• happyhappy

accepterar ni alkohol?

Min 15-åriga dotter är en riktig rockn roll tjej. Så även hennes kompisar. Väldigt intresserad av kläder, kompisar, musik och sånt som oftast hör till tonåren.

Hon dricker när det är fest. Jag och hennes bonuspappa + riktiga pappa tycker förståss inte om det. Uppmuntar till att INTE dricka. Men vad hjälper det? Hon dricker och gör det än så länge ballanserat och "lagomt".

Flera av hennes kompisar törs inte säga hemma att de dricker. Vår flicka berättar allt. Ibland blir jag riktigt chockad och förvånad. Hon har sina ciderflaskor i hennes rum. Vad tycker ni om det?

Vår motivation till att vi accepterar hennes festande är att hon kommer aldrig att sluta dricka bara för att vi total förbjuder det. Tvärtom, då kommer hon bara att smyga med det och gömma utomhus. Vid kris ska hon alltid kunna komma hem, prata osv.

Är vi för tolleranta?

• Svar på tråden accepterar ni alkohol?
  • Bevabus

Det är otroligt positivt att hon känner sig så trygg med er att hon kan prata med er om att hon dricker!
    Men 15 år är på tok för ungt för att dricka..jätteledsen att jag inte har nå råd att ge dig om vad ni ska göra för att få henne att åtminstone dra ner på alkoholintaget (när man väl har börjat så är det ju svårt att sluta). Att förbjuda hjälper ju inte.
    Ta en diskussion med henne och förklara era tankar.

• happyhappy

Trevligt att läsa andras åsikter från igår. Jag är så sällan på familjeliv vilket jag kanske borde vara oftare.

Jag/vi köper absolut inte ut alkohol till våra ungdommar. Dricker självklart inte tillsammans med dom. Det är ju 15-åringar det handlar om. Vår dotter får heller inte dricka hemma.
    Vi vill ju förståss överhuvudtaget inte att hon dricker alls.

Självklart har vi ställt oss frågan (så även till henne), pumpat vart alkoholen kommer, vem köper ut?

Det dricks och kommer att drickas av vissa undommar hur än många förbud det finns. Vissa föräldrar tror nog att om dom bara total förbjuder det så förekommer, ack så naivt.

Om vår dotter inte förvarar sina cider i sitt rum. Var kommer hon att förvara dom då? Ingen tror väl att hon kommer att sluta dricka om vi blir "ännu surare".

Nej, detta är supersvårt. Tror på att man får vissa ungdommar, vissa dricker inte, vissa festar rejält, några ibland. osv. Det beror nog inte på hur pass mycket föräldrarna förbjuder. Visst är det förbjudet att dricka om man är under 18. Så även för våran dotter, men vad gör man. Låser in henne? Hota, muta hjälper inte. Svårt...

Jag tror på att inte göra för stor affär av det. Kan låta flummigt men jag vet inte hur jag bättre kan utrycka mig. Vissa dricker, vissa röker, vissa har glasögon osv.

• Bevabus

Förstår din poäng happyhappy, men tycker verkligen att ni ska ta ett samtal om det här..inget allvarligt så det skrämmer henne.
    Men förklara hur alkohol fungerar, ge henne fakta om det. Och säg att ni helst ser att hon inte dricker. Iaf att hon skär ner på alkoholintaget. Men som sagt, var inte överseriösa för då skrämmer ni bort henne..

• hannahlilla

Jag skulle nog gjort ungefär som ni gör. Jag tror absolut att det lönar sig att hon vågar berätta saker för er och ni har ju faktiskt mer koll på vad hon gör då än föräldrar som förbjuder barnen alkohol och sen får lögner rakt upp i ansiktet.

• happyhappy

Vi har pratat och åter pratat. Försökt med olika pedagogiska å psykologiska metoder.

När jag själv var 15 så hade nog inget i hela världen fått mig att sluta ta en fest bland. Visst hade jag hellre velat ha en dotter som kunde gå på fest utan att dricka alkoholen.

Men, jag tror nog vi får nöja oss med att försöka PÅVERKA till att vara nykter men kan aldrig tvinga fram en livsstil som dom inte besitter.

Däremot gör det ont i hjärtat när det är Lördag kväll och man "vet" vad som händer. Tor att det är baa att lära sig leva med det. Precis på samma sätt som man försöker uppmuntra ungd till att läsa till bra betyg. Visst kan vi, ska vi uppmuntra, men ska vi tvinga dom att läsa mer än de vill, ids har lust med osv. Nej, det tycker inte jag. Påminner om varndra.

Tror att föräldrar som haft "tur" att få ungd som inte festar eller börjar dricka lite senare har lätt att tro att det beror på deras uppfostran. Så även tvärtom. Ungd som dricker, tex min dotter tror många att hon inte skulle dricka om vi bara..... osv.

• Bevabus

Precis det jag menade. Försök att påverka, men tvinga henne inte.
    Mina föräldrar har accepterat att jag festar nån gång varannan månad och dricker. Men det är för att dom vet att jag kan ta ansvar när det kommer tll alkoholen. Jag dricker aldrig mer än 2 av nånting..2 cider, 2 glad med vodka blandat med coca cola..osv.

Sen finns det ju kompisar som super sig stupfulla och sen inte vågar gå hem till sina föräldrar och se dom i ögonen för dom vet att dom kommer bli utskällda. Det är ju tusen gånger bättre att din dotter vågar komma hem till dig eller ringa dig iaf något händer och en vuxen måste komma till platsen! Det sista man ska göra när en tonåring kommer hem full är att skälla ut den.

happyhappy skrev 2008-09-27 12:56:51 följande:
    Vi har pratat och åter pratat. Försökt med olika pedagogiska å psykologiska metoder.När jag själv var 15 så hade nog inget i hela världen fått mig att sluta ta en fest bland. Visst hade jag hellre velat ha en dotter som kunde gå på fest utan att dricka alkoholen.Men, jag tror nog vi får nöja oss med att försöka PÅVERKA till att vara nykter men kan aldrig tvinga fram en livsstil som dom inte besitter. Däremot gör det ont i hjärtat när det är Lördag kväll och man "vet" vad som händer. Tor att det är baa att lära sig leva med det. Precis på samma sätt som man försöker uppmuntra ungd till att läsa till bra betyg. Visst kan vi, ska vi uppmuntra, men ska vi tvinga dom att läsa mer än de vill, ids har lust med osv. Nej, det tycker inte jag. Påminner om varndra.Tror att föräldrar som haft "tur" att få ungd som inte festar eller börjar dricka lite senare har lätt att tro att det beror på deras uppfostran. Så även tvärtom. Ungd som dricker, tex min dotter tror många att hon inte skulle dricka om vi bara..... osv.
  • Thaleia
    happyhappy skrev 2008-09-27 12:56:51 följande:
    Tror att föräldrar som haft "tur" att få ungd som inte festar eller börjar dricka lite senare har lätt att tro att det beror på deras uppfostran. Så även tvärtom. Ungd som dricker, tex min dotter tror många att hon inte skulle dricka om vi bara..... osv.
    Men visst beror en stor del på hur man är uppfostrad! För hade mina föräldrar varit otydliga i sina gränser, struntat i när vi kom hem och hur vi tog oss hem osv, lät oss springa ut varenda helg osv, så hade vi agerat helt annorlunda när vi var i den åldern!! Det är inte så att mina föräldrar totalförbjudit allt i livet men dom har menat på att allt har sin tid och ju äldre och mognare vi blev desto mer frihet med ansvar fick vi.
  • kaji

vi är också ganska toleranta

våra stora tjejer är 15 och 17 år. den ena har flyttat hemifrån, den andra är på god väg. båda har/har haft egna inkomster från jobb på kvällar/helger/lov. jag tycker att de kan få bestämma själva om de ska dricka eller inte så länge de är förnuftiga, sköter det de ska i övrig och mår bra.

när vi är hembjudna till äldsta tjejen och hon bjuder på mat och vin gör jag ingen affär av att hon även dricker ett glas vin eller två själv. däremot skulle jag inte köpa ut åt henne eller bjuda henne på alkohol hemma hos oss innan hon är 18 år.

minns hur det var att vara ung själv, jag och de flesta i min omgivning började dricka hembränt i buskarna i 12-13 års åldern, inga förbud i världen hade kunnat hindra oss. tror det är en fas som många ungdomar går igenom och att det bästa man kan göra är att försöka ge dem verktyg att göra det på ett så bra sätt som möjligt.

pratar mycket med mina ungdomar om varför man dricker, varför det kan vara bra att inte dricka, hur man dricker, vad som är viktigt i livet osv. tror också på att uppmuntra andra aktiviteter och intressen, ingen varken ung eller gammal vill väl supa om man har ett arbete eller en idrottstävling som väntar nästa dag. en annan viktig sak är att försöka stärka deras självkänsla redan från början, försöka få dem att tycka om och vara rädda om sig själva.

• enlitenbitkaka

Så länge din dotter kan hantera det och sköter det på ett snyggt sätt tycker jag det är ok. Dvs att hon inte ramlar hem askalas varje lördagnatt osv. Som sagt hon lär dricka ändå. Tycker däremot inte ni ska erbjuda henne sprit, men det gör ni ju inte heller. I den ålder gör de som de vill och mutor och förmaningar funkar föga - hellre då att de känner att de kan va ärliga, öppna och be er om hjälp om något skulle hända.

Så ja, jag tycker ni gör helt rätt.

Svar på tråden accepterar ni alkohol?