• happyhappy

accepterar ni alkohol?

Min 15-åriga dotter är en riktig rockn roll tjej. Så även hennes kompisar. Väldigt intresserad av kläder, kompisar, musik och sånt som oftast hör till tonåren.

Hon dricker när det är fest. Jag och hennes bonuspappa + riktiga pappa tycker förståss inte om det. Uppmuntar till att INTE dricka. Men vad hjälper det? Hon dricker och gör det än så länge ballanserat och "lagomt".

Flera av hennes kompisar törs inte säga hemma att de dricker. Vår flicka berättar allt. Ibland blir jag riktigt chockad och förvånad. Hon har sina ciderflaskor i hennes rum. Vad tycker ni om det?

Vår motivation till att vi accepterar hennes festande är att hon kommer aldrig att sluta dricka bara för att vi total förbjuder det. Tvärtom, då kommer hon bara att smyga med det och gömma utomhus. Vid kris ska hon alltid kunna komma hem, prata osv.

Är vi för tolleranta?

• Svar på tråden accepterar ni alkohol?
  • happyhappy

Skönt att höra lite sunda åsikter också.
    Tack för att ni finns alla kloka kvinnor!
    Man kan känna sig lite vilsen ibland...

• Maskot

Vår son är 17 år, och vi har gjort andra val och agerat annorlunda än TS.

När han var 15 år kom vi på honom med att han hade smakat alkohol (hittade en flaska med någon blandning i hans väska).
    Vi pratade ganska mycket kring detta. Om skillnad på olika alkoholer och vikten av att veta vad man dricker, om grupptryck, om åldersgränser och varför lagen säger 18/20 år. Vi talade också om att vi inte skulle acceptera att han drack alkohol innan han har åldern inne, och ville att han själv skulle följa det vi kom överrens om. Vi har en överrenskomelse om alkohol och det har fungerat bra.

Finns för övrigt en väldigt bra bok som man får gratis från Systembolaget. Den heter Tonårpalören, och ger fingervisningar om hur man bör förhålla sig till kombinationen alkohol och tonåringar.

• Puppan67

Vi har två söner, en som är 18 och en som snart är 17. De har fått sedan de var runt 15 fått dricka på fester med vår vetskap. Vi tog hem en broschyr från systembolaget som handlar om alkoholskador och vad som händer i kroppen när du dricker och inte har växt färdigt.
    Den här broschyren gick vi igenom med våra barn och kom överens med dem om att OM de dricker så ska vi veta innan, för att man då kan låta bli och själv ta sin lördagsgrogg om någonting skulle hända, då kan man ju åka och hämta dem.
    Så våra regler var som följer:
    1. Vi ska veta innan
    2. De får inte under några som helst omständigheter någonsin, överhuvudtaget smaka på hembränt
    3. De har en begränsad mängd på hur mkt de får dricka
    Såvitt vi vet...
    ... så måste man ju säga - eftersom man aldrig kan vara helt säker, så har vår äldsta aldrig varit riktigt full innan han fyllde 18. Han blev 18 i maj och i augusti här var det fest i grannbyn och det var nog första gången han konstaterade att han hade druckit lite för mkt. (Han ringer nämligen alltid hem och talar om hur han mår under kvällen när han är på fest (det ska tilläggas att han kanske inte är på fest mer än 3-4 ggr på ett år)).
    Tyvärr måste erkännas att yngstepojken första året i gymnasiet, en av de första veckorna hade varit på fest och uppenbarligen druckit hembränt (det här var på en söndag) - han ringde mig på måndagkvällen och sa att han hade åkt på vinterkräksjukan så han hade varit hemma från skolan. Dagen efter fick jag höra rykten om någon fest som hade varit på söndagkvällen, så jag ringde honom och frågade vad han hade gjort på söndagkvällen när han kom ner till staden där han går på gymnasiet. Hans svar var bara en motfråga, varför känns det som om du redan vet det?
    Men så berättade han i alla fall vad som hänt osv. Han hade tydligen redan fått en utskällning av sin storebror som å det skarpaste hade ifrågasatt varför han inte hade hört av sig till mig och berättat om allt redan.
    Efter det har det inte varit några incidenter - så vitt vi vet
    Vi tror på öppenhet och att man kan prata med varandra! Vi hoppas och tror att det har funkat. Pojkarna själva säger att de tycker att vårt system är bra - de lider med sina kamrater som alltid ska smyga med allt.

• Guldrosen

Nej, jag tillåter inte att mina tonåringar dricker alkohol innan de har åldern inne.

• lövet2

Nej, vi accepterar inte att de dricker före 18 år. Däremot är vi realistiska och inser att det kan hända ändå. Vi har tidigt trummat in det här:

*Den minderåriga som tar in alkohol i vårt hus får den beslagtagen, dvs vi häller ut den.
    *Den som säljer/langar till våra barn blir polisanmäld.
    *Hembränt ska ingen dricka (oavsett ålder), om de inte tillverkat den själva och vet vad som finns i den.
    *Mediciner och alkohol hör inte ihop. Det här har vi gått i genom noga, eftersom 4 av barnen har reumatism och äter alla möjliga sorters mediciner.
    *Det barn som köper alkohol har uppenbarligen för mycket pengar att röra sig med. Därför dras månadspengen in.
    *Någon i ett festande sällskap ska alltid vara nykter och kunna ta hand om de andra fyllskallarna.
    *Kännetecken på spritförgiftning. När är det dags att ringa 112?
    *Oavsett vad som hänt och oavsett vilket tillstånd barnen är i, så kan de alltid komma hem. Det värsta som kan hända är att vi blir arga, och det har de överlevt förut!

Och ja, det här har hittills fungerat mycket bra. Vi har fått telefonsamtal från ett av barnen mitt i natten när en kompis gått bärsärkagång, en av flickorna har ringt efter ambulans två gånger när kompisar råkat illa ut osv. Och en av ungarna har kommit hem full en gång. Med sig hade hon en ännu fullare kompis, som inte vågade gå hem ...

• Plärtan

Hm, svårt..
    De flesta vuxna är nog överens om att det är fel att 15-åringar dricker. Samtidigt kan man som förälder inte göra så mycket, man kan ju inte låsa in dem på rummet till de fyller 18.

Mina föräldrar var tvärt emot er när jag började dricka i 14-årsåldern. De reagerade som att jag var djävulens barn, med straff straff straff. Nu förstår jag såklart att de var oroliga för mig.

Kan bara säga att mina föräldrars sätt att reagera gjorde inte att jag drack mindre, utan att när jag väl hade börjat dricka var jag så rädd för konsekvenserna av att komma hem alkoholpåverkad att jag stannade ute hela natten istället.

Tycker nog att ni gör rätt.

• Bellabell
    Svar på #4
    Din idè är egentligen lysande med muta om körkort i fall min inte röker eller dricker. Men problemet med den är att den är ganska lätt att snika undan. En sån där idè hade nämligen min moster till mina kusiner och jag vet inte hur många gånger min syrra och en av mina kusiner lyckades komma undan med både det ena och det andra genom att tex. röka under början av kvällen med någons annans jacka +massa tuggummi m.m Det finns många ex. Men jag håller med dig om att det skulle vara total förbud!
  • Mithera

Ungefär så har vi oxå sagt/gjort, även om vi inte varit så detaljerade i våra samtal med sonen. Han vet att vi inte accepterar ifall han dricker, men han vet oxå att OM han skulle göra det kan han ringa hem (eller komma hem) i vilket tillstånd som helst. Det värsta som kan hända, som sagt, är att vi blir arga... Sonen är 17 och vi kommer att agera likadat när våra döttrar (10 och 7,5) kommer i tonåren. Det har funkat bra med sonen om det kommer att göra det med döttrarna återstår att se, men inget kan få mig att säga att det ok att minderåriga dricker.

lövet2 skrev 2008-09-28 23:10:20 följande:
    Nej, vi accepterar inte att de dricker före 18 år. Däremot är vi realistiska och inser att det kan hända ändå. Vi har tidigt trummat in det här:*Den minderåriga som tar in alkohol i vårt hus får den beslagtagen, dvs vi häller ut den.*Den som säljer/langar till våra barn blir polisanmäld.*Hembränt ska ingen dricka (oavsett ålder), om de inte tillverkat den själva och vet vad som finns i den.*Mediciner och alkohol hör inte ihop. Det här har vi gått i genom noga, eftersom 4 av barnen har reumatism och äter alla möjliga sorters mediciner.*Det barn som köper alkohol har uppenbarligen för mycket pengar att röra sig med. Därför dras månadspengen in.*Någon i ett festande sällskap ska alltid vara nykter och kunna ta hand om de andra fyllskallarna.*Kännetecken på spritförgiftning. När är det dags att ringa 112?*Oavsett vad som hänt och oavsett vilket tillstånd barnen är i, så kan de alltid komma hem. Det värsta som kan hända är att vi blir arga, och det har de överlevt förut!
  • Sleaze

Jag är 17 år och också en riktig "Rockn Roll tjej", men dricker inte
    Jag vet inte hur ni ska bemöta detta, men jag kan ge er ett skräckexempel
    på vad som kan hända.

Jag känner ett par tjejer, som börjde drickanär de var 14/15 år.
    Numera, kan de inte ens ha en tjejkväll hemma på en tisdag (med skoldag efter)
    utan alkohol, (dem är 3, en 90 å två 91, men detta handlar om 91orna)
    De festar VARJE helg och blir fulla
    har även hänt att polisen fått hämta dem.

Och när de ska på konsert super dem, Efter konserten följer de med
    bandet upp på hotellrummet och festar mer, och har även sex med dem
    (allt ifrån 26 åringar till 50 åringar, senast var LA guns och de är
    mellan 50 - 53, har kollat) Dessa umgås ju bara med "RnR" personer som är likadana

17 åringar.

Dessutom har jag lärt mig att "Rock n Roll tjejer" som dricker, fryser ut RnR tjejer som inte dricker. Dessa tjejer slutade prata med mig när de fick reda på att jag inte drack.

Nu säger jag inte att ALLA gör detta, men det är FLER än ni/vi tror.
    Och jag hoppas och tror inte att din dotter blir likadan, men kan vara
    bra att vara uppmärksam.

(Detta är inget påhitt, det finns bildbevis bland annat på detta)

/ 17-årig "Rock n Roll tjej" som lärt sig den hårda vägen att man måste dricka som tonåring för att bli accepterad,
    eller ens tilltalad.

• Iskall Öl

Jag (15 år) får dricka en cider hemma typ 1-2 ggr i månaden. Dricker annars ytterst sällan och har aldrig varit full.

Svar på tråden accepterar ni alkohol?