• FruStolpe

????????Suvade makaroner????????

Hittade en tråd om stuvade makaroner...detta var nåt helt nytt för mig som bor i Finland.
    Någon var snäll och länkade till ett recept åt mig, men nu undrar jag. I alla recept står det att man ska ha "gammaldags makaroner"??? vad är det, och måste man ha såna? Kan man inte göra med vanliga makaroner?

I våra affärer här finns iaf inte gammaldags makaroner... Bara vanliga, fullkorn, färgade, ekologiska och en del andra.
    Så jag köpte helt vanliga..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-23 09:37
    Lyckades få rubriken fel också.
    sTuvade ska det stå..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-23 11:59
    HJÄLP!!!

Ok, nu har de kokat i 25min, men det är fortfarande en massa mjölk kvar?? Ska det vara så? På bilderna så ser det ju ut som en krämig god massa, men dehär är ju bara "vattniga".. fortsätta koka eller???

• Svar på tråden ????????Suvade makaroner????????
  • FruStolpe
    maximum skrev 2008-09-23 17:52:44 följande:
    make my day med makaroner.Mer makaroner åt folket.skriv till presidenten inför det i skolorna
    Haha! Kanske skulle bjuda hem Halonen på stuvade makaroner?!?
    Eller så kunde de servera det på slottsbalen 6.12...
  • maximum

ja. finlands nya nationalrätt. du kommer bli superkocken med eget makaroniprogram på tv.

• FruStolpe
    maximum skrev 2008-09-23 17:55:47 följande:
    ja. finlands nya nationalrätt. du kommer bli superkocken med eget makaroniprogram på tv.
    Ja! Skippa kalakukko, finlandsgröt och surtbröd!! In med stuvade makaroner! Ska ringa tv3 direkt. Dom e galna om dom inte vill ha mig och stuvade makaroner på tv!
  • maximum

vad är kalakukko? låter skumt

• Tindra02

Jag kokar aldrig mina makaroner i mjölk...
    Utan gör en stuvning/redningssås/bechamelsås och häller på dom kokta makaronerna.
    Har även i lite muskotnöt, sååå gott...
    Tycker det blir godare, men smaken är som baken

tjej -95, kille -00, tjej -02, kille -05, tjej -07, Bf 14 nov
  • FruStolpe
    maximum skrev 2008-09-23 18:00:10 följande:
    vad är kalakukko? låter skumt
    Inte gott inte... urrk! Men många älskar det.

sv.wikipedia.org/wiki/Kalakukko
    matmor.blogspot.com/2006/12/kalakukko.html
    images.google.fi/imgres&imgrefurl=valipala.blogspot.com/2007/03/lentv-kalakukko.html&h=251&w=320&sz=23&hl=sv&start=1&um=1&usg=__xv9XULPCp-4XRfi50c1Ihav1Ewo=&tbnid=p104Xfij0ZK3MM:&tbnh=93&tbnw=118&prev=/images%3Fq%3Dkalakukko%26um%3D1%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26sa%3DN
  • annicavillhabeis
    Tindra02 skrev 2008-09-23 18:01:32 följande:
    Jag kokar aldrig mina makaroner i mjölk...Utan gör en stuvning/redningssås/bechamelsås och häller på dom kokta makaronerna.Har även i lite muskotnöt, sååå gott...Tycker det blir godare, men smaken är som baken
    Jag gör på samma sätt, blir krämigare så..
  • maximum

får vi höra nu då? va tyckte din gubbe?

• MsRahkonen

Finns inge godare än stuvade makaroner, har älskat det sen jag var liten och får det alltid då ja besöker mormor(81år) än idag.
    Hon gör ngt speciellt som ingen annan så d blir en speciell smak. Måste få veta hur innan hon går bort så mina barnbarn får uppleva samma sak

• FruStolpe
    maximum skrev 2008-09-24 08:58:19 följande:
    får vi höra nu då? va tyckte din gubbe?
    Vet du vad?! Han och Samuel(sonen) kom hem först efter 10 igår. Samuel hade somnat i bilen så honom förde vi rakt i sängen och gubben ville inte smaka för de hade ätit hos svärmor. Hmpf!!!

Har lite kvar, men det kommer jag och dottern att äta upp idag på dagen. Men jag ska göra stuvade makaroner till helgen när ALLA är hemma. Och då ska jag göra en STOR kastrull.

Så tyvärr får jag ge rapport först under helgen nån gång.
Svar på tråden ????????Suvade makaroner????????