Problem med grannen :( (långt)
Hej, måste bara få skriva av mig lite! Vet inte riktigt vart jag ska lägga det här, men är väl någonslags relationsproblem.. Blir snart knäpp på min granne.
Det är så att jag är rökare, och bor i en bostadsrätt med balkong, och självklart röker jag på balkongen. Och för cirka ett år sen flyttade det in en ny kvinna ovanför mig. Och i juni i år kom hon och knackade på min dörr, och beklagade sig över att jag röker och att hon inte klarar av röklukten (som tydligen kommer in i hennes lägenhet, hon bor precis ovanför mig). Och jag förklarade att jag inte har några planer på att sluta röka, och har köpt en lägenhet med balkong just för att jag är rökare och inte vill röka inomhus. Och ja hon skulle ringa vår bostadsrättföreing och prata med dem om att de borde förbjuda rökning på balkongerna och sen göra en rökruta ute på gården. Dagen efter hade jag några vänner över, och vi satt ute på balkongen och fikade (och två av mina vänner är rökare, så ja vi rökte väl) då kommer grannen hem och börjar läxa upp mig och mitt sällskap om att vi röker, börjar gapa om att hon minsann inte kan vara i sin lägenhet nu för det kommer stinka rök där och så vidare, och så hävda hon att när hon köpte lägenheten så sa förredetta ägaren att det inte fanns några rökare i huset alls. Och så började hon hoppa på mig om att hon inte hade köpt lägenheten om hon visste att jag rökte. (jag har bott här i två år och rökt i dessa två år). Slutade med att hon blev skitarg, muttrade att hon minsann "måste flytta igen.."
Sen var det tyst ifrån hennes håll fram tills i juli, när jag fick ett brev från hälsovårdsmyndigheten om att de fått klagomål om att jag röker väldigt mycket (röker inte ens ett paket om dagen, och jobbar och pluggar så är inte hemma dygnet runt heller). Jag ringde upp och frågade vad det var om, och de sa inte så mycket alls, att jag skulle visa lite hänsyn, typ inte gå ut och röka om jag hörde att hon satt ute. Sagt och gjort, har visat henne hänsyn, rökt så lite som möjligt på balkongen, väntar med att ta en cigg om jag vet att jag ska iväg och så vidare.
Men nu den här veckan har det totalspårat ur, i måndags kväll vid 22 tiden var jag ute och tog en cigg, då börjar hon skrika från sin balkong, om att jag är ett jävla dumhuvud som inte fattar att jag måste gå iväg med mina jävla cigaretter.
Jag blev så chokad så sa ingenting, utan skrev bara ner allting hon sa.
Ringde vår bostadsrättförmedling och sa vad som hänt, och karln jag pratade med lovade att ta ett snack med henne.
Och nu ikväll, hade jag en vän över, (han är ickerökare) så gick vi ut med kaffe och jag tog en cigg på balkongen, då börjades det igen, "du psykar mig med din jävla rök!!" "jag vill inte dö i förtid på grund av dig", "Nu stinker hela jag och min lägenhet rök!!", "ditt förbannade jävla äckel!!!"
Sa ingenting då heller, och min vän blev totalt chockad över att en vuxen människa kan bete sig såhär, nåväl gick iallafall in, och sådär 1½ timme senare går jag ut och tar en cigg igen, och då STINKER det parfym, verkligen otroligt mycket. DÅ hade hon sprayat ner parfym (eller något likanade), nåväl jag tog min cigg och gick in igen. Har fönstret precis vid balkongdörren, så hör jag hur det börjar droppa, öppnar fönstret och ser att hela balkongen är helt våt av SKURVATTEN! Och helt plötsligt ser jag hur det forsar ner vatten igen, hon hällde totalt ner tre hinkar med skurvatten, så nu är hela min balkong inkladdad med såpavatten (mina utemöbler,dynorna på stolarna osv).
Och sen skulle jag följa min vän hem, jag öppnar dörren och slås av den där parfym lukten (stanken) och jag bara vad i helvete, luktar på dörren, och den verkligen STINKER, SÅ hon har varit ner och sprayat ner min dörr med PARFYM?!
Vet inte vad jag ska göra längre, hon skrämmer mig när hon håller på såhär, sammtidigt som jag blir riktigt flyförbannad! Som tur är nu har ju min vän som kan intyga att allt det här har hänt, samt bilder på balkongen (syns tydligt att det är skurvatten och blött).
Och jag börjar undra om det bara är på grund av rökning, eller om hon har något problem med mitt utseende, eller mitt ursprung? Eller min ålder, jag är ganska ung.
Ucsh, jag vill verkligen bo kvar här, men kan inte ha det såhär var och varanan kväll Vad ska man göra egentligen?!
tacksam för svar!