• Anonym (så trött..)

Problem med grannen :( (långt)

Hej, måste bara få skriva av mig lite! Vet inte riktigt vart jag ska lägga det här, men är väl någonslags relationsproblem.. Blir snart knäpp på min granne.

Det är så att jag är rökare, och bor i en bostadsrätt med balkong, och självklart röker jag på balkongen. Och för cirka ett år sen flyttade det in en ny kvinna ovanför mig. Och i juni i år kom hon och knackade på min dörr, och beklagade sig över att jag röker och att hon inte klarar av röklukten (som tydligen kommer in i hennes lägenhet, hon bor precis ovanför mig). Och jag förklarade att jag inte har några planer på att sluta röka, och har köpt en lägenhet med balkong just för att jag är rökare och inte vill röka inomhus. Och ja hon skulle ringa vår bostadsrättföreing och prata med dem om att de borde förbjuda rökning på balkongerna och sen göra en rökruta ute på gården. Dagen efter hade jag några vänner över, och vi satt ute på balkongen och fikade (och två av mina vänner är rökare, så ja vi rökte väl) då kommer grannen hem och börjar läxa upp mig och mitt sällskap om att vi röker, börjar gapa om att hon minsann inte kan vara i sin lägenhet nu för det kommer stinka rök där och så vidare, och så hävda hon att när hon köpte lägenheten så sa förredetta ägaren att det inte fanns några rökare i huset alls. Och så började hon hoppa på mig om att hon inte hade köpt lägenheten om hon visste att jag rökte. (jag har bott här i två år och rökt i dessa två år). Slutade med att hon blev skitarg, muttrade att hon minsann "måste flytta igen.."

Sen var det tyst ifrån hennes håll fram tills i juli, när jag fick ett brev från hälsovårdsmyndigheten om att de fått klagomål om att jag röker väldigt mycket (röker inte ens ett paket om dagen, och jobbar och pluggar så är inte hemma dygnet runt heller). Jag ringde upp och frågade vad det var om, och de sa inte så mycket alls, att jag skulle visa lite hänsyn, typ inte gå ut och röka om jag hörde att hon satt ute. Sagt och gjort, har visat henne hänsyn, rökt så lite som möjligt på balkongen, väntar med att ta en cigg om jag vet att jag ska iväg och så vidare.

Men nu den här veckan har det totalspårat ur, i måndags kväll vid 22 tiden var jag ute och tog en cigg, då börjar hon skrika från sin balkong, om att jag är ett jävla dumhuvud som inte fattar att jag måste gå iväg med mina jävla cigaretter.
    Jag blev så chokad så sa ingenting, utan skrev bara ner allting hon sa.

Ringde vår bostadsrättförmedling och sa vad som hänt, och karln jag pratade med lovade att ta ett snack med henne.

Och nu ikväll, hade jag en vän över, (han är ickerökare) så gick vi ut med kaffe och jag tog en cigg på balkongen, då börjades det igen, "du psykar mig med din jävla rök!!" "jag vill inte dö i förtid på grund av dig", "Nu stinker hela jag och min lägenhet rök!!", "ditt förbannade jävla äckel!!!"
    Sa ingenting då heller, och min vän blev totalt chockad över att en vuxen människa kan bete sig såhär, nåväl gick iallafall in, och sådär 1½ timme senare går jag ut och tar en cigg igen, och då STINKER det parfym, verkligen otroligt mycket. DÅ hade hon sprayat ner parfym (eller något likanade), nåväl jag tog min cigg och gick in igen. Har fönstret precis vid balkongdörren, så hör jag hur det börjar droppa, öppnar fönstret och ser att hela balkongen är helt våt av SKURVATTEN! Och helt plötsligt ser jag hur det forsar ner vatten igen, hon hällde totalt ner tre hinkar med skurvatten, så nu är hela min balkong inkladdad med såpavatten (mina utemöbler,dynorna på stolarna osv).
    Och sen skulle jag följa min vän hem, jag öppnar dörren och slås av den där parfym lukten (stanken) och jag bara vad i helvete, luktar på dörren, och den verkligen STINKER, SÅ hon har varit ner och sprayat ner min dörr med PARFYM?!

Vet inte vad jag ska göra längre, hon skrämmer mig när hon håller på såhär, sammtidigt som jag blir riktigt flyförbannad! Som tur är nu har ju min vän som kan intyga att allt det här har hänt, samt bilder på balkongen (syns tydligt att det är skurvatten och blött).

Och jag börjar undra om det bara är på grund av rökning, eller om hon har något problem med mitt utseende, eller mitt ursprung? Eller min ålder, jag är ganska ung.

Ucsh, jag vill verkligen bo kvar här, men kan inte ha det såhär var och varanan kväll Vad ska man göra egentligen?!

tacksam för svar!

• Svar på tråden Problem med grannen :( (långt)
  • Anonym (så trött..)

Ser att de flesta håller med om att hon verkar lite tokig.. Och jag känner att jag har visat henne hänsyn, men det blir bara värre och värre.

Och nej står ingenstans att det skulle vara förbud emot att röka på balkongen. Pratade till och med en karl på bostadsrättförening och han sa kort och gott att det är min lägenhet och att jag får göra vad jag vill i den. Så verkar ha dem på min "sida" iallafall.

Och jo klart att jag förstår att det kan vara jobbigt som ickerökare, men förstår dock inte hur det kan lukta rök om hennes kläder och i hela hennes lägenhet, då det inte ens lutkar rök i min lägenhet, och jag röker oftast med dörren öppen. (till och med min icke rökande kompis är förvånad över att jag aldrig luktar rök om kläderna, eller att det är röklukt i lägenheten).

Och det är klart att jag inte skulle röka på balkongen om det fanns ett förbud emot det, men så länge det inte gör det tänker jag röka på min balkong.

Jo jag tänkte också på att polisanmäla, men vet inte riktigt hur mycket "underlag" det behövs för det? Räcker det som har hänt redan? Och hur lätt är det för styrelsen att vräka den här människan? Det går ju inte att hon håller på såhär

• Anonym (så trött..)

Anonym - Jag har bott här i två år, och det enda som har klagat på mig är just den här "nyinflyttade" grannen, som förövrigt inte började klaga förens hon bott här i 4 månader. Och jag har tagit till mig att hon tycker det är jobbigt, och därför har jag ju i största mån det gått visat henne hänsyn. Men när hon beter sig såhär,och jag förstår inte hur någon kan bete sig såhär, och speciellt inte någon i hennes ålder (hon är en bra bit över 50 och beter sig som hon vore 4, eller kanske skulle en 4åring tillochmed ha mer vett..) känns det bara så uselt, jag försöker ju ändå mötas halvvägs.

• Joual

Jag röker inte, och har bott i lägenheten ovanför en rökare. Jag menar inte alls att försvara din granne (som inte verkar ha alla hästar hemma), men det är verkligen ett problem.

Jag kunde inte sitta ute på balkongen på sommaren, framför allt inte när en av mina goda vänner var där eftersom hon inte tålde rök. Jag hade från början en klädställning där jag hängde tvätten när det var varmt ute, men det fick jag sluta med eftersom mina kläder började lukta rök.

Nu när jag och maken börjar titta efter en större lägenhet (eller hus, vi får se) så kommer jag att kolla upp om det bor rökare i trappuppgången. I så fall köper jag inte. Jag hoppas också att det kommer förbud mot balkongrökning, precis som det är förbud mot att damma mattor på balkongen.

• tj0rvig

Vår granne bredvid röker, men att det skulle fastna i våra kläder är bullshit. När han gått in till sig så vädrar jag ett tag o så är röklukten borta. Samma när mina kompisar röker hos oss på balkongen, lite av den där röken kommer ju alltid in, men det går oxå bort med vädring. För du röker ju inte inne hos henne. På hennes soffa. Blåser ut röken på hennes kläder.

Dokumntera allt hon säger till dig, datum o tid o ifall det finns ngn som kan styrka detta. Börja inte tjafsa med henne, utan ta kontakt imorgon med vicecärden, styrelsen.
    Lycka till!

• Eslöv
    Svar på #13
    Joual skrev 2008-09-25 01:54:44 följande:
    Jag hoppas också att det kommer förbud mot balkongrökning, precis som det är förbud mot att damma mattor på balkongen.
    Va, Får man inte mattor på balkongen?? Det har jag gjort åravis! När blev det förbjudet?

Frågar sig en
    Orolig man i Eslöv
  • Anonym (Oj)

Uppenbarligen går det inte resonera med din granne. Det är bara att köra hårt mot hårt. Så länge du inte har fått rökförbud så ska du fortsätta röka på din balkong men ha lite i å tanke att inte röka för ofta för att visa lite hänsyn. Kommer hon och knackar på dörren öppnar du inte. Står hon utanför och härjar så ringer du polisen.

Ring till bovärden och förklara läget. Ta bilder på balkongen. Bor det fler personer ovanför dig? så det är bevisat att bara hon har möjligheten att hälla skurvatten på din balkong.

• Anonym (så trött..)

anonym(oj) - Nej pratar inte med henne nu, gäller och bita sig i tungan, för ibland har jag bara lust att tjaffsa tillbaka, men tror inte det vore speciellt bra.

Jo det bor flera personer över mig, men var ute när hon hällde, och det har kommit ner från springan från hennes balkong, alltså man ser hur det droppar ner från hennes ner på min.

• M adams

Hej. Jag har slutat röka (gravid) och grannen under röker, har jag balkongdörren öppen så luktar hela mitt vardagsrum rök. Sitter jag därute så är de som att sitta i ett rökrum.

Hade någon innan besvärats så mycket av MIN rök, som din granne gör, så hade jag nog övervägt att gå ut på gården för att röka, eller rökt under fläkten. Det gynnar ju en själv också därför att man röker mindre då.

Vi vet ju hur jäkla farligt det är, och för en ickerökare, astmatiker eller någon som har en anhörig/nära som kanske dött eller fått cancer av det är det ju som toxic dimma som sprider sig in i näsan och överallt och kan ses som livsfarligt. (det är faktiskt det också tyvärr)

Om någon suttit under dig och blåst upp farliga ångor av något dokumenterat farligt ämne som når tex ditt barn och dens inandningsluft så hade du också kanske blivit orolig/arg.

Handlar det inte lite om respekt och så också? Det finns ju bostäder nu som kommer bli helt rökfria så hon kan ju flytta till en sån, men tills dess kan du väl försöka förstå henne?

Lycka till!

• Marco och Mathias mamma

Vi bodde i lägenhet förut med inglasade balkonger, jag hängde tvätten där men fick sluta med det för att all tvätt fullkomligt stank av rök från grannen som satt på sin balkong och rökte. Vi kunde inte heller ha balkongdörr eller fönster öppna när det var varmt och det p.g.a våra rökande grannar.
    Det ÄR äckligt med röklukt och att du TS säger att det inte luktar hos dig eller om dina kläder tror jag inte på. Jag var rökare förut och vet att det luktar om kläder även om man går ut och röker, speciellt när det är kallt så suger kläderna åt sig lukten. Går man dessutom in direkt efter avslutad rökning så drar man med sig rök in. Jag bodde i villa när jag rökte så jag slapp förpesta mina grannar iaf. Jag försvarar inte din grannes gärningar men jag har stor förståelse för att hon klagar.

• Anonym

Om man inte tål lukt (spelar ingen roll om det är röklukt, matos eller parfym) så ska man inte bo i lägenhet. Man bör skaffa sig en stuga i skogen där man garanterat kan andas frisk luft.

Svar på tråden Problem med grannen :( (långt)