• marjalena

Ni som ger tonåringarna hela barnbidraget

Visst är det så att man bara får barnbidrag tills barnet fyller 16 år, sen blir det studiebidrag som automatiskt går direkt till tonåringen va? Eller?

Min son är 15 år och jag funderar på att låta hoom få barnbidraget själv att ansvara för nu snart. Men frågan är vad pengarna ska räcka till. Hur resonerar ni?

Ska ungdomen köpa sina egna kläder? Gäller det i så fall även vinterjacka/skor och andra dyrare saker eller?

Mobiltelefonkostnad? Bensin? Sportprylar, typ innebandyklubba/ idrottskläder?

Berätta hur ni gör hos er *nyfiken*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 10:10
    Det verkar ju vara ganska så olika vad pengarna ska räcka till. Men jag tycker att hela barnbidraget är på tok för mycket pengar om de bara ska räcka till nöjen.

Men om sonen nu skulle få hela barnbidraget och vi säger att han ska betala sina egna kläder, förutom de lite dyrare inköpen där vi kan hjälpas åt. Då har jag en känsla av att han skulle strunta i att köpa kläder och hellre gå i slitna, urvuxna kläder för att använda pengarna till annat. Tror att det är lättare med tjejer på den fronten eftersom de oftare är intresserade av just kläder och mode....

Vad tror ni om det? Hur kan man styra upp det så att han verkligen ser till att köpa kläder när han behöver det i så fall? Eller det kanske är en dålig idé att ge honom barnbidraget då?

• Svar på tråden Ni som ger tonåringarna hela barnbidraget
  • happyhappy

Min 15-åriga dotter får 1000:- varje månad insatt på hennes konto. Detta ska räcka till hennes enorma intresse för smink, hårprodukter, KLÄDER, bussresor, telefonkort m.m.
    Dvs allt! Dessutom går det väl en hel del till cider, öl och cigg tyvärr...
    Enda gången hon får mer är vid "extrema" tillfällen. Tex nu när hon måste ha vinterkläder och skor. Då betalar vi dessa kläder och vinterskor. Om hon vill ha mer pengar, (vilket hon alltid vill) KAN hon ibland få jobba ihop mer pengar. Ex, städning, barnvakt av lillsyrran osv. Men, då handlar det inte om stora pengar utan om nån tjuga på sin höjd. I går fick hon 10:- för att hänga upp och ta hand om en massa torr tvätt. 100:- tjänade hon midssommar för att hänga med oss vuxna och vara social, trevlig och nykter. Vilket kan anses som en självklarhet för många men vi vill gärna belöna positivt betende istället för att bara mata på med pengar.

• mandelblomma
    happyhappy skrev 2008-09-26 14:41:24 följande:
    Min 15-åriga dotter får 1000:- varje månad insatt på hennes konto. Detta ska räcka till hennes enorma intresse för smink, hårprodukter, KLÄDER, bussresor, telefonkort m.m.Dvs allt! Dessutom går det väl en hel del till cider, öl och cigg tyvärr...Enda gången hon får mer är vid "extrema" tillfällen. Tex nu när hon måste ha vinterkläder och skor. Då betalar vi dessa kläder och vinterskor. Om hon vill ha mer pengar, (vilket hon alltid vill) KAN hon ibland få jobba ihop mer pengar. Ex, städning, barnvakt av lillsyrran osv. Men, då handlar det inte om stora pengar utan om nån tjuga på sin höjd. I går fick hon 10:- för att hänga upp och ta hand om en massa torr tvätt. 100:- tjänade hon midssommar för att hänga med oss vuxna och vara social, trevlig och nykter. Vilket kan anses som en självklarhet för många men vi vill gärna belöna positivt betende istället för att bara mata på med pengar.
    Låter klokt...innan jag fick tonårsdotter hade jag massa tjusiga teorier och åsikter om barn som röker, nu har jag massa "problem" men inga teorier kvar känns det som i bland :)

Tycker ialla fall att det är "vansinnigt" mycket pengar att få hela BB och inte behöva köpa kläder för det!
  • IsadorasMamma

Jag va 13 när jag började få barnbidraget.

Då skulle det räcka till allt. Nöjen, kläder osv.
    Dock fick jag lite extra när det behövdes inhandlas
    skor, jackor eller jeans.

• IsadorasMamma
    IsadorasMamma skrev 2008-09-26 14:53:25 följande:
    Jag va 13 när jag började få barnbidraget.Då skulle det räcka till allt. Nöjen, kläder osv.Dock fick jag lite extra när det behövdes inhandlas skor, jackor eller jeans.
    Ska kanske tillägga att jag absolut inte behövde köpa mensskydd, shampoo eller liknande för de pengarna.
  • demokrati tack

Tänker på min sambos barn, 16 och 18 år, dom får 500 kr/mån.. Det ska räcka till allt... Dom fick tom betala sin egen tvättkorg..

• Mejk

När jag fick barnbidraget så skulle det räcka till "vanliga" kläder, smink och sånt. Bindor och annats som används av fler än mig betalade mamma och pappa (det betalar jag inte ens nu när jag bor hemma är 20 nu, det åker ner i kundvagnen när det storhandlas)
    Vinterkläder, skidor, cykel, resor, nöjen som gjordes med familjen, mobil räkning, dyrare skor betlade mamma och pappa. Var det något sånt jag ville ha bara för att jag ville inte för att jag behövde så betalade vi en bit var, jag kanske la 300kr och mamma och pappa 400kr på ett par stövlar eller nått sånt.

• Mejk
    Mejk skrev 2008-09-27 00:55:33 följande:
    När jag fick barnbidraget så skulle det räcka till "vanliga" kläder, smink och sånt. Bindor och annats som används av fler än mig betalade mamma och pappa (det betalar jag inte ens nu när jag bor hemma är 20 nu, det åker ner i kundvagnen när det storhandlas) Vinterkläder, skidor, cykel, resor, nöjen som gjordes med familjen, mobil räkning, dyrare skor betlade mamma och pappa. Var det något sånt jag ville ha bara för att jag ville inte för att jag behövde så betalade vi en bit var, jag kanske la 300kr och mamma och pappa 400kr på ett par stövlar eller nått sånt.
    Till saken hör att vi i familjen åker väldigt mycket skidor, så det skulle man aldrig kunna betala på ett studiebidrag så där hade mina föräldarar inget val mer än att betala min skidutrustning och allt som kretsar kring det, även skridskor och sånt som används mycket flitigt här hemma.
  • Steffan64

Min 15 åriga dotter får sitt barnbidrag, vilket för det mesta går till nöjen och smink/kläder, mycket av det går ju tyvärr till cigg och alkhol. Vi betalar skor, jackor, jeans, telefon pengar och busskort och om hon ska ut på något speciellt så skjuter vi alltid till med ca 200 kr. Hon behöver inte betala mat (även om hon käkar ute) eller andra saker som vi självklart köper dvs schampo eller andra grejer som alltid finns hemma m.m.

• Maskot

Vår son fick studiebidrag först när han var 16 år och gick på gymnasiet. Jag kände inte att han var mogen för ansvaret med klädinköp innan det och han själv tyckte det var ganaka bra som det var. Han hade 650:-/ månad innan till sina nööjjen.

Idag har han studiebidraget och köper sina egna kläder och det fungerar jättebra. Han har blivit jätteduktig på att hitta prisvärda snygga kläder- är inte heller lika märkesfixerad som på högstadiet, och det är väl insikten om vad det kostar.

Svar på tråden Ni som ger tonåringarna hela barnbidraget