• FruStolpe

????????Suvade makaroner????????

Hittade en tråd om stuvade makaroner...detta var nåt helt nytt för mig som bor i Finland.
    Någon var snäll och länkade till ett recept åt mig, men nu undrar jag. I alla recept står det att man ska ha "gammaldags makaroner"??? vad är det, och måste man ha såna? Kan man inte göra med vanliga makaroner?

I våra affärer här finns iaf inte gammaldags makaroner... Bara vanliga, fullkorn, färgade, ekologiska och en del andra.
    Så jag köpte helt vanliga..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-23 09:37
    Lyckades få rubriken fel också.
    sTuvade ska det stå..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-23 11:59
    HJÄLP!!!

Ok, nu har de kokat i 25min, men det är fortfarande en massa mjölk kvar?? Ska det vara så? På bilderna så ser det ju ut som en krämig god massa, men dehär är ju bara "vattniga".. fortsätta koka eller???

• Svar på tråden ????????Suvade makaroner????????
  • Fru KM
    Tindra02 skrev 2008-09-23 18:01:32 följande:
    Jag kokar aldrig mina makaroner i mjölk...Utan gör en stuvning/redningssås/bechamelsås och häller på dom kokta makaronerna.Har även i lite muskotnöt, sååå gott...Tycker det blir godare, men smaken är som baken
    Me too, blir ofta makaroner kvar en kväll och då är detta ett bra sätt att värma dom på och samtidigt får man stuvade makaroner. Kalas ju
  • elektra1
    FruStolpe skrev 2008-09-24 09:45:51 följande:
    Vet du vad?! Han och Samuel(sonen) kom hem först efter 10 igår. Samuel hade somnat i bilen så honom förde vi rakt i sängen och gubben ville inte smaka för de hade ätit hos svärmor. Hmpf!!!Har lite kvar, men det kommer jag och dottern att äta upp idag på dagen. Men jag ska göra stuvade makaroner till helgen när ALLA är hemma. Och då ska jag göra en STOR kastrull. Så tyvärr får jag ge rapport först under helgen nån gång.
    fast stuvade uppvärmda makaroner är inget vidare.
    Det ska vara helt nygjort, då är det som godast.
    Annars blir stuvningen inte som den ska.
  • FruStolpe
    elektra1 skrev 2008-09-24 10:09:26 följande:
    fast stuvade uppvärmda makaroner är inget vidare.Det ska vara helt nygjort, då är det som godast.Annars blir stuvningen inte som den ska.
    Hmmm..okej! Så de blir inte bra om man värmer dem i micron? Äsch då... Får väl koka potatis till korven idag då...
  • MsRahkonen

Man kan ha på mjölk på makaronerna när man värmer så blir dom rätt bra dock inte lika som nygjorda men dugliga

• elektra1
    FruStolpe skrev 2008-09-24 10:12:36 följande:
    Hmmm..okej! Så de blir inte bra om man värmer dem i micron? Äsch då... Får väl koka potatis till korven idag då...
    Det går ju att äta. Men blir inte alls lika gott och krämigt tyvärr.
  • Chewie
    FruStolpe skrev 2008-09-24 10:12:36 följande:
    Jodå det funkar att värma i micron, men visst blir de inte exakt som nygjorde, men det blir ju ingen microuppvärmd mat!
  • FruStolpe

Ok, tack! (en massa dumma frågor från en finne när det gäller detta, annars är jag rätt så bra på mat )

Får prova så vet jag om jag äta dem eller inte efter nån minut i micron.

• maximum

kalakukko ska jag nog aldrig prova...
    förstår om du inte tycker om det

• FruStolpe
    maximum skrev 2008-09-24 10:23:54 följande:
    kalakukko ska jag nog aldrig prova...förstår om du inte tycker om det
    Näe, gör inte det.. Inte alls bra.. Huh!
  • Marlene B

Klart att det går att äta rester, det är ju bara att hälla i lite mjölk/grädde och värma i en kastrull. Blir ju som nygjort

Jag brukar ha i mycket socker och en nypa salt. Så mina makaroner är söta vilket bryter bra mot välkryddad salt korv och ketshup.

• angelica81

Hej tänkte jag oxå skulle skriva mitt "recept" på stuvade makaroner så får du några tips till

Ta en kastrull och häll lite vatten i botten på den.(det bränner inte så lätt då.)

Häll i salt,peppar,lite socker och en klick smör i vattnet.

När vattnet kokar häller du i makarnonerna låt koka i ca 2-3 minuter innan du häller i mjölken.

Det ska vara så pass mycket mjölk så det täcker makaronerna.

Sen är det bara att röra och när mjölken nästan "är borta" alltså det blivit krämigt smakar du om dom är mjuka.Är dom inte det häller du bara på lie mer mjölk men inte så mycket som första gången.

Lycka till

kram

• FruStolpe

Marlene B skrev 2008-09-24 10:37:24 följande:

Klart att det går att äta rester, det är ju bara att hälla i lite mjölk/grädde och värma i en kastrull. Blir ju som nygjort Jag brukar ha i mycket socker och en nypa salt. Så mina makaroner är söta vilket bryter bra mot välkryddad salt korv och ketshup.
    Ahaa, men då värmer jag upp dem i kastrull istället. Med lite grädde. tack!
  • emma1985

jag gör en fuskis... mina stuvade makaroner är bachamelsås lr hur det stavas ... men fasiken vad gott det blir

• jessicolors

Jag gör med ngt liknande - men jag tror inte det är en fuskis egentligen.

Jag kokar makaronerna färdiga först, i vatten.
    Sedan gör jag en redning med vetemjöl och mjölk (enkelt i en "skakis") som jag rör ner i makaronerna. Därefter fyller jag på med mjölk efterhand för att få rätt tjocklek på stuvningen. Salta, peppra, voilá!
    Detta funkar både med vanliga snabbmakaroner och gammeldags makaroner med längre koktid.

emma1985 skrev 2008-09-24 23:48:01 följande:
    jag gör en fuskis... mina stuvade makaroner är bachamelsås lr hur det stavas ... men fasiken vad gott det blir
Svar på tråden ????????Suvade makaroner????????