• Anonym (så trött..)

Problem med grannen :( (långt)

Hej, måste bara få skriva av mig lite! Vet inte riktigt vart jag ska lägga det här, men är väl någonslags relationsproblem.. Blir snart knäpp på min granne.

Det är så att jag är rökare, och bor i en bostadsrätt med balkong, och självklart röker jag på balkongen. Och för cirka ett år sen flyttade det in en ny kvinna ovanför mig. Och i juni i år kom hon och knackade på min dörr, och beklagade sig över att jag röker och att hon inte klarar av röklukten (som tydligen kommer in i hennes lägenhet, hon bor precis ovanför mig). Och jag förklarade att jag inte har några planer på att sluta röka, och har köpt en lägenhet med balkong just för att jag är rökare och inte vill röka inomhus. Och ja hon skulle ringa vår bostadsrättföreing och prata med dem om att de borde förbjuda rökning på balkongerna och sen göra en rökruta ute på gården. Dagen efter hade jag några vänner över, och vi satt ute på balkongen och fikade (och två av mina vänner är rökare, så ja vi rökte väl) då kommer grannen hem och börjar läxa upp mig och mitt sällskap om att vi röker, börjar gapa om att hon minsann inte kan vara i sin lägenhet nu för det kommer stinka rök där och så vidare, och så hävda hon att när hon köpte lägenheten så sa förredetta ägaren att det inte fanns några rökare i huset alls. Och så började hon hoppa på mig om att hon inte hade köpt lägenheten om hon visste att jag rökte. (jag har bott här i två år och rökt i dessa två år). Slutade med att hon blev skitarg, muttrade att hon minsann "måste flytta igen.."

Sen var det tyst ifrån hennes håll fram tills i juli, när jag fick ett brev från hälsovårdsmyndigheten om att de fått klagomål om att jag röker väldigt mycket (röker inte ens ett paket om dagen, och jobbar och pluggar så är inte hemma dygnet runt heller). Jag ringde upp och frågade vad det var om, och de sa inte så mycket alls, att jag skulle visa lite hänsyn, typ inte gå ut och röka om jag hörde att hon satt ute. Sagt och gjort, har visat henne hänsyn, rökt så lite som möjligt på balkongen, väntar med att ta en cigg om jag vet att jag ska iväg och så vidare.

Men nu den här veckan har det totalspårat ur, i måndags kväll vid 22 tiden var jag ute och tog en cigg, då börjar hon skrika från sin balkong, om att jag är ett jävla dumhuvud som inte fattar att jag måste gå iväg med mina jävla cigaretter.
    Jag blev så chokad så sa ingenting, utan skrev bara ner allting hon sa.

Ringde vår bostadsrättförmedling och sa vad som hänt, och karln jag pratade med lovade att ta ett snack med henne.

Och nu ikväll, hade jag en vän över, (han är ickerökare) så gick vi ut med kaffe och jag tog en cigg på balkongen, då börjades det igen, "du psykar mig med din jävla rök!!" "jag vill inte dö i förtid på grund av dig", "Nu stinker hela jag och min lägenhet rök!!", "ditt förbannade jävla äckel!!!"
    Sa ingenting då heller, och min vän blev totalt chockad över att en vuxen människa kan bete sig såhär, nåväl gick iallafall in, och sådär 1½ timme senare går jag ut och tar en cigg igen, och då STINKER det parfym, verkligen otroligt mycket. DÅ hade hon sprayat ner parfym (eller något likanade), nåväl jag tog min cigg och gick in igen. Har fönstret precis vid balkongdörren, så hör jag hur det börjar droppa, öppnar fönstret och ser att hela balkongen är helt våt av SKURVATTEN! Och helt plötsligt ser jag hur det forsar ner vatten igen, hon hällde totalt ner tre hinkar med skurvatten, så nu är hela min balkong inkladdad med såpavatten (mina utemöbler,dynorna på stolarna osv).
    Och sen skulle jag följa min vän hem, jag öppnar dörren och slås av den där parfym lukten (stanken) och jag bara vad i helvete, luktar på dörren, och den verkligen STINKER, SÅ hon har varit ner och sprayat ner min dörr med PARFYM?!

Vet inte vad jag ska göra längre, hon skrämmer mig när hon håller på såhär, sammtidigt som jag blir riktigt flyförbannad! Som tur är nu har ju min vän som kan intyga att allt det här har hänt, samt bilder på balkongen (syns tydligt att det är skurvatten och blött).

Och jag börjar undra om det bara är på grund av rökning, eller om hon har något problem med mitt utseende, eller mitt ursprung? Eller min ålder, jag är ganska ung.

Ucsh, jag vill verkligen bo kvar här, men kan inte ha det såhär var och varanan kväll Vad ska man göra egentligen?!

tacksam för svar!

• Svar på tråden Problem med grannen :( (långt)
  • Anonym
    FallenMadonnaWithTheBigBoobies skrev 2008-09-25 12:18:56 följande:
    Det finns en tingsrättsdom som säger att man får röka på balkongen.nyhetskanalen.se/1.412345/2008/04/30/lagligt_...Sen får man tycka som man vill om det. Jag kan förstå båda sidorna.
    Det är först när det kommer upp i HD som det blir intressant.
    För min del kvittar det om det är tillåtet eller inte. Man tar hänsyn ändå.
    Det är ju inte så att man skiter i allt som inte står i lagen kan jag tycka.
  • Mamsis

Hmm TS går ut på balkongen för att hon inte vill ha rök inne, men istället får en ickerökande granne in röken till sig? Grannen straffas alltså för att TS vill hålla in lgh rökfri trots att hon är den som förorenar.

Japs, är ickerökare och hade rökande grannar både ovanför och nedanför mig, vi kunde inte alls använda balkongen. Det var dock en hyreslgh så vi flyttade.

• Anonym (Oj)
    Mamsis skrev 2008-09-25 12:25:29 följande:
    Hmm TS går ut på balkongen för att hon inte vill ha rök inne, men istället får en ickerökande granne in röken till sig? Grannen straffas alltså för att TS vill hålla in lgh rökfri trots att hon är den som förorenar.Japs, är ickerökare och hade rökande grannar både ovanför och nedanför mig, vi kunde inte alls använda balkongen. Det var dock en hyreslgh så vi flyttade.
    Tro mig. TS får nog in mer rök än vad grannen får. Att hon inte röker inne är nog inte för att utsätta sig för mer gift om det är det du antyder. Man förstör lägenheten om man röker inne under en större tid. Tror du bovärden blir gladare då?

Jag håller med det som någon annan skrev tidigare. Är man så känslig mot dom lukter såsom röklukt och parfym (fast man befinner sig utomhus) då ska man inte bo i hyreslgh, då flyttar man som du gjorde. Majoriteten av befolkningen röker el använder mkt parfym eller kanske lagar starkt mat och gör säkert många andra saker som irriterar dom känsliga. Man ska givetvis ta hänsyn till varandra men ändå ha förståelse för att alla inte kan ta anpassa sig till bara en själv. Gäller åt båda hållen.
  • Anonym

Rökarna kan väl flytta istället?
    Matos och annat ska inte sprida sig mellan lägenheterna om man inte vädrar samtidigt.
    Då är det värden som får fixa det.

• Anonym (Oj)
    Anonym skrev 2008-09-25 12:38:53 följande:
    Rökarna kan väl flytta istället?Matos och annat ska inte sprida sig mellan lägenheterna om man inte vädrar samtidigt.Då är det värden som får fixa det.
    Joda, som någon skrev tidigare. Även om det luktar jätte gott när många utländskr lagar mat så är lukten bra stark och det är vanligt att man träffar på det så det har nog inte nåt att göra med enstaka ventilation att göra. Någon kan vara känslig för det om man inte gillar sån slags mat. När jag går i trappuppgången känner jag lukten av rökelser som någon tänder på inomhus. Ska vi ta och be alla utlänningar som lagar mat flytta också då? folk som använder parfymer? folk som tänder rökelser? småbarnförälder som har en bebis som skriker mitt i nätterna?

Det är sånt man får räkna med när man bor i hyreshus. Enda reglerna gäller för hög musik och allmän störning på kvällarn/nätterna och morgnar på helgerna. Men att be någon ändra på sitt livsstil i sitt eget hem är lite att ta i.
  • Anonym
    Anonym (Oj) skrev 2008-09-25 12:49:20 följande:
    Joda, som någon skrev tidigare. Även om det luktar jätte gott när många utländskr lagar mat så är lukten bra stark och det är vanligt att man träffar på det så det har nog inte nåt att göra med enstaka ventilation att göra. Någon kan vara känslig för det om man inte gillar sån slags mat. När jag går i trappuppgången känner jag lukten av rökelser som någon tänder på inomhus. Ska vi ta och be alla utlänningar som lagar mat flytta också då? folk som använder parfymer? folk som tänder rökelser? småbarnförälder som har en bebis som skriker mitt i nätterna? Det är sånt man får räkna med när man bor i hyreshus. Enda reglerna gäller för hög musik och allmän störning på kvällarn/nätterna och morgnar på helgerna. Men att be någon ändra på sitt livsstil i sitt eget hem är lite att ta i.
    Det är få som riskerar sina liv när de andas in parfym och matos. Väldigt få. Det är dock fler som faktiskt tar skada av ciggrök. Det är ingen nyhet. Att en ickerökare ska ändra sin livstil genom att flytta för att det flyttar in en rökare är lite att ta i.

Nu ska vi inte göra detta till någon etikdisskussion. Vi är i känsliga rummet.
  • Tutilure
    Anonym skrev 2008-09-25 10:04:04 följande:
    Men grannen kanske har fönster vid entrén också så röken kanske kommer in från den sidan också. Inte ska man behöva lämna sitt hem för att få röka om man är rökare tycker jag.
    Då löser man det genom att gå en bit från huset. Så enkelt är det.

Det är ju trots allt rökaren som stör och då är det ju självklart att rökaren får se till att ingen annan blir utsatt för dennes ovana.
    ♥ C 050323 ♥ M 060518 ♥ M 080805♥
  • unclaf

Ok, detta ämnet är så provocerande för mig att jag inte orkar ta mig igenom inläggen. För mitt blodtrycks skull.

Vi fick flytta ifrån TVÅ lägenheter pga av balkongrökande grannar. Röken sugs in genom ventiler och fönster, tom när man har stängt dem! jag kunde vakna mitt i natten och vara tvungen att inhalera medecin för att grannarna rökte dygnet runt på balkongen bredvid.

VARFÖR är det så svårt att förstå att andra inte vill ta del av ens ciggaretter?

VARFÖR är det ett problem att ta sig en liten promenad och röka där de tinte stör andra? ÄVEN om man har "rätten" på sin sida. Vi hade rätt att spela hårdrock svinhögt varje dag 07-22, inte f-n gjorde vi det bara för att man "får".

VARFÖR är det så att rökare verkar vara de enda som får störa sin omgivning på detta vis? Folk blänger på alkoholister som super på stan, men för mig är det betydligt mer störande med alla rökare som gör så att jag pga min astma inte ens kan ta en tur på stan. Och alla j*kla fimpar...

Ts, om du nu inte röker "så mkt" så är det väl knappast en stor uppoffring att ta dig en promenad när de tär dags?

Men men, BARA rätigheter för rökare..INGA skyldigheter...Nu funderar man ju också på om det inte är "diskriminering" att bygga nya hyreshus där det står inskrivet i kontraktet att det inte får rökas vare sig inomhus eller på balkong. Herregud..SLUTA RÖK DÅ..så slipper ni känna er förorättade...

• pumpkinhead

jag kan självklart förstå att hon klagar. antaligen en bitter tant som bor själv och inte har så mycket andra saker för sig på dagarna. men parfym!! allvarligt. jag hade anmält henne! o sen får hon väl flytta då! som sagt det finns hus där man slipper grannar om man inte klarar av dom.

nu är inte jag rökare men tyyyydligen gick jag väldigt hårt i golvet i min förra lägenhet. mitt på dagen! fick även frågan va fan ja höll på med när jag satte ihop möbler när jag precis flyttat in. alltså en timma efter att jag tackat för flytthjälpen och började fixa iordning! de finns gränser. och man kan faktiskt börja med att be snällt först och förklara varför man störs. men så länge ingen tar hänsyn till mig som jobbar natt kommer jag fan inte göra det heller

Svar på tråden Problem med grannen :( (långt)