• Anonym (höstlöv)

borderline/psykopat

Ni som har borderline eller känner någon som har borderline, stämmer följande punkter in på er eller era anhöriga/vänner? Jag menar inte att såra någon utan undrar endast om följande punkter är förenligt med borderline.

Om inte, hur är er uppfattning om borderline, särskilt ifråga om förmåga till insikt/förnekande samt förmågan till att bortse från sina egna behov till förmån för ex. sitt barns behov.

1 - Första mötet, trevlig, pratglad, forskar fram svagheter för att användas senare.

2 - Hjälpsam och ivrig, tar över vardagssysslor, sår här sina första frön för att skapa ett beroende.

3 - Pratar gärna illa om andra och framställer sig själv som den som blivit förorättad.

4 -Tidigare liv döljs, kommer det ändå på tal är det mesta osanningar.

5 - Om någon utomstående antyder något negativt är denna en idiot och ingen att lyssna på.

6 - Släkt och vänner i offrets tidigare liv får många nya fel och brister, umgänget med dessa ska brytas till varje pris.

7- Vännerna blir färre och färre därför att den drabbade inte törs eller får träffa dessa och höra vad de tycker eller tänker.

8- Anhöriga som fortsätter att bry sig orsakar psykopaten obehag och ilska, det blir lugnast för offret att vara till lags, utesluta även dessa och på så vis bidra till sin egen isolering.

9. Isoleringen är fullbordad.

• Svar på tråden borderline/psykopat
  • Anonym (vårdare)

FÖRLÅT!!! Såg nu att det INTE var Haraaz som skrev ovan nämnda om borderline utan anonym!!! Fel av mig!!!

• Anonym

Anonym (höstlöv) skrev 2008-09-28 01:51:51 följande:

jag är inte ute efter att klargöra för omvärlden en annan persons psykiska tillstånd, jag vill bara förstå det.
    Då finns det gott om seriösa sidor att läsa om detta på istället för att fråga glada amatörer i 18-årsåldern som glatt hasplar ur sig en massa dom sett på tv den senaste tiden där det på ett sensationslystet sätt målas upp bilder som bättre hör hemma i Hollywood än i verkligheten där saker och ting inte alltid är så enkla och okomplicerade.
  • jajane

Diagnoser är färskvara.

Borderline behöver inte vara ett livslångt sjukdomstillstånd.

Men det borde ju du som "vårdare" veta. Kyss

Anonym (vårdare) skrev 2008-09-28 01:53:20 följande:
    Borderline personlighetsstörning är en sak och patalogisk psykopati en helt annan.Båda är dock psykiska störningar alternativt sjukdomar.En fråga till dig Haraaz: Hur kommer dig sig att du "haft" diagnosen borderline personlighetsstörning? Hade läkare/psykiatier diagnostiserat fel? Vilken diagnos har du idag?
    (jag är inte ovanstående "anonym" alltså!)
  • Anonym

Anonym (vårdare) skrev 2008-09-28 01:54:06 följande:

FÖRLÅT!!! Såg nu att det INTE var Haraaz som skrev ovan nämnda om borderline utan anonym!!! Fel av mig!!!
    He he.... helt okej, jag svarar gärna.

Jag hade psykiska problem, ångest m.m. så soc satte mig och mina barn på utredningshem. Där fick jag diagnosen borderline.
    Jag accepterade diagnosen, tills jag började läsa om den och insåg mer och mer att jag måste var totalt feldiagnostiserad.

Så fort jag kom därifrån gjorde jag en RIKTIG utredning och jag stämde inte in på ett enda kriterie.......

Idag är jag proffs på diagnosen borderline.... har pluggat dygnet runt i nästan 1 år!! och läst flera biografier...
  • Anonym (vårdare)
    jajane skrev 2008-09-28 02:00:11 följande:
    Diagnoser är färskvara.Borderline behöver inte vara ett livslångt sjukdomstillstånd.Men det borde ju du som "vårdare" veta.
    Ja det vet jag.
  • Anonym (vårdare)
    Anonym skrev 2008-09-28 02:00:21 följande:
    Anonym (vårdare) skrev 2008-09-28 01:54:06 följande:
    He he.... helt okej, jag svarar gärna.Jag hade psykiska problem, ångest m.m. så soc satte mig och mina barn på utredningshem. Där fick jag diagnosen borderline.Jag accepterade diagnosen, tills jag började läsa om den och insåg mer och mer att jag måste var totalt feldiagnostiserad.Så fort jag kom därifrån gjorde jag en RIKTIG utredning och jag stämde inte in på ett enda kriterie.......Idag är jag proffs på diagnosen borderline.... har pluggat dygnet runt i nästan 1 år!! och läst flera biografier...
    Ok! Vad bra att du fick en riktig utredning och klarhet i saken!
    Det är beklagligt att det inte gjordes från första stund!

Tack för ditt svar!!!
  • jajane
    Anonym (vårdare) skrev 2008-09-28 02:01:36 följande:
    Ja det vet jag.
    Ok, bra!
  • Anonym (vårdare)
    jajane skrev 2008-09-28 02:03:05 följande:
    Ok, bra!
    Jepp!!
  • Anonym
    jajane skrev 2008-09-28 02:00:11 följande:
    Diagnoser är färskvara.Borderline behöver inte vara ett livslångt sjukdomstillstånd.Men det borde ju du som "vårdare" veta.
    Ja, men just borderline är en personlighetsstörning som börjar visa sig i tidiga tonår....
    Jag var en ängel i unga år...... min mamma har haft tur som haft mig som bara brydde mig om hästar m.m.
  • jajane
    Anonym (vårdare) skrev 2008-09-28 02:03:41 följande:
    Jepp!!
    Fan om fl:s trådar ändå alltid kunde vara så här glada och klämkäcka! haha
Svar på tråden borderline/psykopat