• happyhappy

accepterar ni alkohol?

Min 15-åriga dotter är en riktig rockn roll tjej. Så även hennes kompisar. Väldigt intresserad av kläder, kompisar, musik och sånt som oftast hör till tonåren.

Hon dricker när det är fest. Jag och hennes bonuspappa + riktiga pappa tycker förståss inte om det. Uppmuntar till att INTE dricka. Men vad hjälper det? Hon dricker och gör det än så länge ballanserat och "lagomt".

Flera av hennes kompisar törs inte säga hemma att de dricker. Vår flicka berättar allt. Ibland blir jag riktigt chockad och förvånad. Hon har sina ciderflaskor i hennes rum. Vad tycker ni om det?

Vår motivation till att vi accepterar hennes festande är att hon kommer aldrig att sluta dricka bara för att vi total förbjuder det. Tvärtom, då kommer hon bara att smyga med det och gömma utomhus. Vid kris ska hon alltid kunna komma hem, prata osv.

Är vi för tolleranta?

• Svar på tråden accepterar ni alkohol?
  • Sleaze

Måste dock tillägga, det var någon här som sa att förbud inte fungerar, men det gör det.

Visst, ni kan inte förbjuda dem från att Dricka, men allt annat då?

Håller dem på med någon sport? Avsluta den då. Vad är det för mening med att kasta ut pengar på träning som ändå förstörs när dem dricker?

Vill de åka på festival? Nej, förbjud dem från det, vadå,dem kommer ju ändå supa där?

Förbjud dem från att göra saker dem vill göra, så slutar de nog.. Om ni nu vill få bukt med supandet.

Detta funkar, för flera av mina vänner som super har råkat ut för det här och ÅNGRAR SIG STORT att de började dricka.

Dessutom måste jag fråga: Är du säker på att din dotter sköter drickandet?
    Går hon hem efter festerna? tänk på att hon har en tillnyktringssträcka.
    Sover hon borta efter festerna? D¨å vet du ju inte om hon sköter det.

Om jag var hon, skulle jag enkelt säga att jag inte drack mycket, enbart för att lugna min mamma också, fastän det egentligen pågår en hel del annat också. Det är egentligen först när du varit och tittat där hon är och festar som du vet huruvida hon sköter det eller inte.

• Buttelina

ts jag kan bara tala för mig själv om mina vänner. min mamma hanterade alkohol så som du gör. mendans mina vänner totalförbjöds att dricka alkohol vid 16 års ålder. Jag brukade få med mig några cider och höll mig till dessa medan mina vänner inte fick något alls och det resulterade många ggr i att det snodde sprit från släktingar och gjorde "häxblandningar" eller så köpte de hembränt.... man kan ju fråga sig vilket som är bäst...

• Emka90

Jag är 18 år och har varit full 1 gång sen jag fyllde 18 år! Jag är emot alkohol då mina föräldrar är alkoholister.
    MEN, Hade dom inte varit det så kanske jag hade varit en sån tjej som springer ute o super varje helg och trotsar mina föräldrar.

Men det gör inte jag... Jag får vara hemma och ta hand om mina föräldrar.

TS, ni måste ha det ganska så svårt. Säger man till dom att dom är för unga att dricka blir man förståss idiot-förklarad och dom lyssnar inte. Jag håller tummarna för att ni kommer på en bra lösning.

• Anks

man kan väl förbjuda alkohol hur mycket man vill. Tror ni inte barnen dricker endå? själv var jag 17 för tre år sen. Hur lätt som helst att få tag på alkhol. Och får man inte tag på vettigt är det alldeles för många som köper HB eller tillochmed knak då det ibland är enklare att få tag på.
    Så fösisktigt med förbjudandet!

• krusbäret
    Puppan67 skrev 2008-09-28 15:43:03 följande:
    [citat]
    . Vi ska veta innan2. De får inte under några som helst omständigheter någonsin, överhuvudtaget smaka på hembränt3. De har en begränsad mängd på hur mkt de får drickaSåvitt vi vet...... så måste man ju säga -

Jag blir fasen helt mållös!
    Hur i hela friden ska NI kunna kolla att de INTE häver i sig hembränt?
    Är ni med på festerna som ungdomarna har?
    Sitter ni bredvid dom i soffan och ser när de häller upp i glasen?

Jag tar mig för pannan och hoppas ni vaknar upp!
  • gamla plum

Jag har alltid sagt till mina barn att dom inte ska dricka
    sånt som kommer i dunk, oöppnade burkar eller flaskor om dom inte känner personen väl som bjuder typ flick/pojkvän

Detta har fungerat bra och dom dricker båda med måtta

• Magda73

Jag har bara läst ts.

Det är en svår fråga. Har en tonårsdotter på 15. Är sjuksköterska och har jobbat länge på "torken". Min spontana reaktion är att ni gör fel, det ska vara nolltolerans när det gäller alkohol. Men jag förstår att ni är glada att flickan är öppen och ärlig. Och alkohol får de alltid tag på om de vill. Och har hon börjat få smak på rusningen så kommer hon inte att sluta bara för att ni förbjuder henne.

Jag skulle själv INTE acceptera att se ciderflaskor i rummet. Nej, jag skulle inte acceptera alkohol till en 15 åring alls faktiskt! Det ger fel signaler. Tycker att jag måste våga vara vuxen och en 15-åring är fortfarande ett barn.

Råd? Fortsätt inse att det är fel att hon dricker och normalisera inte. Då slutar det nog med att ni köper ut om ett år...Sedan får ni göra vad ni tror är det bästa för eran flicka.

Lycka till!

• kaji
    MorsanM skrev 2008-11-13 19:45:28 följande:
    Jag har bara läst ts. Det är en svår fråga. Har en tonårsdotter på 15. Är sjuksköterska och har jobbat länge på "torken". Min spontana reaktion är att ni gör fel, det ska vara nolltolerans när det gäller alkohol. Men jag förstår att ni är glada att flickan är öppen och ärlig. Och alkohol får de alltid tag på om de vill. Och har hon börjat få smak på rusningen så kommer hon inte att sluta bara för att ni förbjuder henne. Jag skulle själv INTE acceptera att se ciderflaskor i rummet. Nej, jag skulle inte acceptera alkohol till en 15 åring alls faktiskt! Det ger fel signaler. Tycker att jag måste våga vara vuxen och en 15-åring är fortfarande ett barn. Råd? Fortsätt inse att det är fel att hon dricker och normalisera inte. Då slutar det nog med att ni köper ut om ett år...Sedan får ni göra vad ni tror är det bästa för eran flicka. Lycka till!
    men är det inte ganska normalt att tonåringar dricker. gjorde inte du det när ni var i den åldern? ångrar du isf att du gjorde det?

jag drack en hel del som tonåring och det gjorde så gott som alla jag känner till. visst fanns det ett par tre i varje klass som inte var ute och festade men resten drack i större eller mindre utsträckning. fel kanske men inget jag ångrar att jag gjorde. jag förbjuder inte mina tonåringar att dricka alkohol men det är inte för att jag inte vågar vara vuxen utan för att jag inte på något sätt kan övertyga mig själv om att det verkligen är fel och att 15 åringar helt och hållet är barn. dock pratar jag med dem om risker, att det är viktigt att vara rädd om sig själv, varför man dricker, varför det kan vara en fördel att avstå osv. köpa ut åt dem gör jag inte men kan nog tänka mig att göra om de skulle fråga när de är 18 år +.
  • Magda73
    saan78 skrev 2008-11-14 17:32:37 följande:
    men är det inte ganska normalt att tonåringar dricker. gjorde inte du det när ni var i den åldern?
    Det är normalt att tonåringar dricker. Men vi som vuxna måste våga vara vuxna, våga vara föräldrar och säga ifrån när det gäller vissa saker som topnåringar inte SKA göra. Det finns en lag som förbjuder alkohol och tobak för de under 18 år. Sedan spelar det ingen roll VAD VI SJÄLVA gjorde när vi var tonåringar! Då var det våra föräldrars ansvar att sätta gränser, säga nej osv. När man själv får barn är det ens ansvar att se till att barnet uppfostras, eller hur? Att acceptera att tonåringar dricker är att säga ja till något olagligt. Bara för att man vågar säga nej till alkohol som förälder så är man inte dum i huvudet, man vet att det finns alkohol, sex, droger osv bland ungdomarna men man måste, som sagt, våga vara vuxen och våga vägleda sina barn/ungdomar.

Rätt tragiskt att höra att föräldrar accepterar alkohol till 15-åringar... Sopm att ge upp en smula. Lite wt över det hela på något sätt.
Svar på tråden accepterar ni alkohol?