet att de funkar med alla sorter makaroner
    Ok, tack!
  • maximum

det går med makaroner som inte är snabbmakaroner.
    HAr inte mängderna exakt men man kokar makaronerna i standardmjölk med salt, peppar och muskotnöt. koka allt sakta mjölken bränner ju lätt.

• Ninapina

www.recepten.se/recept/stuvade_makaroner.html

Här finns ett recept på stuvade makaroner. Har för mig att det måste vara gammeldags makaroner (ideal makaroner) eftersom att de ska kokas längre. Använder man snabbmakaroner så kokar de sönder. Har inte testat själv, bara hört det. Så jag använder alltid gammaldags makaroner när jag gör stuvade makaroner.

• Superninjan
    FruStolpe skrev 2008-09-23 09:36:50 följande:
    Hittade en tråd om stuvade makaroner...detta var nåt helt nytt för mig som bor i Finland. Någon var snäll och länkade till ett recept åt mig, men nu undrar jag. I alla recept står det att man ska ha "gammaldags makaroner"??? vad är det, och måste man ha såna? Kan man inte göra med vanliga makaroner?I våra affärer här finns iaf inte gammaldags makaroner... Bara vanliga, fullkorn, färgade, ekologiska och en del andra. Så jag köpte helt vanliga.. TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-23 09:37Lyckades få rubriken fel också. sTuvade ska det stå..
    gammeldags makaroner är större o tjockare. men det funkar med alla makaroner, utom snabbmakaroner.
  • appapp2

Det funkar med alla sorters, men det blir klart bäst med "Gammeldags makaroner". De har tjockare väggar och kan alltså kokas längre utan att bli sladdriga.

Det hela är väldigt enkelt:
    Ta dubbla mängden mjälk mot makaroner, ju fetare desto godare.
    I med salt, nymald svartpeppar och lite muskot. Koka försiktigt under konstant omrörning (om du inte har en titankastrull) så det inte bränner fast eller kokar över.

Servera med kokt broccoli, köbullar eller falukorv och massa ketchup.

• FruStolpe

Ok, tack för era svar. ska prova med mina idag och se vad det blir.

• väntarmajbebis

men det går iaf med alla olika former osv måste inte bara vara just en speciell....

Svar på tråden ????????Suvade makaroner????????