• Soldi

    Hur gjorde/gör ni för att slippa bristningar under graviditet?

    Snälla svara å detta, som rubriken lyder.
    Hur gjorde/gör ni för att slippa bristningar under graviditet?

    Vad smörjde ni in med och hur ofta.. hur gjorde ni för att förebygga helt enkelt?

    Och jag behöver inte veta om er som inte gjorde något och slapp ändå.. det är inte frågan.
    Utan ni som försökte undvika det.. vad gjorde ni och fungerade det?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-02 21:40
    frågan är inte vilka som inte gjorde någonting alls.... utan vilka som gjorde något och undvek det...!

  • Svar på tråden Hur gjorde/gör ni för att slippa bristningar under graviditet?
  • teha

    Man kan inte göra något för att det inte ska bli bristningar, det är hormonerna som helt och hållet styr det.


    Jag smörjde in magen med en väldigt effektiv olja som skulle vara bra, började redan i v.7 och smörjde in nästan varje kväll med den fram tills förlossningen. Men nog fick jag en massa bristningar ändå, så det hjälpte inte. Grejen är ju den att man kan försöka hur mycket man vill, men inget hjälper ändå! Precis som med den mörka randen som vissa får på magen, beror det på hormoner...


    ****Carpe diem quam minimum credula postero**
  • lykta

    Jag smorde in magen/höfterna ordentligt med dusch/badolja från apoteket varje gång jag duchade från ca v 18.
    Har ingen aning ifall det egentligen hade någon betydelse - men jag fick inga bristningar alls.

    Nu är jag gravid med 2:an och är i v 16 och jag var på apoteket och köpte en flaska igår.
    För mig var det nog mer "känslan" av att jag trodde på det som kändes bra och därför gör jag det igen och hoppas på samma tur!

  • Soldi

    okej... tack alla för hjälpen!

    och jag får be om ursäkt, som som någon uttryckte det så lät jag tydligen otrevlig.
    det var inte min mening alls. så ni som uppfattat mig som sådan... Jag ber om ursäkt!

    Jag blev bara lite irriterad... och inte bara öber inlägg i denna tråd utan över många andra också.
    Om man ställer en fråga.. så vill man ju ha svar på just detta! Och inte att jätte många skriver bara "Jag gjorde inget, och fick ingen", eller "Inget fungerar".
    Det var inte min fråga.

    Jag ville bara veta vilka som har använt vad och om De tyckte att det fungerat.
    För det finns tydligen väldigt många olika meningar om detta.
    Har pratat med bm också nu, och hon som någon annan också sa, att det finns olika typer av bristningar.
    Det finns bristningar som orsakas av hormoner. Men till den största delen så beror det på att huden inte hänger med när den töjs ut.
    Så har även väldigt många andra sagt också. Därför kan det, alltså KAN det underlätta att smörja in sig med någon dryg kräm.

    Men det är såklart olika från person till person också.
    Vissa har ju tur och andra inte... men det känns ju bättre att ha försökt slippa iaf, än att inte gjort något och få bristningar.

    Men som sagt... bristningar kan man få både av hormoner och av att huden töjs fortare än den hänger med. Därför kan man även få bristningar om man ej är gravid, utan bara ökar kraftigt i vikt fort.

    Men tack för hjälpen!!

    Och Earth Angel: Jag missade att ta med den texten, och om någon märkte det så loggade jag ut direkt jag skrev det inlägget, hann inte få med det då.
    Jag ber om ursäkt även för detta!

    Som sagt... alla säger olika. Och jag tror att man kan lindra bristningar iaf.
    Och så länge jag tror det så tänker jag försöka

  • Spartacus
    Soldi skrev 2008-10-03 18:58:24 följande:
    okej... tack alla för hjälpen!och jag får be om ursäkt, som som någon uttryckte det så lät jag tydligen otrevlig.det var inte min mening alls. så ni som uppfattat mig som sådan... Jag ber om ursäkt!Jag blev bara lite irriterad... och inte bara öber inlägg i denna tråd utan över många andra också.Om man ställer en fråga.. så vill man ju ha svar på just detta! Och inte att jätte många skriver bara "Jag gjorde inget, och fick ingen", eller "Inget fungerar".Det var inte min fråga.Jag ville bara veta vilka som har använt vad och om De tyckte att det fungerat.För det finns tydligen väldigt många olika meningar om detta. Har pratat med bm också nu, och hon som någon annan också sa, att det finns olika typer av bristningar. Det finns bristningar som orsakas av hormoner. Men till den största delen så beror det på att huden inte hänger med när den töjs ut.Så har även väldigt många andra sagt också. Därför kan det, alltså KAN det underlätta att smörja in sig med någon dryg kräm. Men det är såklart olika från person till person också. Vissa har ju tur och andra inte... men det känns ju bättre att ha försökt slippa iaf, än att inte gjort något och få bristningar. Men som sagt... bristningar kan man få både av hormoner och av att huden töjs fortare än den hänger med. Därför kan man även få bristningar om man ej är gravid, utan bara ökar kraftigt i vikt fort. Men tack för hjälpen!! Och Earth Angel: Jag missade att ta med den texten, och om någon märkte det så loggade jag ut direkt jag skrev det inlägget, hann inte få med det då.Jag ber om ursäkt även för detta! Som sagt... alla säger olika. Och jag tror att man kan lindra bristningar iaf.Och så länge jag tror det så tänker jag försöka

    råder det verkligen olika åsikter?


    såvitt jag vet kan man inget göra, beror på ärftliga hudanlag, hormoner och storleken.

  • imsevimsig81

    Min mamma och mina äldre systrar har fått bristningar under sina graviditeter, varav en av systrarna fick onormalt mycket, magen blev helt förstörd. Jag har inte fått en enda, helt otroligt, det trodde jag aldrig! Är i drygt v.32, har stooor mage och har gått upp ca 20 kg men jag har inte fått några bristningar nånstans. Jag har smörjt in mig med Weledas havandeskapsolja VARJE dag sen v.12, och det har säkert hållit magen fuktig och elastisk men jag har nog mest av allt haft en jäkla tur. För lite fåfäng är nog de flesta även om jag mest tänker på att sköta det inre och få ett välmående barn.

  • Soldi
    Spartacus skrev 2008-10-03 19:01:02 följande:
    råder det verkligen olika åsikter?såvitt jag vet kan man inget göra, beror på ärftliga hudanlag, hormoner och storleken.
    aa... det råder faktiskt olika åsikter. det finns olika slags bristningar. hormonella och att magen töjs.
  • hallonkexet

    Weleda havandeskapsolja har jag smort in mage och bröst med flera kvällar i veckan. Har inte en bristning än iaf (i vecka 36), vet dock inte om det beror på oljan eller min hud.

  • lykta

    Tror jag håller med TS ang det här med olika sorters bristningar, för i puberteten gick jag upp mycket i vikt under kort period, jag fick bristningar på höfterna då som fortfarande finns kvar även om de nymera har bleknat och är nästan vita. Det kallas om jag inte minns fel för "striare". Under min graviditet så gick jag också upp en hel del i vikt men fick inte en endaste bristning...
    Bara en tanke...

    Och som jag tidigare skrev, för mig kändes det "bra" att smörja in mage/höfter för att jag trodde på att det nog skulle fungera, sen vet jag självklart också om massor av tjejer som köpt dyra krämer och oljer och iallafall fått massor av bristningar...

  • Ninnis75

    Att smörja in magen är ett sätt att förebygga nån nytta har det men som jag tror och vad jag läst så är det hormoner som orsakar bristningar. Oss syskon emellan är det olika med. Min mamma har bristningar på magen efter mig och min syster. Min syster har inte ett enda streck på magen efter sina två barn. Orättvist kan tyckas. Jag har tecken till små hudbristningar men än så länge inget uttalat.

    Gör det du tror på själv sen får man gilla läget bara !

Svar på tråden Hur gjorde/gör ni för att slippa bristningar under graviditet?