• marjalena

Ni som ger tonåringarna hela barnbidraget

Visst är det så att man bara får barnbidrag tills barnet fyller 16 år, sen blir det studiebidrag som automatiskt går direkt till tonåringen va? Eller?

Min son är 15 år och jag funderar på att låta hoom få barnbidraget själv att ansvara för nu snart. Men frågan är vad pengarna ska räcka till. Hur resonerar ni?

Ska ungdomen köpa sina egna kläder? Gäller det i så fall även vinterjacka/skor och andra dyrare saker eller?

Mobiltelefonkostnad? Bensin? Sportprylar, typ innebandyklubba/ idrottskläder?

Berätta hur ni gör hos er *nyfiken*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 10:10
    Det verkar ju vara ganska så olika vad pengarna ska räcka till. Men jag tycker att hela barnbidraget är på tok för mycket pengar om de bara ska räcka till nöjen.

Men om sonen nu skulle få hela barnbidraget och vi säger att han ska betala sina egna kläder, förutom de lite dyrare inköpen där vi kan hjälpas åt. Då har jag en känsla av att han skulle strunta i att köpa kläder och hellre gå i slitna, urvuxna kläder för att använda pengarna till annat. Tror att det är lättare med tjejer på den fronten eftersom de oftare är intresserade av just kläder och mode....

Vad tror ni om det? Hur kan man styra upp det så att han verkligen ser till att köpa kläder när han behöver det i så fall? Eller det kanske är en dålig idé att ge honom barnbidraget då?

• Svar på tråden Ni som ger tonåringarna hela barnbidraget
  • Rulltrappa

jag fick barnbidraget från 13 års ålder och det skulle täcka allt utom mat och husrum.

• Guldrosen

Nu när vår dotter är 18 år får hon sitt studiebidrag själv. Hon får även fortsättningsvis 700 kr i månadspeng. Sedan barnen var små har vi satt in barn-/studiebidragen i fonder till barnen. Nu får 18-åringen själv välja om hon vill fortsätta sätta in bidraget i fonder och bara ha månadspengen eller om hon ska använda alla pengar. Mobilsamtalen har alltid våra barn fått betala själva. När vi ska betala mobilräkningen drar vi samtalskostnaderna från deras månadspeng. Måste barnen ha något dyrare som vinterjacka, -känger eller liknande stöttar vi med pengar.

• Rulltrappa

ahjust det, sen när jag var 16 fick jag även underhållet och då skulle jag även stå för min egen mat.

• sol1

jag fick hela barnbidraget när jag var liten min syster lika så och d skulle räcka till kläder nöjen mm. mamma köpte cykel vinterkläder vinter kängor mm vi gick till affären tillsammans hon visade vad hon var berädd att betala för var vi inte nöjda fick vi lägga pengar emellan själva. min syster var slarvig med pengar så där började mamma ta 200 kr varje månad för att spara till lite dyrare saker. barnbidraget gick först till mammas konto sen över till våra så hon kunde hålla kvar lite pengar om det behövdes.

• lena86

när ja va så gammal fick ja studejebirdaget men fick betala mobil nöjen och kläder själv dock inte vinterkläder pga de var så dyrt men jag fick betala kläder , skor , smink, mobil , nöjen ,mm... de gick bra man lär sej hanskas med pengar

• Mithera

Så funkar det hos oss oxå.

Maskot skrev 2008-09-30 14:33:12 följande:
    Jag står för mobilkostnaden utanför studiebidraget. Han har ett abonemang och får hålla sig inom rimliga kostnader där.Det fungerar bra. Tycker det är viktigt att vi kan nå varandra och vi har valt att ta den kostnasen.1050:- är ändå rätt begränsat med pengar, det ska räcka till kläder och nöjjen och det känns lagom tycker jag. Vi tar även större kostnader som skor och vinter-jacka tex.
  • fryxan

vi gjorde så här:
    hans kompis fick studie/barnbidraget (15)1 år innan han själv. han var ej riktigt mogen då förän året efter.
    vi satte reglerna punkt: hela numera studiebidrag
    skulle räcka till: kläder(alla) skor,etc, nöjen, mobiltankning.
    det vi föräldrar stod för var: hygienartiklar, internet, hemtele,mat(hemma) om inget annat avtalat innan.

tex: middag hemma kl:17:00, om han väljer pizza ute med vänner så får han betala det själv.

lite succesivt har vi gått fram i denna utveckling att ha hand om egen ekonomi.
    man får pröva sig fram till det bästa.

• fryxan

ett tillägg: det tog ca: 2 år av sakta intro av vad pengarna skulle räcka till. pojkar är nog lite senare!?
    vår pojk gjorde misstag under tiden trots våra rekommendationer o kända tonårs tips. men det är tidens gång.
    han säger han kommer ihåg dom än idag!

bra, vissa saker fastnar bättre då.

• tjenixen
    fryxan skrev 2008-10-21 01:40:54 följande:
    ett tillägg: det tog ca: 2 år av sakta intro av vad pengarna skulle räcka till. pojkar är nog lite senare!?vår pojk gjorde misstag under tiden trots våra rekommendationer o kända tonårs tips. men det är tidens gång.han säger han kommer ihåg dom än idag!bra, vissa saker fastnar bättre då.
    Ja, ibland kan det ju vara bra att låta barnen/ungdomarna göra sina misstag för att på så sätt förhoppningsvis ta lärdom av dem. Inom rimliga gränser såklart :)
  • kaji

mina två stora har fått barnbidraget från hösten de börjat sjuan.

det ska räcka till nöjen, mobil, det mesta av kläder, smink, ev frisörbesök, ute mat ody.

vi betalar fasta idrottsaktiviteter och bidrar någon gång ibland till dyrare saker som vinterkläder.

den äldsta flyttade sedan till annan ort när hon var 16 och började gymnasiet. sedan dess har hon fått 7.500 kr/mån som ska räcka till ALLT (mat, hyra, el, försäkringar, telefon, kläder, nöjen, resor, visst sparande).

det fungerar bra ibland, mindre bra ibland. tror att ungdomarna måste få göra misstag och lära sig av dem, att få stanna hemma någon vecka o ha tråkigt eller äta snabbmakaroner med ketchup för att pengarna är slut dör de inte av, tvärtom:)

Svar på tråden Ni som ger tonåringarna hela barnbidraget