• happyhappy

accepterar ni alkohol?

Min 15-åriga dotter är en riktig rockn roll tjej. Så även hennes kompisar. Väldigt intresserad av kläder, kompisar, musik och sånt som oftast hör till tonåren.

Hon dricker när det är fest. Jag och hennes bonuspappa + riktiga pappa tycker förståss inte om det. Uppmuntar till att INTE dricka. Men vad hjälper det? Hon dricker och gör det än så länge ballanserat och "lagomt".

Flera av hennes kompisar törs inte säga hemma att de dricker. Vår flicka berättar allt. Ibland blir jag riktigt chockad och förvånad. Hon har sina ciderflaskor i hennes rum. Vad tycker ni om det?

Vår motivation till att vi accepterar hennes festande är att hon kommer aldrig att sluta dricka bara för att vi total förbjuder det. Tvärtom, då kommer hon bara att smyga med det och gömma utomhus. Vid kris ska hon alltid kunna komma hem, prata osv.

Är vi för tolleranta?

• Svar på tråden accepterar ni alkohol?
  • MissSummer

Många föräldrar tror blint på att nolltolerans är det bästa.
    Jag kan säga hur det har gått för många vänner vars föräldrar inte ens kunnat diskutera drickandet, prata om det och haft total nolltolerans gentemot sina barn, de dricker ändå, i smyg, MEN:
    - de vågar inte ringa sina föräldrar när något händer
    - sover över hos folk för att inte bli påkomna
    - vågar inte ringa någon om de är för fulla, försöker själva ragla hem 3 på natten, ensamma och fulla
    - när de får chansen så super de skallen av sig för att de vill "passa på"

Jag säger inte att man måste bjuda sitt barn på alkohol eller köpa ut, men man måste kunna ha en öppen diskution om det, för de flesta gör det, trots förbud, ni vet väl själva hur det var när ni var unga?

• Callina

Jag har en 16-årig son, vid ett tillfälle har jag känt att det luktat svagt av "bakfylla"i hans rum, detta var på morgonen efter att han hade fyllt 16 så som hade säkert firat lite.. Jag vet att hans kompisar dricker men har bara denna enda gång känt att han har druckit något. Jag har sagt till honom att jag fattar ju att många av hans kompisar dricker men att jag inte vill att han ska dricka, om han ändå gör det så måste han vara försiktigt med vad han dricker. Det är verkligen supersvårt, man vet att många i den åldern dricker och det ändå är normalt, ändå ska man förbjuda det.. fast man tycker att det är lite ok på något sätt ändå... Supersvårt.

• kaji
    MorsanM skrev 2008-11-15 19:50:04 följande:
    Det är normalt att tonåringar dricker. Men vi som vuxna måste våga vara vuxna, våga vara föräldrar och säga ifrån när det gäller vissa saker som topnåringar inte SKA göra. Det finns en lag som förbjuder alkohol och tobak för de under 18 år. Sedan spelar det ingen roll VAD VI SJÄLVA gjorde när vi var tonåringar! Då var det våra föräldrars ansvar att sätta gränser, säga nej osv. När man själv får barn är det ens ansvar att se till att barnet uppfostras, eller hur? Att acceptera att tonåringar dricker är att säga ja till något olagligt. Bara för att man vågar säga nej till alkohol som förälder så är man inte dum i huvudet, man vet att det finns alkohol, sex, droger osv bland ungdomarna men man måste, som sagt, våga vara vuxen och våga vägleda sina barn/ungdomar. Rätt tragiskt att höra att föräldrar accepterar alkohol till 15-åringar... Sopm att ge upp en smula. Lite wt över det hela på något sätt.
    det handlar inte om att våga vara vuxen eller inte. självklart ska barn uppfostras, men jag fostrar mina barn utifrån mina värderingar. det finns sådant som är lagligt som jag inte tillåter och sådant som är olagligt som jag ser genom fingrarna med. gett upp har jag verkligen inte gjort, dock bedömt mina barn som förståndiga, välfungerande och i stort sett färdigfostrade vid 15-16 års ålder.
  • Merikarvia

TS Jag skulle nog inte va lika tolerant som du, det bra är ju att hon inte smyger med det. Då kanske du kan tala om för henne din ståndpunkt i frågan, och det kanske det hon vill eftersom hon berättar.Har själv 2 tonåringar (15 o 14)och vi har haft många samtal om tobak och alkohol och än sålänge har ingen av dom varit ute och festat. Har tät kontakt med kompisarnas föräldrar. Och där är toleransen också noll. Dom får alternativ på saker att göra och hittills har det fungerat. Har försökt pränta in i mina barn att man är tuff om man vågar säja nej fast att alla andra röker och dricker. Så som svar på din fråga nej jag acceperar inte att mina barn dricker alkohol. Vill att dom väntar, är medveten att det kan komma förr eller senare. Och då är min önskan att det sker senare!

• amoremfatum

hej..var på ett möte ang tonåringar och alkohol häromdagen. där sade de som höll i mötet att det viktigaste som finns i detta ämnet är att som förälder visa din ståndpunkt.
    ex- vi tycker inte att det är ok att du dricker..
    viktigt att motivera varför !
    vad som kan hända i hjärnan, kroppen och framförallt vad man kan råka ut för om man är full!

acceptera inte att hon för in alkohol i hemmet.!

det är normalt att tonåringar provar på men oxå viktigt att ngn säger ifrån..

det är svårt som förälder att kontrollera allt som don gör men försök att ha en dialog om risker så att hon får en medvetenhet när hon är ute i svängen.

på mötet sa dom oxå att det tonåringar som får dricka hemma ex ett glas vin eller så löper större risk att bli alkoholiste i vuxen ålder..

jag önskar er lycka till..

( mycket bra att hon vill berätta saker för er då har ni verkligen chansen till att påverka )
    prata om riskerna..

• Kulla66
    MorsanM skrev 2008-11-15 19:50:04 följande:
    Det är normalt att tonåringar dricker. Men vi som vuxna måste våga vara vuxna, våga vara föräldrar och säga ifrån när det gäller vissa saker som topnåringar inte SKA göra. Det finns en lag som förbjuder alkohol och tobak för de under 18 år. Sedan spelar det ingen roll VAD VI SJÄLVA gjorde när vi var tonåringar! Då var det våra föräldrars ansvar att sätta gränser, säga nej osv. När man själv får barn är det ens ansvar att se till att barnet uppfostras, eller hur? Att acceptera att tonåringar dricker är att säga ja till något olagligt. Bara för att man vågar säga nej till alkohol som förälder så är man inte dum i huvudet, man vet att det finns alkohol, sex, droger osv bland ungdomarna men man måste, som sagt, våga vara vuxen och våga vägleda sina barn/ungdomar. Rätt tragiskt att höra att föräldrar accepterar alkohol till 15-åringar... Sopm att ge upp en smula. Lite wt över det hela på något sätt.
    Håller helt och fullt med!

Se´n skulle jag bara villa tillägga att ALLA vetenskapliga studier visar att de som blir bjudna att dricka alkohol hemma också dricker mer än de som aldrig får smaka hemma.
  • Sisu75

Jag tycker inte man ska acceptera alkohol! Har själv en tonåring som är emellanåt väldigt mogen och sen ganska liten. Hjärnan är inte färdigväxt förrän de är ca 20-22 år. Man måste visa att det inte är ok att de dricker. Att vara förälder till en tonåring är ortoligt svårt! Det är en balansgång hela tiden. Man måste se till att de har förtroende för en, måste sätta gränser, behandla dom med respekt. Vi har haft ett helvete hemma med att få till allt detta och kämpar fortfarande. Det jag vill säga att fler föräldrar borde vara FÖRÄLDRAR till sina barn och inte kompisar. Man ska heller inte tro att barnen är "klara" när de fyller femton. Om vi vore fler som satte gränser till sina tonåringar så vore det lättare..

• kaji

Sisu75 skrev 2008-12-03 13:19:12 följande:

Jag tycker inte man ska acceptera alkohol! Har själv en tonåring som är emellanåt väldigt mogen och sen ganska liten. Hjärnan är inte färdigväxt förrän de är ca 20-22 år. Man måste visa att det inte är ok att de dricker. Att vara förälder till en tonåring är ortoligt svårt! Det är en balansgång hela tiden. Man måste se till att de har förtroende för en, måste sätta gränser, behandla dom med respekt. Vi har haft ett helvete hemma med att få till allt detta och kämpar fortfarande. Det jag vill säga att fler föräldrar borde vara FÖRÄLDRAR till sina barn och inte kompisar. Man ska heller inte tro att barnen är "klara" när de fyller femton. Om vi vore fler som satte gränser till sina tonåringar så vore det lättare..
    [/citat]
    Sisu75 skrev 2008-12-03 13:19:12 följande:
    [citat]
    jag tycker inte det är särskilt svårt alls att vara tonårsförälder. förtroende och respekt håller jag med dig om men gränser anser jag vara överskattat. jag tycker barn ska ha kärlek, lära sig ansvarskänsla, omtanke om sig själva och andra. det räcker. tror det skulle vara enklare om fler förväntade sig att barnen skulle vara "klara" när de var 15 istället för att det fortsätter som nu när det är accepterat att uppföra sig som en oansvarig skitunge tills man fyller 25.
  • jazzy

Hos oss är det nolltolerans som gäller. vi är hårda på den punkten...
    Hade jag hittat alkohol på sonens rum hade det åkt i vasken!
    Fast det är inte lätt för alla att var tonårs förälder. Men det gäller att vara konsekvent & ha regler, tider mm.
    Lycka till!

3 barnsmamma
  • Rut Blad

Jag är av åsikten att ens barn kan ha förtroende för sina föräldrar, även om man _inte_ tillåter alkoholbruk. Man får ju se till att ens tonåringar känner sig _trygga_ hos föräldrarna, även när de bryter mot överrenskomna regler.

Har ni haft för slappa regler och inga gränser när hon har vuxit upp, så förstår jag om det är svårt att börja komma med regler i tonåren.

Om du bara visste vilka skador det ger på dessa unga kroppar som inte vuxit klart. Det är skillnad på dessa få år för hur mycket stryk kroppen tar.

Så har Rutan sagt sitt.

• E1990

Ganska roligt att läsa denna tråd, ni tonårs mammor som pratat,mutat och förbjudit era barn så att dom inte ska dricka alkohol, och ni skriver att de har funkat bra hittils dom har inte festat nått.
    vill bara säga att 95% av er är lurade! era barn dricker, fast i smyg, min mamma förbjöd mig att dricka hon kom på mig med att ha festat kanske 1 gång av 100. och då har de blivit alldeless för mycket så jag vinglat hem.
    vill era barn dricka så gör dom de, om ni inte låser inn dom! finns inget annat ni kan göra.

So learn to live with it!

finns 2 val, antingen accepterar ni de, men behöver så klart inte gilla de.
    eller så går ni runt och tror att allt är frid och fröjd och få lögner kastade i ansiktet!

• Maskot

Såg ni SOS Familj igår? Där hanterades detta igårkväll.
    När man är under 18 år ska föräldrar inte "godkänna" alkohol och tobak- det ger helt fel signaler.

Genom att sätta regler och inte tillåta alkohol så begränsar man tonåringarnas alkoholintag. Det är möjligt att de kommer att bryta avtalen, men många gånger väldigt försiktigt för att det ändå inte ska märkas. Genom att vara förälder med regler- så skjuter du inte tonåringen ifrån dig. Du får faktiskt en respekt i din föräldraroll om du gör det på rätt sätt.

Rut Blad: Håller med!

E1990: Man får inte vara blåögd för att man har regler. Ungdommar är nyfikna och som förälder har man varit tonåring själv och vet precis hur det är. Ibland tror jag också att vinglandet och onykterheten överdrivs med vännerna och skärps till hemma hos föräldrarna. Endel av vännerna som verkar onyktra är förmodligen inte det. De håller igen för att inte föräldrar ska märka och spelar onyktra för att vara "häftiga" med kompisarna.

• E1990

Klart det överdrivs massor, men då har dom oftast druckigt någon öl/cider på festen dom varit på, sen kanske som inte är så fulla som dom verkar på festen som när dom kommer hem. men dom har endå brutit mot reglerna/förbuden.
    Nej tycker bara de är roligt att se hur dom föräldrar som tror att deras barn sköter sig pga förbud/regler och mutor. Jag som fortfrarande är ung och kommer ihåg i detalj hur de var när man börja festa vet att de till största procent inte fungerar.
    Alkohol finns bland alkohol och de kommer antagligen alltid att finnas.

• jazzy

Min son har aldrig druckit!!! Det vet jag...

3 barnsmamma
  • Krazymeee

Att acceptera är Fel, helt fel. Nolltolerans tycker jag det ska vara, och absolut ingen förvaring i rummet!

Sen måste ni ställa er den frågan; Varför vänder sig eran tonåring till alkohol? Har de så dålig självkänsla att de inte kan vara sig själva bland sina s.k vänner? Både Öl och Cider finns ju alkoholfritt, så varför väljer de inte det alternativet?

Och vågar inte barnet komma hem trots att det har druckit när ni har nolltolerans, så känner dem sig knappast trygga med er som föräldrar.

Jag är själv 17 år, dricker inte, men får varje dag höra "vad töntig du är som _inte_ dricker"

Kan inte ni föräldrar som har tonåringar som dricker försöka ändra deras inställning eller något? Så att vi som inte dricker slipper bli mobbade? Men det går bara om det är nolltolerans.

• Krazymeee

En grej jag glömde som jag måste tillägga:

Att dricka är ett val som er tonåring trots allt gör.
    Som ett litet svar till MissSummer också:

Om en tonåring gör valet att dricka, och deras föräldrar inte tycker det är ok, men gör det ändå, och inte kan gå hem efter det, tyder på att dem ** inte kan ta konsekvenserna för sina handlingar **

Och kan dem inte det, vet jag inte riktigt om barnen är mentalt mogna för att ens hålla sig med alkohol.

Svar på tråden accepterar ni alkohol?