• Anonym (höstlöv)

borderline/psykopat

Ni som har borderline eller känner någon som har borderline, stämmer följande punkter in på er eller era anhöriga/vänner? Jag menar inte att såra någon utan undrar endast om följande punkter är förenligt med borderline.

Om inte, hur är er uppfattning om borderline, särskilt ifråga om förmåga till insikt/förnekande samt förmågan till att bortse från sina egna behov till förmån för ex. sitt barns behov.

1 - Första mötet, trevlig, pratglad, forskar fram svagheter för att användas senare.

2 - Hjälpsam och ivrig, tar över vardagssysslor, sår här sina första frön för att skapa ett beroende.

3 - Pratar gärna illa om andra och framställer sig själv som den som blivit förorättad.

4 -Tidigare liv döljs, kommer det ändå på tal är det mesta osanningar.

5 - Om någon utomstående antyder något negativt är denna en idiot och ingen att lyssna på.

6 - Släkt och vänner i offrets tidigare liv får många nya fel och brister, umgänget med dessa ska brytas till varje pris.

7- Vännerna blir färre och färre därför att den drabbade inte törs eller får träffa dessa och höra vad de tycker eller tänker.

8- Anhöriga som fortsätter att bry sig orsakar psykopaten obehag och ilska, det blir lugnast för offret att vara till lags, utesluta även dessa och på så vis bidra till sin egen isolering.

9. Isoleringen är fullbordad.

• Svar på tråden borderline/psykopat
  • EnFruSislak

borderline och psykopat tycker jag väl inte är samma sak, men be människor med borderline jag träffat genom mitt jobb, stämmer in på beskrivningen. därför har jag inga vänner med dessa tendenser, jag drar mig tillbaks.

• snapdragon

då tycker du rätt för det är verkligen inte samma sak.

EnFruSislak skrev 2008-09-28 09:23:02 följande:
    borderline och psykopat tycker jag väl inte är samma sak.
  • Anonym

Intressant tråd. Fast nä, inte allt stämmer på en borderline. Om inte den bordelinemänniskan har en dubbeldiagnos, eller dubbel störning, å också uppvisar drag av psykopat. Bordeline är förövrigt en diagnos så många får väldigt lättvindigt och felaktigt. Fick jag t.ex. Efter fem minuters samtal med en psykatriker(som uppvisade MÅNGA av kraftig social och emaptisk störning ) Har fått ca.12-13 diagnoser, av läkare som har pratat med mig i max 20 minuter. Sedan gick jag privat, å fick en ordentlig utredning, med en massa tester och fick en KORREKT diagnos. Vilket inte innefattar bordeline över huvudtaget. Fast jag är uppvuxen med en förälder som troligtivs har bordeline med psykopatiska drag. Och dessutom är regressiv pedofil. Så som anhörig blev jag "smittad" av bordelinedragen, kan man säga, för att jag formades av att leva nära en explosiv, charmig, farlig, destruktiv och våldsam personlighet. Att min förälder dessutom hade en enorm intelligens, å verbal förmåga(vilket iofs en hel del bordelinare verkar ha av nån anledning) gjorde ju att min verklighetsuppfattning blev väldigt skev.

Svart/vitt tänkande, projicerande av saker på andra, en helt absurd och sjuk logik, kontrollbehov ggr 95, paranoia, charmig till tusen när så behövdes, verbalt ordvrängeri på hög nivå(vilket ledde till verbal misshandel, psykisk terror och hjärntvätt av mig och andra anhöriga), snabba impulser, våldsamhet, empatisk störning(kraftig som bara den; hos min förälder; men då finns ju alltså kraftiga psykopatiska drag med åxå) osv...

En del där uppe stämmer. Men bordeline är en egen diagnos, och många bordelinare är inte i närheten av psyopati i den meningen, och man kan ha borderline i lite varierande "styrka" kanske man kan säga, å dessutom vara inåt eller utåtagerande i olika variation. Så det är inte så lätt å svara på sånt här, lättvindigt, via ett forum på FL. Man ska akta sig för att sätta diagnoser på andra, förövrigt. Eftersom MÅNGA människor kan uppvisa drag av borderline, utan att för den skull ha borderline. (Kan ligga andra problem bakom, som t.ex. en beroendesjukdom eller liknande, som ger ungefär samma symptom i vissa lägen.)

• wynn

TS, det du beskriver är vad som ofta (men inte alltid) händer i en relation med en psykopat eller någon som har dessa drag. Många med borderline stämmer in på vissa av punkterna men inte på alla. Alla människor kan till viss del stämma in på punkt 1-5, utan att vara sjuka eller empatistörda Det är punkt 6-9 som är mest problematiska, i kombination med ett väldigt svart-vitt tänkande om andra och synen på sig själv som förträfflig, och/eller ett oskyldigt offer som aldrig gör fel. Det är detta man ska passa sig för, även på ett tidigt stadium. Inte enstaka överreaktioner eller ovilja att prata om tidigare liv (detta kan ju som sagt ha många orsaker).

Efter vad jag har förstått (jag kan ha fel?) är det svartvita tänkandet och den känslomässiga berg och dal-banan typiskt för borderline medan känslokallheten och empatistörningarna är typiska för personer med psykopatiska drag. Viktigt att komma ihåg är också att många tonåringar har drag av borderline beteende och narcissistiskt tänkande, utan att för den skull vara varken det ena eller det andra. (Typiskt "pubertetsbeteende" är ju just humörsvängningar, svartvitt tänkande, stor självcentrering mm). Skillnaden är att hos friska människor växer detta bort.

• wynn

Sen är det helt riktigt att man som lekman ska passa sig för att "ställa diagnos". Men man måste ändå kunna diskutera symtomen och hur de yttrar sig. När det går så långt som till punkt 6-8 handlar det ju också om att skydda sig själv från dessa personer. Då måste man också veta vad man bör vara vaksam på - UTAN att för den skull överdriva och stämpla någon som borderline eller psykopat så fort den får ett känsloutbrott, uppfattas som taskig eller beter sig "konstigt"...

• Anonym (höstlöv)

Tack till er som har kommit med svar som faktiskt rörde min fundering! Ha det bra alla.

• mizzmini

Pallar inte läsa igenom hela tråden. Men du menar alltså att vi som har bps år psykopater ?

• Anonym (höstlöv)

Det menar jag verkligen inte. Du läser in för mycket. Jag ställde en fråga och inte ett påstående.

mizzmini skrev 2008-09-28 21:10:48 följande:
    Pallar inte läsa igenom hela tråden. Men du menar alltså att vi som har bps år psykopater ?
  • mizzmini

Men ? Det är ju precis det som du gör människa

"Ni som har borderline eller känner någon som har borderline, stämmer följande punkter in på er eller era anhöriga/vänner? Jag menar inte att såra någon utan undrar endast om följande punkter är förenligt med borderline.

Om inte, hur är er uppfattning om borderline, särskilt ifråga om förmåga till insikt/förnekande samt förmågan till att bortse från sina egna behov till förmån för ex. sitt barns behov.

• Anonym (höstlöv)

Det är en fråga! En fråga är ingen sanning, ett påstående gör anspråk på att veta vad sanningen är, jag har inte gjort något påstående. Jag undrar om det är möjligt att personer som lider av psykopati och personer som lider av borderline kan ha liknande beteende, eventuellt lida av både psykopati och borderline.

Jag finner det helt otroligt att du inte ser skillnaden.

Svar på tråden borderline/psykopat