• Anonym (höstlöv)

borderline/psykopat

Ni som har borderline eller känner någon som har borderline, stämmer följande punkter in på er eller era anhöriga/vänner? Jag menar inte att såra någon utan undrar endast om följande punkter är förenligt med borderline.

Om inte, hur är er uppfattning om borderline, särskilt ifråga om förmåga till insikt/förnekande samt förmågan till att bortse från sina egna behov till förmån för ex. sitt barns behov.

1 - Första mötet, trevlig, pratglad, forskar fram svagheter för att användas senare.

2 - Hjälpsam och ivrig, tar över vardagssysslor, sår här sina första frön för att skapa ett beroende.

3 - Pratar gärna illa om andra och framställer sig själv som den som blivit förorättad.

4 -Tidigare liv döljs, kommer det ändå på tal är det mesta osanningar.

5 - Om någon utomstående antyder något negativt är denna en idiot och ingen att lyssna på.

6 - Släkt och vänner i offrets tidigare liv får många nya fel och brister, umgänget med dessa ska brytas till varje pris.

7- Vännerna blir färre och färre därför att den drabbade inte törs eller får träffa dessa och höra vad de tycker eller tänker.

8- Anhöriga som fortsätter att bry sig orsakar psykopaten obehag och ilska, det blir lugnast för offret att vara till lags, utesluta även dessa och på så vis bidra till sin egen isolering.

9. Isoleringen är fullbordad.

• Svar på tråden borderline/psykopat
  • Anonym

mizzmini

Jag håller med TS, hon säger inte att det är så det är, utan hon är ute efter svar....

• mizzmini

Ja, jag är ledsen, men jag läste helt fel! Såg det nu..

• Anonym

D där är min sambo!!!!!
    Herregud allt är precis så med honom.

• Anonym

Säger bara en sak till de som bor ihop med en eller är tillsammans med en som har borderline. AKTA ER!!! De kommer aldrig att bli helt friska från det och det tär oerhört mycket på samlivet. Min förra (som tur är)flickvän har Borderline och hon slog mig genom hela vårt förhållande. Hon ljög, hon isolerade mig, hon knäckte mig totalt och vet ni hur det slutade.....jo, när jag till slut tog mig mod att sticka en morgon efter att blivit slagen och biten hela morgonen så anmälde HON MIG för misshandel. Detta tog nästan 2 år med rättegång och advokatbesök. 2 hela dagars rättegång där jag får skulden för misshandel trots det var hon som slog mig.... Det slutade med att åtalet ogillades. Rättvisan segrade till slut. Idag är jag MYCKET lyckligt gift och vi väntar vårt första barn ihop.
    De som har Borderline kan ALDRIG bli 100% frisk från det så lämna i tid innan ni blir sårade. Det är inte lätt men tro mig.....

Lycka till!! Vill någon ställa specifika frågor om borderline eller bara ha stöttning/hjälp för att lämna eller höra min berättelse mera i detalj går det bra.

• Anonym

men lägg ner. du kan väl inte dra alla borderline över en och samma kam ?

Nej, klart man aldrig blir helt frisk, men man kan bli bättre. Sägs det iaf!

Anonym skrev 2008-09-30 09:05:13 följande:
    Säger bara en sak till de som bor ihop med en eller är tillsammans med en som har borderline. AKTA ER!!! De kommer aldrig att bli helt friska från det och det tär oerhört mycket på samlivet. Min förra (som tur är)flickvän har Borderline och hon slog mig genom hela vårt förhållande. Hon ljög, hon isolerade mig, hon knäckte mig totalt och vet ni hur det slutade.....jo, när jag till slut tog mig mod att sticka en morgon efter att blivit slagen och biten hela morgonen så anmälde HON MIG för misshandel. Detta tog nästan 2 år med rättegång och advokatbesök. 2 hela dagars rättegång där jag får skulden för misshandel trots det var hon som slog mig.... Det slutade med att åtalet ogillades. Rättvisan segrade till slut. Idag är jag MYCKET lyckligt gift och vi väntar vårt första barn ihop. De som har Borderline kan ALDRIG bli 100% frisk från det så lämna i tid innan ni blir sårade. Det är inte lätt men tro mig..... Lycka till!! Vill någon ställa specifika frågor om borderline eller bara ha stöttning/hjälp för att lämna eller höra min berättelse mera i detalj går det bra.
  • smulisen
    Anonym skrev 2008-09-30 09:05:13 följande:
    Säger bara en sak till de som bor ihop med en eller är tillsammans med en som har borderline. AKTA ER!!! De kommer aldrig att bli helt friska från det och det tär oerhört mycket på samlivet. Min förra (som tur är)flickvän har Borderline och hon slog mig genom hela vårt förhållande. Hon ljög, hon isolerade mig, hon knäckte mig totalt och vet ni hur det slutade.....jo, när jag till slut tog mig mod att sticka en morgon efter att blivit slagen och biten hela morgonen så anmälde HON MIG för misshandel. Detta tog nästan 2 år med rättegång och advokatbesök. 2 hela dagars rättegång där jag får skulden för misshandel trots det var hon som slog mig.... Det slutade med att åtalet ogillades. Rättvisan segrade till slut. Idag är jag MYCKET lyckligt gift och vi väntar vårt första barn ihop. De som har Borderline kan ALDRIG bli 100% frisk från det så lämna i tid innan ni blir sårade. Det är inte lätt men tro mig..... Lycka till!! Vill någon ställa specifika frågor om borderline eller bara ha stöttning/hjälp för att lämna eller höra min berättelse mera i detalj går det bra.
    Det låter inte som en "rolig" tjej direkt, hon verkar ha mer problem än just bps?!

Men du har inte mkt rätt när det gäller borderline.

Har själv haft den diagnosen, men efter 10 månaders intensiv terapi är jag nu helt frisk. Uppfyller inte ETT ENDA kriterie längre. Så visst kan man bli frisk allt.
  • Anonym

Smulisen: Man kan lindra Borderline såklart och det kan försvinna under längre perioder men man kan aldrig bli helt fri från det. Man kan vara "frisk" från det men kommer stressen eller bråken eller vad det nu är för något som framkallar det så dyker det upp förr eller senare igen. Ångesten, rädslan att inte klara av saker, kraven, svartsjukan.... om du haft det borde du veta vad jag skriver om.
    Man kan omöjligt bli 100% frisk och fri från Borderline, och speciellt inte efter endast 10 månaders terapi men visst kan det lindras för en längre period och har det blivit så för dig så grattis, vad skönt för dig! Jag hoppas att det håller i länge.

Så om din psykolog eller läkare du har fått hjälp av säger att du blivit frisk så fråga om dom menar om det är för alltid eller om det är för "denna perioden" så bli du nog överraskad över svaret med tanke på vad du skriver ovan.
    Lycka till iallafall och hoppas att du mår bra fortsättningsvis också!!

• Anonym
    6barnsmamma skrev 2008-09-30 09:16:57 följande:
    borderline och psykopati är ju inte samma sak. Varför blandar du ihop dom begreppen?
    Jo det är det, du kan läsa på tex www.wikipedia.se om borderline.
    Även om borderline inte ordagrant betyder att någon är psykiskt sjuk så på många håll är det den vanligast förekommande diagnosmanualen för psykiska störningar,
  • snapdragon

...vilket inte på något sätt innebär att ha borderline och att vara psykopat är på något sätt samma sak, enda likheten är väl att båda typerna rör sig inom psykiatrin.

Anonym skrev 2008-09-30 11:17:29 följande:
    Jo det är det, du kan läsa på tex www.wikipedia.se om borderline. Även om borderline inte ordagrant betyder att någon är psykiskt sjuk så på många håll är det den vanligast förekommande diagnosmanualen för psykiska störningar,
Svar på tråden borderline/psykopat