• marjalena

Ni som ger tonåringarna hela barnbidraget

Visst är det så att man bara får barnbidrag tills barnet fyller 16 år, sen blir det studiebidrag som automatiskt går direkt till tonåringen va? Eller?

Min son är 15 år och jag funderar på att låta hoom få barnbidraget själv att ansvara för nu snart. Men frågan är vad pengarna ska räcka till. Hur resonerar ni?

Ska ungdomen köpa sina egna kläder? Gäller det i så fall även vinterjacka/skor och andra dyrare saker eller?

Mobiltelefonkostnad? Bensin? Sportprylar, typ innebandyklubba/ idrottskläder?

Berätta hur ni gör hos er *nyfiken*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 10:10
    Det verkar ju vara ganska så olika vad pengarna ska räcka till. Men jag tycker att hela barnbidraget är på tok för mycket pengar om de bara ska räcka till nöjen.

Men om sonen nu skulle få hela barnbidraget och vi säger att han ska betala sina egna kläder, förutom de lite dyrare inköpen där vi kan hjälpas åt. Då har jag en känsla av att han skulle strunta i att köpa kläder och hellre gå i slitna, urvuxna kläder för att använda pengarna till annat. Tror att det är lättare med tjejer på den fronten eftersom de oftare är intresserade av just kläder och mode....

Vad tror ni om det? Hur kan man styra upp det så att han verkligen ser till att köpa kläder när han behöver det i så fall? Eller det kanske är en dålig idé att ge honom barnbidraget då?

• Svar på tråden Ni som ger tonåringarna hela barnbidraget
  • Biggan42
    Svar på #19
    Samma här för våra söner som är 14+16 år, dock ej cig eller alkohol vad vi märkt ännu....
  • Jenny70

Har inte läst genom tråden, så jag vet inte ifall du fått svar. Men ungdomarna får inte pengarna själva, förrän de fyller 18.

Min 13-åring har precis fått sitt barnbidrag själv. Första månaden. Och ja, tanken är att det ska räcka till kläder, fika, disco...allt utom mobilen i princip. Den betalar jag.

• marjalena
    Jenny70 skrev 2008-09-30 09:29:59 följande:
    Har inte läst genom tråden, så jag vet inte ifall du fått svar. Men ungdomarna får inte pengarna själva, förrän de fyller 18.Min 13-åring har precis fått sitt barnbidrag själv. Första månaden. Och ja, tanken är att det ska räcka till kläder, fika, disco...allt utom mobilen i princip. Den betalar jag.
    Jo jag har förstått nu att de inte får barnbidraget vid 16 år.

Det verkar vara väldigt olika vad pengarna ska räcka till för tonåringarna. Är det någon särskild anledning till att du står just för mobilen?
  • Maskot

Jag står också för mobilkostnaden utanför studiebidraget. Han har ett abonemang och får hålla sig inom rimliga kostnader där.
    Det fungerar bra. Tycker det är viktigt att vi kan nå varandra och vi har valt att ta den kostnasen.
    1050:- är ändå rätt begränsat med pengar, det ska räcka till kläder och nöjjen och det känns lagom tycker jag. Vi tar även större kostnader som skor och vinter-jacka tex.

• Jenny70

Nja, att jag står för mobilen är nog för att jag gjort det från början. Hon fick den i födelsedagspresent & då tog jag den på abonnemang, 99:-/mån. Grejen är att det kan bli både 300-400:-/mån & det hade jag ju inte precis räknat med. Hon ska få nytt abonnemang där hon får ringa för 199:-/mån. När hon uppnått det får hon ta ut simkortet & sätta i ett kontantkort som hon själv får betala. Så hoppas jag hon lär sig att man inte kan skicka 350 sms i månaden...

Jag vill veta att jag kan nå henne när jag vill - och hon kan nå mej.

• Jenny70

Hon har en grej hon måste hålla för att få hela sitt barnbidrag & det är godis för max 10:-/vecka & max ½ liter läsk i veckan...

• Jenny70

OCH jag drar en slant ifall det är nå´t speciellt...förra gången dom gick till sin pappa (är är varannan vecka) så såg här för j-t ut!! Då drog jag 50 spänn!

• marjalena
    Jenny70 skrev 2008-09-30 17:58:17 följande:
    Hon har en grej hon måste hålla för att få hela sitt barnbidrag & det är godis för max 10:-/vecka & max ½ liter läsk i veckan...
    En bra grej! Men skulle jag införa nåt sånt här hemma så tror jag att sonen bara skulle se till att gömma undan godiset....
  • moassida

min 17 åring får 600kr ska räcka till mobil,äta ute,göra roliga saker.Köpa lite kläder själv eller spara till något större.Det går en del till cola o mc Donalds.Han röker inte,dricker inte.Han ska hjälpa till hemma med tvätt,disk o städning.Det går lite trögt man måste säga till ganska ofta.Han ska sköta skolan.När han behöver kläder köper jag en del speciellt dyrare saker typ vinter jacka,skor mm.Tycker det är OK jag tror inte ens jag använder 600kr till mig själv i mån.

• tjenixen

Ang mobiler och räknar med abonnemang. Köp inte abonnemang till tonåringarna utan de kan enkelt klara sig på kontantkort och ladda på det själva med sitt barn-/studiebidrag. OM de kan klara ett ab. så är ju kanske det bästa ett som Jenny70 skriver om, ring för max 199:- i mån. Ett sånt ab. har min äldste och han ringer aldrig för mer än det, skulle han göra det får han betala räkningen själv (han betalar de 199 kr själv nu). Han är 16. Min 13åring har kontantkort där hon fixar så hon får får skicka 5000 sms för 99 kr i mån och sen har hon lite pengar inbetalda så hon kan ringa om det behövs med. Passar henne bra. Så det är ju olika på olika barn vad som funkar. Men rent generellt så håll dem borta från ab. så undviker man överraskningar i form av höga räkningar.

Svar på tråden Ni som ger tonåringarna hela barnbidraget