• Anonym (så trött..)

Problem med grannen :( (långt)

Hej, måste bara få skriva av mig lite! Vet inte riktigt vart jag ska lägga det här, men är väl någonslags relationsproblem.. Blir snart knäpp på min granne.

Det är så att jag är rökare, och bor i en bostadsrätt med balkong, och självklart röker jag på balkongen. Och för cirka ett år sen flyttade det in en ny kvinna ovanför mig. Och i juni i år kom hon och knackade på min dörr, och beklagade sig över att jag röker och att hon inte klarar av röklukten (som tydligen kommer in i hennes lägenhet, hon bor precis ovanför mig). Och jag förklarade att jag inte har några planer på att sluta röka, och har köpt en lägenhet med balkong just för att jag är rökare och inte vill röka inomhus. Och ja hon skulle ringa vår bostadsrättföreing och prata med dem om att de borde förbjuda rökning på balkongerna och sen göra en rökruta ute på gården. Dagen efter hade jag några vänner över, och vi satt ute på balkongen och fikade (och två av mina vänner är rökare, så ja vi rökte väl) då kommer grannen hem och börjar läxa upp mig och mitt sällskap om att vi röker, börjar gapa om att hon minsann inte kan vara i sin lägenhet nu för det kommer stinka rök där och så vidare, och så hävda hon att när hon köpte lägenheten så sa förredetta ägaren att det inte fanns några rökare i huset alls. Och så började hon hoppa på mig om att hon inte hade köpt lägenheten om hon visste att jag rökte. (jag har bott här i två år och rökt i dessa två år). Slutade med att hon blev skitarg, muttrade att hon minsann "måste flytta igen.."

Sen var det tyst ifrån hennes håll fram tills i juli, när jag fick ett brev från hälsovårdsmyndigheten om att de fått klagomål om att jag röker väldigt mycket (röker inte ens ett paket om dagen, och jobbar och pluggar så är inte hemma dygnet runt heller). Jag ringde upp och frågade vad det var om, och de sa inte så mycket alls, att jag skulle visa lite hänsyn, typ inte gå ut och röka om jag hörde att hon satt ute. Sagt och gjort, har visat henne hänsyn, rökt så lite som möjligt på balkongen, väntar med att ta en cigg om jag vet att jag ska iväg och så vidare.

Men nu den här veckan har det totalspårat ur, i måndags kväll vid 22 tiden var jag ute och tog en cigg, då börjar hon skrika från sin balkong, om att jag är ett jävla dumhuvud som inte fattar att jag måste gå iväg med mina jävla cigaretter.
    Jag blev så chokad så sa ingenting, utan skrev bara ner allting hon sa.

Ringde vår bostadsrättförmedling och sa vad som hänt, och karln jag pratade med lovade att ta ett snack med henne.

Och nu ikväll, hade jag en vän över, (han är ickerökare) så gick vi ut med kaffe och jag tog en cigg på balkongen, då börjades det igen, "du psykar mig med din jävla rök!!" "jag vill inte dö i förtid på grund av dig", "Nu stinker hela jag och min lägenhet rök!!", "ditt förbannade jävla äckel!!!"
    Sa ingenting då heller, och min vän blev totalt chockad över att en vuxen människa kan bete sig såhär, nåväl gick iallafall in, och sådär 1½ timme senare går jag ut och tar en cigg igen, och då STINKER det parfym, verkligen otroligt mycket. DÅ hade hon sprayat ner parfym (eller något likanade), nåväl jag tog min cigg och gick in igen. Har fönstret precis vid balkongdörren, så hör jag hur det börjar droppa, öppnar fönstret och ser att hela balkongen är helt våt av SKURVATTEN! Och helt plötsligt ser jag hur det forsar ner vatten igen, hon hällde totalt ner tre hinkar med skurvatten, så nu är hela min balkong inkladdad med såpavatten (mina utemöbler,dynorna på stolarna osv).
    Och sen skulle jag följa min vän hem, jag öppnar dörren och slås av den där parfym lukten (stanken) och jag bara vad i helvete, luktar på dörren, och den verkligen STINKER, SÅ hon har varit ner och sprayat ner min dörr med PARFYM?!

Vet inte vad jag ska göra längre, hon skrämmer mig när hon håller på såhär, sammtidigt som jag blir riktigt flyförbannad! Som tur är nu har ju min vän som kan intyga att allt det här har hänt, samt bilder på balkongen (syns tydligt att det är skurvatten och blött).

Och jag börjar undra om det bara är på grund av rökning, eller om hon har något problem med mitt utseende, eller mitt ursprung? Eller min ålder, jag är ganska ung.

Ucsh, jag vill verkligen bo kvar här, men kan inte ha det såhär var och varanan kväll Vad ska man göra egentligen?!

tacksam för svar!

• Svar på tråden Problem med grannen :( (långt)
  • Anonym

Lite OT kanske men handlar ändå om en störade granne. På ett av mina gamla jobb fanns hyreshus en liten bit ifrån. Dessa lägenheter hade fransk balkong. Vet ni vad som försiggick i en av dom? Jo vid varje rast när vi sat ute öppnade mannen som bodde i ena lägenheten sin balkongdörr och stod och drog i sin snorre. Han drog tills han sprutade ner på asfalten utanför. Och vet ni. Polisen kunde inget göra för han var i sin lägenhet/balkong. Dom hade ingen rätt att gå och gripa honom mer än att plinga på och be honom vänligen sluta med det han höll på med.

Tycker verkligen att folk klagar så fort det finns något att klaga på. Jag röker inte och har aldrig gjort det. Men jag klagar inte på dom som vill göra det, inte ens om det kommer in lite rök hos oss. Det GÅR FAKTISKT att vädra ut.
    Ni som är så emot rökare, ni säger dom inte får röka på sin egendom (balkonger), och inte vid sina köksfläktar för då kommer lukten via ventilationen, de ska ha rökrutor på gården, men tro f-n någon kommer klaga då med för att fimparna samlas ute i en speciell askkopp för rökarna. Vi har fått rökförbud på krogen och restauranger. Ska vi förbjuda rökare helt och hållet??? Väx upp! Folk har rökt i evigheters evigheter. Vänj er vid dom lika mycket som vi har olika hudfärger, behov, språk mm

• unclaf
    Anonym skrev 2008-09-25 20:13:57 följande:
    Lite OT kanske men handlar ändå om en störade granne. På ett av mina gamla jobb fanns hyreshus en liten bit ifrån. Dessa lägenheter hade fransk balkong. Vet ni vad som försiggick i en av dom? Jo vid varje rast när vi sat ute öppnade mannen som bodde i ena lägenheten sin balkongdörr och stod och drog i sin snorre. Han drog tills han sprutade ner på asfalten utanför. Och vet ni. Polisen kunde inget göra för han var i sin lägenhet/balkong. Dom hade ingen rätt att gå och gripa honom mer än att plinga på och be honom vänligen sluta med det han höll på med. Tycker verkligen att folk klagar så fort det finns något att klaga på. Jag röker inte och har aldrig gjort det. Men jag klagar inte på dom som vill göra det, inte ens om det kommer in lite rök hos oss. Det GÅR FAKTISKT att vädra ut. Ni som är så emot rökare, ni säger dom inte får röka på sin egendom (balkonger), och inte vid sina köksfläktar för då kommer lukten via ventilationen, de ska ha rökrutor på gården, men tro f-n någon kommer klaga då med för att fimparna samlas ute i en speciell askkopp för rökarna. Vi har fått rökförbud på krogen och restauranger. Ska vi förbjuda rökare helt och hållet??? Väx upp! Folk har rökt i evigheters evigheter. Vänj er vid dom lika mycket som vi har olika hudfärger, behov, språk mm
    Ha ha, snälla nån.. HUR kan det vara samma sak att inte kunna vänja sig vid ciggarettrök (det är inte människorna som röker som jag inte tål..) som att inte kunna acceptera människor av olika hudfärg...

Och nej, jag kunde inte vädra ut så lät som du (återigen..röken SUGS in, det är så ventilation funkar). Jag kaninte tycka det är timligt att man inte ens ska kunna ha sina ventilationsluckor "öppna" utan måste plugga igen för att inte vakna med ett astamanfall mitt i natten som jag gjorde titt som tätt.

Och som svar på din fråga: ja, tycker att rökning ska förbjudas helt. För inget som helst gott med sig: kostar staten hur mkt pengar som helst. En straffskatt på 1000% kunde vara en början.
  • Anonym (men...)

Visst jag fattar att det är hemskt att få in cigrök i lägenheten, men jag håller fullständigt med Musetti. TS har all rätt att röka i sin lgh/på sin balkong. Hon bryter inte mot några lagar. Rökning i hemmet/på balkonen är tillåtet. Däremot så undrar jag om damen ovanför har rätt att göra som hon gör emot TS.

• emperor

Rökning är ett märkligt beteende. Jag förstår din grannes frustration men tycker väl att hon agerar på ett sjukt sätt.

Jag vet dock inte själv vad jag hade gjort i hennes situation. När jag står och väntar på bussen i en busskur och någon ställer sig brevid mig och röker blir jag vansinning. Förstår inte hur rökare resonerar som ställer sig 1 meter från mig och blåser gift på mig, när det dessutom inte är tillåtet att göra så.

• N1an

Har jättesvårt att förstå de som röker på balkongen. Trots att det bara handlar om några cigg om dagen. JAG tycker det är respektlöst mot grannarna. Jag har valt att inte röka och tycker inte att jag ska bli drabbad och speciellt inte hemma. Men alla tycker olika. Men din granne sköter det ju jätteilla. Jag håller med tidigare talare...rök inne!!! Det stör inte lika mycket. Förhoppningsvis slutar hon.

• Cocco

Din granna är ju inte klok så håller man ju inte på.

Dock kan jag ärligt säga att jag har väldigt ont av folk som röker på balkongen för det innebär ju att jag inte kan ha mitt fönster öppet eller själv använda min balkong. Beroende på hur mycket rök det är så mår jag allt från lite dåligt till att få svårt att andas.
    MEn jag hade fått svårt att andas av massa parfym också.
    Man får röka på balkongen så det är bara att acceptera så länge man bor i lägenhet.

• Ilene

Är själv en gammal rökare, min sambo röker, dock inte innomhus...det får han inte för mig...dels för att det inte ska pyras in med rök i vår hyreslägenhet, dels för att det kanske inte är så bra för andra som kommer hit som inte e rökare och dels för vår sons skull och alla andra barn som kommer hit då och då...
    Det är orsaken till att jag aldrig rökt innomhus och aldrig tillåtit att någon annan gör det heller...
    Fortsätt du att röka på din balkong ts, fram tills att det finns en lag på att man inte får lov att röka på sina egna balkonger/uterum/gräsmattor etc...
    Kan förstå om din granne känner obehag av röken, det gör även jag när det gäller cigarettrök, men det betyder inte att man får bete sig precis hur som helst...

• Anonym

Jag har skrivit tidigare om min granne som röker på sin balkong, hela sommaren hade jag fönstret öppen o det lilla rök som kom in det märks INGENSTANS! Det vädras ut på 10 min.

• wynn

TS granne verkar som sagt inte ha alla hästar hemma. MEN rökande grannar kan likväl vara ett stort problem. Det vet jag själv. Jag hade en granne som rökte som en borstbindare, fast bara inne hos sig. (Han hade ingen balkong som tur var ) Lukten sipprade dock ut genom brevlådan, ut i trappen osv och ibland STANK det rök i min hall...

Jag är inte jättekänslig, men inte rökare själv och det är faktiskt ganska äckligt när det "stinker" rök i ens egen lägenhet eller på ens balkong... Dock brukar inte bara några cigg om dagen orsaka sådana besvär. Den här grannen kedjerökte, typ.

Utan att döma TS, menar jag dock att de hyresvärdar och bostadsrättsföreningar som inför totalförbud mot rökning i sina hus, kommer att bli mycket eftersökta! Jobbar b la i ett ganska nybyggt område strax utanför en större stad i Sverige och där är det faktiskt så. Man får röka på gården mm, men INTE inomhus eller på sin balkong eller uteplats! Detta för att det ses som störande för grannar samt en sanitär olägenhet. Jag tycker att det är bra och jag tror att det kommer att bli så överallt... Så småningom.

• Lady Gaga

Har aldrig märkt av rök i min lägenhet pga grannar som röker. Men dom som skakar sina mattor från sin balkong är jag däremot mkt allergisk emot. Det är äckligt om något.

• Anonym

Ts enligt lagen har du rätt att röka på balkongen. Har för mig att jag läste om något liknande nu i somras, då det gick till domstol. Tror det var HSB(??) där en granne var i strid med en granne som röker.
    Rökaren vann!!! Han fick fortsätta att röka på balkongen.

Som en del påpekat om många cigg på kvällen. Även rökare har vanor på dygnet då det röks flera cigaretter. Om det är på fm, em, kväll eller natt... och??? Dumt att argumentera om mängd då det faktiskt inte är relevant.
    Usch vilken galen granne du verkar ha, men så får hon inte bete sig. Kommer antagligen sluta tragisk att hon känner sig tvungen att flytta. Men det är inte pga din rökning utan hennes beteende som direkt är kan anmälas både till hyresvärd och polis.

Lycka till.

Svar på tråden Problem med grannen :( (långt)