• luckychica

    Bonusbarn i sängen/sovrummet??

    Känner  att jag inte vill ha bonusbarn i vårat sovrum.. är det fel? Jag känner att jag behöver ett rum där jag kan gå och 'koppla av' när det blir för mycket  och dom vet att de inte ska följa in efter.. Det är inte att jag inte tycker om barnen bara att jag känner att jag behöver ha något ställe där de inte får vara. Min sambo tyckte inte om att jag inte ville ha dom i sängen osv. Men jag känner inte det behovet av att ligga med dom i min säng? Tycker att sambon kan ligga i deras sängar och mysa med dom där.. Vi har diskuterat det ett flertal ggr.. Visst tycker han att det är trist att jag känner så men han säger själv att han tycker inte barn ska sova i sägen med föräldrarna. Men ibland kan det komma upp att jag inte vill ha dom i sägen överhuvudtaget. Men man kan ju inte hjälpa hur man känner? Visst får man dåligt samvete ibland.. (har inga barn själv) man tänker på om det hade varit ens egna barn så hade man nog velat ha dom i sägen o velat ligga o kela med dom i sägen.. men känner inte så när det gäller bonusbarnen! Är det jätte hemskt?!!?!

  • Svar på tråden Bonusbarn i sängen/sovrummet??
  • luckychica
    Svar på #1
    jag hade aldrig bett han skilja på barnen.. för det hade absolut inte varit rätt
    solstrålen 76 skrev 2008-09-29 05:20:59 följande:
    Det är nog många som tänker som du men om dom inte får ligga i eran säng och mysa och sen när ni får gemensamma barn så får dom det så ber du pappan att göra skillnad på sina barn och det är hemskt.
  • luckychica
    Mikaela 79 skrev 2008-09-29 07:29:23 följande:
    Skärp dig, lite kan du nog uppoffra dig för din sambo eller?
    ja okej.. men han måste väl uppoffra lite för mig med när det gäller saken iom att jag inte själv har barn och känner inte samma sak? eller? han måste respektera mina känslor och att jag verkligen inte vill ha dom i min säng... visst man vet om att man kom in i ett förhållande med barn.. och man måste offra mycket.. och ändra om allt man gör till 100%. Men vi båda måste ge oss ibland när det gäller olika saker för att vi ska komma överrens. Jag har offrat mig med mycket saker jag inte har tyckt om.. däremot grejen med sängen kan jag absoult inte släppa.. det är väl inte meningen att jag ska må dålig på grung av en sån sak?? för att jag inte kan få vara själv ibland när jag känner att jag behöver det.
  • luckychica

    vet faktiskt inte om jag hade kunnat det... alltså i början någon gång så hände det.. men då kändes det så fel! jag ville nästan bara fly därifrån för det kändes inte rätt.. men det händer inte ofta de kommer till sängen nu.. det har hänt en gång när hans dotter gick i sömnen (sambon låg och sov brevid mig) och då var hon klar vaken och tittade på mig så sa jag att hon fick gå in och lägga sig igen och det gjorde hon utan problem..


    Gabrielsmamma skrev 2008-10-07 01:31:49 följande:
    Kan du inte låta din sambo ligga i mitten? Har själv en 3åring sen tidigare och han kan komma och lägga sig i våran säng och mysa lite på morgonen. Sen har han kommit tidigt på morgonen och somnat och sovit någon timme i sängen mellan oss. Jag dejtande själv en människa som hade barn och hans dotter sov mellan oss, det är klart att det kändes olustigt men det var enda lösningen just den natten. Sen kom hon upp till oss på morgonen när hon hade vaknat och mös med sin pappa. Men jag respekterade det och fick finna mig i det.
  • luckychica

    okej det hade jag tyckt hade känts helt fel! hade jag aldrig gått med på! att pga att hans son måste tvunget lägga sig hos er så måste du gå och lägga dig i extra rummet för att du ska kunna sova!?!?!?! du ska inte behöva lämna din säng bara för att hans barn ska sova i eran säng när barnet har en egen säng! jag hade blivit vansinnig! tycker du ska ta upp det med din sambo för det känns inte rätt! du måste väl tycker det är jätte jobbigt att bli tvingad från sin säng! usch!  jag blir arg bara jag läser de! hehe


    SCSI skrev 2008-10-09 14:16:39 följande:
    min bonus kryper upp på pappas sida i sängen när han kommer in till oss. Det stör mig - inte för att det inte är mitt barn, utan för att han bökar runt och har sig så att det känns i min ände av sängen med, och jag är rätt lättväckt.När jag och sambon träffades var barnet strax under 2år och bökade runt ännu mer, och låg således i mitten av sängen. Det var lite olustigt eftersom det plötsligt låg en person i sängen jag inte valt att dela säng med, och inte hade nån direkt egen relation till, det kändes som ett intrång i min personliga sfär helt enkelt. Idag skulle jag inte ha nåt emot att ligga intill ungen, om han bara låg still... jag tar kudde och täcke och går och lägger mig i soffan i extrarummet (som ganska mkt är mitt eget rum, bonusen går inte gärna in där eftersom han har rejäl respekt för våra råttor som bor där) om han bökar runt för mkt på mornarna. Sömn är viktigare än en timme på morgonen intill min sambo.
  • luckychica

    här håller jag med dig till 100%! det är ju inte så.. man kan ju inte hjälpa känsla man får.. det är liksom det enda stället man har som är ens egen som man delar med maken/sambon/pojkvännen mm.. det ska inte känns som någon kommer och ''tränger sig på''.


    SCSI skrev 2008-10-10 11:18:46 följande:
    Svar på #20Fin teori, men det funkar inte riktigt så i verkligheten. det räcker liksom inte att se det som en förmån att en unge man inte har "tillräckliga" känslomässiga band till vill klänga på en. Det kan fortfarande kännas som ett intrång och just när man sover är man sårbar, det är inte så konstigt egentligen... Men det finns många bra tips i den här tråden tycker jag!
  • luckychica

    det är ju en självklarhet att du känner såhär! du e ju mamman... jag är ju inte det.. och därför så känner jag inte det.. tyvärr.. men e det meningen att man ska känna obehag varenda gång?? tänk om din kille känner det.. och kanske inte vill säga det? det e väl inte heller bra?


    Zaria skrev 2008-10-11 10:29:54 följande:
    Hade slängt ut min göbbe om han inte tyckt det varit okej att min son var i sovrummet/sängen.Speciellt om hans egna barn skulle fått men inte mitt.
  • luckychica

    ja men det gör det ju.. det har jag aldrig förnekat.. bara för att man går in i ett förhållande där det finns barn betyder väl inte att ens känslor och behov försvinner eller?? man ska väl inte förtränga dom bara för att barnet ska må bra? (nu säger jag inte att barnet inte ska må bra så tolka in det på fel sätt) men varför ska vi som bonusföräldrar behöva må dåligt och inte ha känslor när det gäller en sådan grej?? klart att det var mysigt när man var liten och gå och mysa med mamma o pappa.. men nu e jag inte mamma och kommer aldrig försöka vara det för dom helt enkelt.. vill de ligga med pappa så gör det aboslut inget om han går och ligger hos dom.. men inte i min säng helt enkelt!


    Courage skrev 2008-10-10 22:09:29 följande:
    Hej!Får bara känslan att det handlar väldigt mycket om dig och DINA känslor, behov osv. Barnen har DEFINITIVT inte valt att deras pappa ska bo och sova ihop med dig. De är HELT oskyldiga. Dessutom är de barn. Du är vuxen. Försök att tänk dig tillbaka till när du var liten och kände dig rädd och otrygg, eller bara längtade efter mamma och pappa. Lite empati, helt enkelt
  • luckychica

    alltså det låter lite sjukt faktiskt! förstår dig helt som jag har skrivit förr eftersom du är biomamma! men nu är jag inte det! varför tycker du inte att mina känslor räknar alls!? förstår inte det! varför ska jag sova på soffan så hans barn kan sova i MIN säng när han lika bra kan gå och sova hos dom i deras sängar?! förklara det.. för din tråd här gjorde faktiskt mig lite arg och besviken!


    Zaria skrev 2008-10-13 23:16:39 följande:
    Men då får det ju i så fall gälla eventuellt egna barn också?Inte bara bonusarna?I detta fallet ville ju både pappan ha barnen i sängen och barnen ville ligga hos pappa. För att göra 2 parter nöjda kan man ju likaväl skicka TS att ligga på soffan eller dyl istället så blir 2 parter av 3 nöjda.
  • luckychica

    tyckte detta var jätte bra!


    Calles matte skrev 2008-10-13 13:10:15 följande:
    Håller inte riktigt med där faktiskt. Anser att man måste hitta en lösning som fungerar för ALLA, barn som vuxna. Ingenting blir bättre av att man tvingas stå ut med någonting som man inte känner sig bekväm med, allas gränser måste respekteras. Visst är det bra om man jobbar på sina känslor för bonusbarnen, men känslorna blir INTE starkare för att man försöker tvinga fram dem, eller då man tvingas till mer närhet än vad man är mogen för, snarare tvärtom.Det finns en mycket bra lösning på att uppfylla både barnens behov av sin pappa och bonusmammans behov av privatliv i sin egen säng som redan tagits upp i den här tråden. Behöver barnet ha sin förälder hos sig i sängen så får föräldern följa med sitt barn och lägga sig i dennes säng.
  • luckychica

    jag tycker inte det ska vara olika.. jag tycker däremot när vi har fått ett gemensamt och h*n är NYFÖDD så ska den få ligga i sängen med mig/sambon i början!.. men efter det ska den också hålla sig i sin egen säng. Det tror jag inte kan tolkas på något annat sätt än att det är en 'bebis' och dom är stora.. eller?!


    Ingelalalala skrev 2008-10-14 19:26:47 följande:
    Men hur kan du tro att bonusbarnen inte skulle ta illa upp? Om de vill sova i föräldrarnas säng men får inte. Sedan går deras styvsyskon förbi och är mer än välkomna i föräldrarnas säng? För mig är det som att säga att endast bonusmammans barn får sitta med vid matbordet. Pappans barn får äta någon annanstans... Kan det bli mer askungen än så? Hur motiverar du det, mer än att bonusbarnen tar säkert inte illa upp? Självklart betraktas bonusbarnen då som andra klassens människor.Jag är inte heller säker på att bonusbarnen alltid vill att bonusföräldern ska sitta och gulla med dem i soffan. Men om man endast är tre stycken i soffan - en bonusmamma, hennes barn samt ett bonusbarn. Då blir det ju ändå lite konstigt om bonusmamman sitter och säger hur bra hennes barn är och sitter och kramar på det medan det andra barnet sitter ensamt. Så skulle man knappast bete sig om ens egna barn hade någon vän där heller, så det tycker jag att man kan undvika.
  • luckychica

    tack! tack! tack! =)


    AER73 skrev 2008-10-14 19:45:02 följande:
    Ingelalalala: Jag är inte heller säker på att bonusbarnen alltid vill att bonusföräldern ska sitta och gulla med dem i soffan. Men om man endast är tre stycken i soffan - en bonusmamma, hennes barn samt ett bonusbarn. Då blir det ju ändå lite konstigt om bonusmamman sitter och säger hur bra hennes barn är och sitter och kramar på det medan det andra barnet sitter ensamt. Så skulle man knappast bete sig om ens egna barn hade någon vän där heller, så det tycker jag att man kan undvika.Och hur ska det fungera i praktiken då har du tänkt dig? Får Bonus mamman bara gosa med sina barn när bunusen inte är hos dem och när bonusen är där vad ska hon då säga när det egna barnet kryper upp i knät och vill gosa? En mamma har väl ändå alltid rätt att visa att hon älskar sitt barn!
  • luckychica

    visst går det och kompremissa! men blir så som du skriver 2 av 3 blir nöjda men den sista ska den må dåligt? förstår inte det.. har det varit så att jag ska må dåligt av något sånt som jag verkligen är emot hela tiden... så vill jag inte vara i förhållandet.. sp inte om man ska må dåligt! tyvärr..  och tror faktiskt du har fattat lite fel.. han vill INTE ha barnen sovandes i sängen om de inte är akut sjuka.. jag startade denna tråden mest för att se vad folk hade för åsikter angående barn i sängen bara!


    Zaria skrev 2008-10-18 15:43:18 följande:
    Du pratar bara om DINA känslor,helt ok eftersom man står sig själv närmast.Men har du tänkt på barnens känslor? Och pappans känslor som inte har sina barn så ofta han vill kanske och vill ha dem nära.Eftersom den jag skrev till skrev till mig att man måste kompromissa i en familj så alla blir nöjda skrev jag det som tips för att göra 2 viljor nöjda av 3 dvs barnen och pappan.
  • luckychica

    ja okej förstår att det har blivit lite fel i vad jag har skrivit... ska göra det tydligt här!!! för det har väl blivit missförstånd (svenska är inte mitt första språk så det blir lite fel ibland!) han vill INTE ha dom i sägen sovandes.. jag vill inte ha dom i sängen överhuvudtaget! nu hoppas jag ni förstår det jag menar..  så han vill ibland men inte för att sova och jag vill inte alls!... blev det tydligt nu?!


    Zaria skrev 2008-10-19 20:08:03 följande:
    Di skriver ju i din TS att "Min sambo tyckte inte om att jag inte ville ha dom i sängen osv. " och "Vi har diskuterat det ett flertal ggr.. Visst tycker han att det är trist att jag känner så men han säger själv att han tycker inte barn ska sova i sägen med föräldrarna. " sedan skriver du även att du inte vill ha dem i sovrummet alls. Hur skall du ha det?
  • luckychica

    tack för ditt inlägg det känns så bra när folk berättar från egen erfarenhet.. så får man lite nya ideer och tankesätt också.. =)


    Lyxmamma skrev 2008-10-20 18:31:16 följande:
    Personligen tycker jag inte att denna diskussion är helt lätt eller helt given heller för den delen. Jag är själv bonusmamma och har inga egna barn. Vi väntar vårt första gemensamma barn inom kort och det blir således mitt första egna barn. Även om jag älskar hans dotter så har jag inte samma starka känslor för henne som han har. Jag har bytt ort och jobb för att kunna leva med min sambo och hans dotter. Det tyckte jag var självklart eftersom han har barn. Jag gör allt i min makt för att hon ska känna sig hemma och älskad av oss båda. Jag hjälper henne med läxorna, kramar henne, skjutsar henne, ja allt som en vanlig förälder gör. Jag är t.o.m. med på hennes utvecklingssamtal och föräldramöten. Vi vill att hon ska känna att jag gör samma saker för henne som jag hade gjort för mitt egna barn. MEN - det är inte helt lätt att komma in som bonusförälder. Man har känslor, tankar, åsikter, drömmar och önskemål och mycket av det får man anpassa in i den "befintliga" familjen och man sträcker sig väldigt långt som bonusförälder för att få det att fungera. Sen finns det en del kvar av den egna individen som man hade med sig in som också vill ha utrymme i den "nya" familjen. Många verkar anse att bonusföräldern bara ska säga "ja tack" till allting men så anser inte jag att det ska behöva vara. Ja till stor del men inte till 100 %. Jag har själv dragigt min gräns vid att ha henne sovandes i vår säng. Hon har sovit där många gånger, men jag har successivt jobbat bort det beteendet. Dels för att jag känner att jag måste få ha någonstans där jag kan dra mig undan och bara vara jag precis som hon gör i sitt rum. Jag har t.o.m. infört att vi ska knacka på innan vi går in till henne för att respektera hennes utrymme. Jag är ju trots allt nästan uteslutande bonusmamma åt denna flicka och vår vardag är centrerad runt henne och ibland bara måste jag får vara bara jag och inte bonusmamma. Och det har jag skapat genom att vi har ett eget badrum och ett eget sovrum. Det innebär inte att hon inte får gå in där! Det är inte alls samma sak som att sova där! Sen tycker jag att hon börjar bli för stor för att sova hos oss. Hon fyller elva om en månad och jag har mycket svårt att tro att jag vill ha mitt eget barn i sängen när hon är elva år. Jag kanske kommer att tycka annorlunda i framtiden men så känner jag nu och jag kan ju bara utgå från nuet. För min del är sömnen superviktig - utan bra sömn så blir jag en otrevlig person. Jag säger hellre nej till bonusdottern i sängen och är trevlig på dagarna än tvärtom. Jag vill inte sova nära min sambo heller och han är likadan så det funkar verkligen bra Så jag kan förstå trådstartaren som inte vill ha sitt/sina bonusbarn i sin säng. Det har ingenting med känslor för barnet att göra och jag anser att även en bonusförälder måste få sätta gränser och ha känslor. Man kan inte utplåna sig helt bara för att det finns barn i relationen. Alla individer måste få utrymme i en familj. Det måste finnas ett jag, ett vi som familj, ett vi för enbart de vuxna och ett vi med en vuxen och ett barn. Alla delar måste få utrymme och jag har gett nästan allt mitt utrymme till min nya familj men min säng och mitt badrum har blivit heliga och där är jag ju inte så ofta Jag tycker att även biopappan ska ha ett eget utrymme från mig och dottern. Alla ska ha rätt till det tycker jag! Det är inte att utesluta någon eller att visa att man inte bryr sig om utan där hämtar man kraft för att göra sin familj lyckligare och livet mer trivsamt. Man sambo tar ett bad i bubbelbadkaret när han behöver vara ensam eller går in i garaget eller ut på tomten. Vi har alla vårt sätt att hämta kraft och det måste vi respektera.Oj vad långt det blev men jag tyckte att det var bäst att förklara lite utförligare så att man förhoppningsvis inte blir missförstådd
  • luckychica

    tack för ditt inlägg med... du har ju skrivit några ggr nu.. det är bra att få höra andras åsikter.. och inte bara det från alla vi bonusmammor.. det är bra att höra andra sidan med.. vi får ju alla ha en egen åsikt.. men jag förstår inte vad du menar med attityden?? kan du förklara det?? var har jag skrivit att jag inte vill anstränga mig?? hade jag inte bryt mig och inte velat då hade jag väl inte skrivit en tråd och försökt få like råd heller? eller? tycker det är fel att du skriver att jag inte anstränger mig när du inte känner mig! istället så kan du kanske komma med något bra råd till hur du hade löst situationen för att alla skulle kunna må bra i familjen istället för att bara klanka ner på mig! Detta är en jätte svår sak och det verkar som många inte förstår.. men sen så finns där många av oss 'bonusmammor' många känner samma andra känner något annat! men ALLA bonusmammor säger att det är en svår situation och sätta sig i! Men det känns som ofta när det är trådar om bonussaker så kommer biomammorna in och skäller ut oss för en massa men det vet inte själv hur det känns!.. nu vet jag inte hur din situation ser ut så jag anklagare inte DIG för dessa sakerna säger bara vad jag själv har läst/upplevt när man har pratat med folk!


    Courage skrev 2008-10-20 20:28:12 följande:
    Till "Lyxmamma" Jag tror inte det är själva -att inte vilja ha barn i sängen-grejen som Jag och flera andra reagerar på. Självklart har alla i en familj behov av lite space då och då. Oavsett om man har bio eller bonusbarn. Vissa gillar att sova i klump, andra är lättväckta och vill helst sova i eget rum. Nej det är snarare attityden gentemot bonusbarnet, som inte direkt tyder på någon bredvillighet att anstränga sig sig ö.h.t för barnets skull. Det är hela sammanhanget som ger bilden- inte bara barn i sängen eller inte...
  • luckychica

    tack! känns så fel när folk attackerar en och påstår en massa! det vet inte hur man tänker och det bara säger till en hur de tror att man tycker och tänker utan att själv fråga hur det egentligen är! massa falska anklagelser tycker jag! är vi bonusmammor så hemska bara för att vi VILL ha lite tips för att få saker att fungera! att se hur andra löser deras problemer och får saker till att fungera! när folk skriver sådant och trycker ner en så bara känner man fan e det värt det egentligen! alla tycker att man e 'dum i huvudet' rent ut sagt bara för att man har känslor! hade de hellre velat att vi var känslokalla och inte brydde oss om att lösa saker!? hade det varit bättre om vi bara låtit det vara och vara bitter mot barnen/sambon då!? bara för att vi är rädda för att fråga om råd för att det blir ju bara fel alltid! och det är helt rätt det du skriver om att dom vuxna måste trivas för att det ska fungera för så är det ju! trvis inte någon i familjen så går det ut över ALLA andra. alltså om vi bonusmammor hade egentligen varit biomammor och suttit här och skrivit samma frågor då hade ingen reagerat så som vissa gör här... då hade vi fått svar på våra frågor och lite vettig råd! tror ingen hade skällt på oss att vi är hemska och måste uppoffra oss då?? eller vad säger du?! det är bara för att vi inte är mammorna så vi har INGET att säga till om! vi ska bara se glada ut och ta all sk*t!!!!! så verkar det iaf!


    SCSI skrev 2008-10-20 20:41:05 följande:
    Svar på #65Att TS alls skriver en tråd om frågan tycker jag tyder på precis motsatsen till det du påstår! Eller snarare, vilja finns att få saker att funka i FAMILJEN, vilken inte bara består av barn.För att barn ska ha det bra måste det finnas vuxna som trivs - hur kan det vara så svårt att acceptera att bonusföräldrar inte bara ska uppoffra sig för de stackars barnens skull? Jag och många andra bonusvuxna ägnar massor av känslo- och tankekraft åt att hitta en balans på vardagen, mellan vad vi behöver och vad familjen behöver. Det är givetvis samma sak i kärnfamiljer, men det blir lite speciellt när man lever med nån annans barn...Jag har inte läst nåt om att TS vägrar sina bonusbarn att ligga i sängen, eller att hon slår dem och låser in dem i jordkällaren med endast ruttna kålrötter till kvällsmat... däremot ser jag en person som precis som jag lever i en vardag där det inte finns några färdiga lösningar för hur saker SKA vara och hur man FÅR känna och agera. Alltså frågar man andra om det man känner är konstigt och fel eller om det kanske t.o.m är så att det finns fler som känner likadant. Hur det vänds till brist på respekt för och oengagemang för barnen ifråga förstår jag inte, men heeej, det här är FL så jag blir inte så förvånad...
  • luckychica

    har jag aldrig påstått heller! förstår att de vill ha vuxenkontakt! men kan ej förstå att du tycker JAG ska lägga mig på soffan när min sambo kan gott gå och ligga hos dom! och dessutom så vill min sambo ej ha dom sovandes i sängen ändå. det är MIN säng inte barnens de har sina egna och de kan gott ligga där!!


    mHalmstadsmamma skrev 2008-11-24 14:41:23 följande:
    har BARA läst ts...där säger du "man tänker på om det hade varit ens egna barn så hade man nog velat ha dom i sägen o velat ligga o kela med dom i sägen.." Har du tänkt på att det är din sambos EGNA barn..han kanske vill ha sina gosingar hos sig i sängen. Jag tycker att du antingen får vara med och gosa med barnen eller lägga dig på soffan. Barn är barn de vill ibland ha vuxenkontakt när de ska sova de har sina mardrömsperioder, spöken under sängen perioder, extremt gosnödiga perioder. Bara att gilla läget din sambo är PAPPA och det är han för alltid det kommer aldrig ändra sig.
  • luckychica

    alltså han vill inte ha dom sovandes i sägen.. mysa i sängen har han velat.. men de känns fel för mig.. obehagligt o så.. det är väl där problemet fanns.. skrev denna tråden rätt längesen.. så vi har kommit överrens till slut om det hela =)


    mHalmstadsmamma skrev 2008-11-24 23:02:39 följande:
    men om han inte heller vill ha dem i sängen...vari är problemet då...då borde han ju gå och natta om dem i sina sängar. Då får han väl gå och mysa med barnen i deras sängar.
Svar på tråden Bonusbarn i sängen/sovrummet??