• Anonym (höstlöv)

borderline/psykopat

Ni som har borderline eller känner någon som har borderline, stämmer följande punkter in på er eller era anhöriga/vänner? Jag menar inte att såra någon utan undrar endast om följande punkter är förenligt med borderline.

Om inte, hur är er uppfattning om borderline, särskilt ifråga om förmåga till insikt/förnekande samt förmågan till att bortse från sina egna behov till förmån för ex. sitt barns behov.

1 - Första mötet, trevlig, pratglad, forskar fram svagheter för att användas senare.

2 - Hjälpsam och ivrig, tar över vardagssysslor, sår här sina första frön för att skapa ett beroende.

3 - Pratar gärna illa om andra och framställer sig själv som den som blivit förorättad.

4 -Tidigare liv döljs, kommer det ändå på tal är det mesta osanningar.

5 - Om någon utomstående antyder något negativt är denna en idiot och ingen att lyssna på.

6 - Släkt och vänner i offrets tidigare liv får många nya fel och brister, umgänget med dessa ska brytas till varje pris.

7- Vännerna blir färre och färre därför att den drabbade inte törs eller får träffa dessa och höra vad de tycker eller tänker.

8- Anhöriga som fortsätter att bry sig orsakar psykopaten obehag och ilska, det blir lugnast för offret att vara till lags, utesluta även dessa och på så vis bidra till sin egen isolering.

9. Isoleringen är fullbordad.

• Svar på tråden borderline/psykopat
  • Anonym (Bekant)

Jag har inte läst alla inlägg men din beskrivning stämmer väl in på mitt ex som senare fick diagnosen narcissistisk personlighetsstörning med psykopatiska drag.
    Renodlade psykopater är mycket ovanliga, (Clark Olfosson brukar användas som ett klassiskt exempel), och termen används numera ganska slarvigt.
    Jag menar inte att du gör det TS men många personer kan uppfattas som psykopater fast de inte är det.
    Googla narcissistisk personlighetsstörning är ett tips eller gör det här testet utifrån din uppfattning av den här personen. (Det är SJÄLVKLART INTE ett diagnosverktyg men kan ge en indikation.)

www.4degreez.com/misc/personality_disorder_test.mv

• Lycklig2012

Precis, läs på!! Sen känns det ju oseriöst att leta fakta på wikipedia...
    Anonym (en drabbad) skrev 2008-09-30 18:18:07 följande:

det är absolut inte samma diagnoser, en psykopat kan inte känna och visa empati och det kan människor med borderline mkt väl!
  • PrettyGirl

det är absolut inte samma diagnoser, en psykopat kan inte känna och visa empati och det kan människor med borderline mkt väl!
    Alldeles riktigt. Jag är den som alltid har stått upp för utsatta människor o hjälpt andra. Eg heter det ju inte BL längre, utan läkarna vill att man ska säga Emotionellt instabil. Men bara för att man har haft oturen att utvecklat denna instabilitet med att man tex är rädd för separationer, så behöver inte det betyda att man inte kan känna för andra människor. Tvärtom anser jag, då är man mkt medveten om hur andra kan känna det då man vet hur det är att må dåligt.
  • Anonym (hrmmm)

Stämmer rätt så bra in på min fd, han hade narcissistisk personlighetsstörning med psykotiska drag precis som Bekant i inlägg 61. Jag visste inte om hans diagnos när vi träffades utan det fick jag reda på några år efter att vårat förhållande tagit slut.

1 - Första mötet, trevlig, pratglad, forskar fram svagheter för att användas senare.

- Absolut, väldigt trevlig och social. Helt underbar. Vet dock inte om han hittade några svagheter då han inte använde den taktiken på mig.

2 - Hjälpsam och ivrig, tar över vardagssysslor, sår här sina första frön för att skapa ett beroende.

- Ville gärna hjälpa till med saker, göra sig oumbärlig. Erbjöd sig att skaffa saker som "bara han kunde fixa med sin förmåner" (skryt och viktigpetter tendenser uppvisades här)

3 - Pratar gärna illa om andra och framställer sig själv som den som blivit förorättad.

- Ingen hade haft det så illa som han hade, ingen hade lidit som han hade. Kunde gråta på kommando. Bjöd på de mest patetiska snyftar historier som det sedan visade sig inte ens hänt honom utan andra i hans liv (eller på teve!).

- Ljög om ALLT angående sitt tidigare liv, sa att han inte hade kontakt med sin släkt, svor på att han var skild fast det inte hade gått igenom än. Ljög om olyckor som han skulle ha varit med om. Listan är oändling.

5 - Om någon utomstående antyder något negativt är denna en idiot och ingen att lyssna på.

- Alla som genomskådat honom var idioter och han sa upp bekantskapen med dem med en gång, fast oftast så hann de bryta med honom innan när de insåg hur han var.

Frågor 6 till 9, vi hann aldrig komma så här långt innan jag drog mig tillbaka och det tog slut.

• Anonym

Det där är förenkling. Borderline kan variera i grad otroligt mkt. Och de som är i värsta änden av ena skalan och dessutom utåtagerande(som många män tenderar att vara) kan väl inte direkt sägas visa någon emapti. När de med sitt våldsamma temperament styr sin omgivning, och tar ut sin ångest på dom som står närmast. Emapti är ju förmågan att leva sig in i andras känslor och BRY SIG OM DOM; dom allra värsta borderline'arna har mkt svårt att sätta sig in i andras känslor, och därför svårt att bry sig om sina medmänniskor. (Det betyder inte att dom MENAR att vara elaka, manipulativa, hänsynslösa, våldsamma och farligt gränslösa. =pratar alltså om dom värsta och utåtagerande fallen nu.)

Sen KAN en person till största delen lida av borderline, men också ha psykopatiska drag. Har ju en anhörig som är just sån, å bordeline är den största delen av den personens störning, men det finns samtidigt ännu djupare emaptistörning än hos den som "bara" har bordeline. I korta ordalag så är nog min anhörige tämligen obotlig, vilken en ren borderline inte är. (Dock ofta otroligt svårt att motivera en borderline i den änden av skalan att söka hjälp, eftersom problemen och ångesten för närheten gör att han/hon ofta motsätter sig alla försök till hjälp, eller avbryter behandling innan den är klar pga av att rädslan för övergivenhet får det svart/vita tänkandet att kicka in och terapeut eller annan personal svartmålas och ger personen ifråga en anledning att sticka.)
  • Lycklig2012

Ja visst, och diabetes liknar ju utmattningssyndrom så det är ju samma eller hur.

Anonym skrev 2008-10-01 11:37:39 följande:
    Det där är förenkling. Borderline kan variera i grad otroligt mkt. Och de som är i värsta änden av ena skalan och dessutom utåtagerande(som många män tenderar att vara) kan väl inte direkt sägas visa någon emapti. När de med sitt våldsamma temperament styr sin omgivning, och tar ut sin ångest på dom som står närmast. Emapti är ju förmågan att leva sig in i andras känslor och BRY SIG OM DOM; dom allra värsta borderline'arna har mkt svårt att sätta sig in i andras känslor, och därför svårt att bry sig om sina medmänniskor. (Det betyder inte att dom MENAR att vara elaka, manipulativa, hänsynslösa, våldsamma och farligt gränslösa. =pratar alltså om dom värsta och utåtagerande fallen nu.)Sen KAN en person till största delen lida av borderline, men också ha psykopatiska drag. Har ju en anhörig som är just sån, å bordeline är den största delen av den personens störning, men det finns samtidigt ännu djupare emaptistörning än hos den som "bara" har bordeline. I korta ordalag så är nog min anhörige tämligen obotlig, vilken en ren borderline inte är. (Dock ofta otroligt svårt att motivera en borderline i den änden av skalan att söka hjälp, eftersom problemen och ångesten för närheten gör att han/hon ofta motsätter sig alla försök till hjälp, eller avbryter behandling innan den är klar pga av att rädslan för övergivenhet får det svart/vita tänkandet att kicka in och terapeut eller annan personal svartmålas och ger personen ifråga en anledning att sticka.)
  • Anonym

Ni tar illa upp för att ni vet att de med diagnosen BL aldrig kommer att bli helt frisk. Jag skulle aldrig vilja att mina barn skulle umgås eller, gud förbjude, bli kära och bli sambos med någon som har eller har haft BL. Förr eller senare kommer symptomen tillbaka och då är det de närmaste som råkar illa ut. De personer som blir upprörda nu eller tar illa upp är det som vet att jag har rätt.

• PrettyGirl
    Anonym skrev 2008-10-02 11:19:56 följande:
    Ni tar illa upp för att ni vet att de med diagnosen BL aldrig kommer att bli helt frisk. Jag skulle aldrig vilja att mina barn skulle umgås eller, gud förbjude, bli kära och bli sambos med någon som har eller har haft BL. Förr eller senare kommer symptomen tillbaka och då är det de närmaste som råkar illa ut. De personer som blir upprörda nu eller tar illa upp är det som vet att jag har rätt.
    Jag har aldrig skadat ngn i min närhet, o skulle aldrig göra det heller. Tycker du är mkt orättvis i din åsikt o du skulle behöva lära dig lite mer om detta tillstånd. Hoppas dina barn får bli kära i vem de vill utan att du blandar dig i deras framtid.
  • reflections

frisk och frisk...känner flera med BL och de har både jobb och sambo/partner och förmåga till empati. sen känner jag till andra med BL som behöver vård dygnet runt. jag har själv under stora livskriser haft symtom som liknar BL men har inte den diagnosen, jag var deprimerad och desperat och då kommer de gamla sätten att hantera livet fram, ångest, rädslor mm. omogenhet. inom psykiatrin finns ju inga gränser skrivna i betong - allt är flytande.

• PrettyGirl
    O vem är du att bestämma över andra eg???!!! Du har fel så det visslar om det!! JAG blir upprörd över din trångsynthet o att du har fel.
  • Anonym (en drabbad)

visst har jag sårat människor men vem har inte det, låter som om vi är några sjuka monster eller liknande!!Herregud vi är emotionellt instabila, inte galna!

• Anonym
    reflections skrev 2008-10-02 11:30:28 följande:
    frisk och frisk...känner flera med BL och de har både jobb och sambo/partner och förmåga till empati. sen känner jag till andra med BL som behöver vård dygnet runt. jag har själv under stora livskriser haft symtom som liknar BL men har inte den diagnosen, jag var deprimerad och desperat och då kommer de gamla sätten att hantera livet fram, ångest, rädslor mm. omogenhet. inom psykiatrin finns ju inga gränser skrivna i betong - allt är flytande.
    Först och främst har jag aldrig sagt att de med BL inte kan jobba eller att de inte har sambos/partner. Sedan är det BL jag skriver om..... har du haft någon annan diagnos så???
  • Koffie

Alltså, symptomen är allt FÖRENLIGA med både BL (och psykopati och fler störningar, men även med "normalbeteende") - men inte nödvändigtvis något som krävs för en diagnos.

Sedan till din fråga om insikt/förnekande och förmåga att sätta andras behov före sina egna. Det hänger ju ihop med hur pass allvarlig bl man har. Jag generaliserar lite här och säger att det främst är de med insikt som kan göra något åt sitt beteende och tänka sig för när det gäller t ex sina barn.

• Anonym
    Koffie skrev 2008-10-03 10:25:59 följande:
    Alltså, symptomen är allt FÖRENLIGA med både BL (och psykopati och fler störningar, men även med "normalbeteende") - men inte nödvändigtvis något som krävs för en diagnos.Sedan till din fråga om insikt/förnekande och förmåga att sätta andras behov före sina egna. Det hänger ju ihop med hur pass allvarlig bl man har. Jag generaliserar lite här och säger att det främst är de med insikt som kan göra något åt sitt beteende och tänka sig för när det gäller t ex sina barn.
    Bra skrivit!
  • reflections
    men alltså, du skriver att en BL aldrig kan bli helt frisk. vad är då "helt frisk"? vad jag ville exemplifiera med mitt tidigare inlägg var att även BL:s kan ha ett helt fungerande liv, empati och ja...t om bli friska. (vem som nu bestämmer att någon är frisk) Vem är förresten frisk? du? vem vet hur någon reagerar på en kris? du måste ju kunna se nyanser. en del BL:s är precis så hemska som man kan läsa om lite här och där...andra inte.
  • mizzmini

Lite trångsynt att skriva något sånt . Hur kan man styra i vem ens barn blir kära i eller umgås med ? Du pratar om oss med borderline som vi vore några monster.

Du vet, bara för att man har Bps så innebär det inte att man är på ett visst sätt hela tiden. Alla är olika, där är dom som gapar och skriker, slåss och hela tiden skyller på andra för deras lidande, men sen är där också dom som inte gör det.

Jag själv har bps och det är ju inget som jag önskar mitt barn .
    Men jag är heller inget monster.

• Anonym

Låter som min svärmor. Vilket bara förstärker mina misstankar på att hon verkligen har en psykisk störning.

Första gången jag träffade henne var hon jätteinställsam och betedde sig som världens ängel, skulle ge mig en klänning (hon hade aldrig träffat mig så hon hade ingen aning om vad jag hade för storlek hon hade köpt en för liten klänning. Plus att jag hatar att ha klänning på mig. Hon insåg att klänningen var för liten och jag talade inte om att jag hatar klänningar...

Ohja. Detta gör hon så gott som dagligen. Och hon vet precis vilka knappar hon ska trycka på för att hennes barn ska få dåligt samvete. Det är hennes specialitet-få andra att må dåligt över saker hon själv gjort och sedan skyller på andra.

Hon döljer det inte men hittar på en massa idiotiska historier.

Där tar hon tillfället i akt och får folk att tycka synd om henne för det är ju inget fel på henne. Det är alla andra

6 - Släkt och vänner i offrets tidigare liv får många nya fel och brister, umgänget med dessa ska brytas till varje pris.

Nej hon försöker inte bryta det själv. Hon beter sig så illa så folk inte orkar med henne och sen förstår hon inte varför hon inte har några vänner. Och då är det ju naturligtvis jättesynd om henne. Försöker vi få henne att skaffa en hobby eller nåt så blir hon skitsur och säger att hon vägrar visa sig ute så som hon ser ut bla bla bla.

9. Isoleringen är fullbordad.
    [/citat]

• Anonym
    6barnsmamma skrev 2008-10-01 19:26:47 följande:
    Ja visst, och diabetes liknar ju utmattningssyndrom så det är ju samma eller hur.
    det var en ganska dum liknelse. Diabetes och utmattningssyndrom kanske kan likna varandra i några få symtpom. Men är inte samma sak. Men visst, en person kan ha diabetes OCH utmattningssymtom. Så varför skulle inte en borderlineperson dessutom också kunna ha psykopatiska drag? Jag har hur som helst växt upp med en sån person, å upplevt den på nära håll.

Men jag undrar i all vänlighet... varför blir du så otrevlig(kommer med sarkastiska och fåniga liknelser) i diskussionen? Upprörd? Varför? Bara intressant och veta.
  • Anonym
    6barnsmamma skrev 2008-09-30 09:16:57 följande:
    borderline och psykopati är ju inte samma sak. Varför blandar du ihop dom begreppen?
    jo, och så en sak till. SA jag att borderline och psykopati var SAMMA sak??? Nej, det gjorde jag inte. Inte ens i närheten. Har du själv borderline? Har du någon anhöriga som har det?
Svar på tråden borderline/psykopat