• marjalena

Ni som ger tonåringarna hela barnbidraget

Visst är det så att man bara får barnbidrag tills barnet fyller 16 år, sen blir det studiebidrag som automatiskt går direkt till tonåringen va? Eller?

Min son är 15 år och jag funderar på att låta hoom få barnbidraget själv att ansvara för nu snart. Men frågan är vad pengarna ska räcka till. Hur resonerar ni?

Ska ungdomen köpa sina egna kläder? Gäller det i så fall även vinterjacka/skor och andra dyrare saker eller?

Mobiltelefonkostnad? Bensin? Sportprylar, typ innebandyklubba/ idrottskläder?

Berätta hur ni gör hos er *nyfiken*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 10:10
    Det verkar ju vara ganska så olika vad pengarna ska räcka till. Men jag tycker att hela barnbidraget är på tok för mycket pengar om de bara ska räcka till nöjen.

Men om sonen nu skulle få hela barnbidraget och vi säger att han ska betala sina egna kläder, förutom de lite dyrare inköpen där vi kan hjälpas åt. Då har jag en känsla av att han skulle strunta i att köpa kläder och hellre gå i slitna, urvuxna kläder för att använda pengarna till annat. Tror att det är lättare med tjejer på den fronten eftersom de oftare är intresserade av just kläder och mode....

Vad tror ni om det? Hur kan man styra upp det så att han verkligen ser till att köpa kläder när han behöver det i så fall? Eller det kanske är en dålig idé att ge honom barnbidraget då?

• Svar på tråden Ni som ger tonåringarna hela barnbidraget
  • 17 årig tjej

Jag började få mitt studiebidrag när jag var 14 . Jag köpte en del egna kläder. Men inte allt. Skor och jackor betalade mamma iaf minns jag. Gick jag på bio betalade jag själv också :) Fast iofs var mamma arbetslös ochså så jag vågade inte fråga henne om pengar^. Men tror nästan det hade blivit likadant annars också att jag betalade det mesta själv.

• 17 årig tjej

Barnbidraget menade jag ju självklart.

• Esmeralda123

Min dotter fyller 16 år och har haft sitt BB sen hon var 14 år. Bensin, mobil, idrott, samt dyrare kläder, jacka, skor etc, betalar jag. BB använder hon till nöjen, fika, smink, bindor osv.. BB räcker inte långt. Men däremot så delar jag upp BB på 2 ggr. 500 kr den 20e och resten efter ca 2 veckor.

• pheeeps

Med barnbidrag tycker inte jag att kläder ska ingå.....räcker inte så långt då. Men disco, tidningar, bio mm ska dom ju köpa själv. Men kläder ska inte ingå

• mandelblomma

Hos oss är det självklart att en del kläder ska ingå, att ha 1100kr per månad till rena nöjen och smink låter helt klart som mer än någon annan har i famailjen och då har vi det bra :)
    Tycker inte heller att det är helt rätt att bara få pengar, lite får man lär sig jobba för lönen :)
    Min dotter får bb, för det köper hon kläder för ca 4-500kr/månad, jag sponsrar vid dyrare inköp som vinterjacka och stövlar o liknande.
    Hon betalar sitt mobiltelefonkort (ca 150kr per månad) och hon får då alltså 500kr till smink och nöjen.
    Om hon vill/behöver kan hon tjäna extra pengar genom att städa huset en gång per månad (hon får då 200kr) och hon städar också hos sin mormor lite då o då och tjänar då 2-300kr

• PernillaMacfie

Jag fick mitt barnbidrag runt 15 år och då skulle jag köpa kläder jag ville ha, alltså kläder jag inte behövde. Mamma köpte nödvändiga kläder men jag fyllde på mobilen, betalade alla nöjen själv och godis å sånt.

• PernillaMacfie

Kanske ska tilllägga att för att få mina pengar skulle jag: städa mitt rum 1ggr/vecka, plocka i/ur diskmaskinen 1 ggr/vecka, duka, dammsuga och skura köket 1ggr/vecka. Så jag fick ju inte pengarna gratis. De fanns dom gånger jag inte gjorde och då blev det inga pengar heller.

• abnocto

Vi väntar på vårt första studiebidrag men jag tror det går in på mitt konto så får jag ge det till dottern. Har dock inte sett till det ännu. Dottern har haft barnbidraget i ganska många år och det ska räcka till nöje, nödvändiga kläder och allt hon vill ha. Telefon står hennes pappa för. Vi dyrare inköp bidrar jag med mer men det är svårt att veta hur mycket. Senast köpte hon en vinterjacka för 2500kr och det tyckte jag var alldeles för dyrt. Vi är inte överens ännu.
    Vid semestrar betalar jag mer och om hon vill åka till shoppingtur till Stockholm bidrar jag ibland med bussbiljetten. Vill hon ha "lyxkläder" får hon ta av sina sparade pengar då hon jobbar och jag kan lova att varenda krona går åt. Väljer hon att äta ute när det finns mat hemma får hon betala själv men ibland kan jag sticka till en 50-lapp extra till mat.
    Jag handlar ofta hårspray, mensskydd, kräm åt henne men vill hon ha dyrt smink får hon stå för det själv.
    Jag kräver inte ett skvatt för pengarna, tyvärr

• Annelius

Studiebidraget går inte automatiskt till tonåringen förrän de är 18 år. Min son är 17 och går gymnasiet och härom dagen fick jag ett brev från CSN där det stod att from februari 2009 får han det direkt. Han blir myndig den månaden.

Han får hela sitt studiebidrag och har fått det i några år. Han får köpa sina kläder själv förutom lite dyrare kläder men då sponsrar vi honom, det vill säga han får betala hälften.

Om han vill göra av med sina pengar till annat får han det, men då är han också medveten att han inte får pengar av oss istället.
    Vi har nämligen inte den möjligheten just nu då vi har två barn till och jag är arbetslös med låg a-kassa. Men det är aldrig några diskutioner och det blir ju bättre sen :)

• hymafr

Min dotter är snart 15, har haft hela barnbidraget sedan årsskiftet.
    Jag betalar busskort, mobil, klippning (ej färgning), mensskydd, hårspray (i rimliga mängder), semestrar.

Hon betalar ALLA kläder och ALLA skor, bio, godis, tidningar, fika, etc...
    Hon har inte haft några som helst problem att få pengarna att räcka till - ligger hela tiden på plus. Men så äter hon nästan inget godis eller snacks alls, kanske någon glass eller fika någon gång. MEN hon lägger MYCKET pengar på konserter och att ta sig till och från dessa (betalar mig bensinpengar när jag skjutsar henne).

Hon får 100 kr varje gång hon klipper gräsmattan och mormor och morfar brukar sticka till henne några hundralappar tex till påsk, men annars klarar hon sig på barnbidraget (hennes pappa ger aldrig henne några pengar, eftersom de i princip aldrig träffas).

Hon har inga speciella saker hon behöver göra hemma, men håller ordning på sitt rum, förstås. Istället brukar hon hjälpa till om jag ber henne (ibland får man vara ute i god tid och be henne dagen innan, förstås).

Svar på tråden Ni som ger tonåringarna hela barnbidraget