• Anonym (orolig)

Kallelse till polisförhör??

Fick en kallelse till polisföhör idag, om man blir kallad som vittne står det då? För på min kallelse stod det under anledning till kallelsen: Förhör ang. förskingring. Är jag misstänkt för det då eller?

Och förskingring, vad är det egentligen, har det ALLTID med pengar att göra eller kan det vara materiella ting??

• Svar på tråden Kallelse till polisförhör??
  • Tinizen

Ja då är du anklagad för förskingring... en kompis fick nämnligen ett exakt lika papper hem för några veckor sedan men stod då "ang bedrägeri"...han gick dit och var anmäld för bedrägeri.

vet inte din andra fråga... men tror det är bara pengar. Annars är det väl stöld? vet inte gissar bara.

• Anonym (orolig)
    Tinizen skrev 2008-10-04 04:01:44 följande:
    Ja då är du anklagad för förskingring... en kompis fick nämnligen ett exakt lika papper hem för några veckor sedan men stod då "ang bedrägeri"...han gick dit och var anmäld för bedrägeri.vet inte din andra fråga... men tror det är bara pengar. Annars är det väl stöld? vet inte gissar bara.
    Ok.. men då kan jag inte vara anklagad för förskingring ju.. om det handlar om pengar.. konstigt.. får väl reda på det när jag kommer dit.
  • Anonym (polisen)

Det finns två typer av förskingring; sakförskingring och penningförskingring.

• Anonym (j)
    Tinizen skrev 2008-10-04 04:01:44 följande:
    Ja då är du anklagad för förskingring... en kompis fick nämnligen ett exakt lika papper hem för några veckor sedan men stod då "ang bedrägeri"...han gick dit och var anmäld för bedrägeri.vet inte din andra fråga... men tror det är bara pengar. Annars är det väl stöld? vet inte gissar bara.
    Hon är ju kallad som vitten, inte som misstänkt. Alltså inte anklagad för förskingring.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (j) skrev 2008-10-04 13:16:37 följande:
    Hon är ju kallad som vitten, inte som misstänkt. Alltså inte anklagad för förskingring.
    Fast det är ju det jag inte vet, om jag är vittne eller misstänkt, därför undrade jag om det står om man är kallad som vittne.
  • Anonym (anna)

Om det hade handlat om att du skulle dit för att vittna så hade de stått i brevet...

• Anonym (polisen)

Det ska stå i kallelsen "vad" du är. Misstänkt, målsägare eller vittne. Men de kan ju ha slarvat...
    Har du gjort nåt "bus" borde du väl känna det på dig eller?

• Anonym (orolig)
    Anonym (polisen) skrev 2008-10-04 17:05:13 följande:
    Det ska stå i kallelsen "vad" du är. Misstänkt, målsägare eller vittne. Men de kan ju ha slarvat...Har du gjort nåt "bus" borde du väl känna det på dig eller?
    Det står det inte, står under anledning till kallelsen, förhör ang förskingring och inget mer.

Det kan vara både och, är en gammal arbetsgivare som kan ha anmält, fast hon vet ju att hon inte har nåt att komma med så det borde inte vara det men hon är rätt puckad så hon har säkert försökt ändå.. och så kan det vara en annan på jobbet som de faktiskt har grund för och då bör jag kallas som vittne.. så jag vet inte.
  • Anonym (polisen)

Ok...vad dåligt att de inte skrivit på kallelsen. Jag pluggar till polis och har just lärt mig att skriva dessa kallelser och annat. Då ska man alltid ange varför personen är kallad.
    Jaja, du kan ju alltid ringa och fråga om du vill veta och så du iaf kan förebereda dig lite.

• Anonym (j)

Anonym (polisen) skrev 2008-10-04 18:15:44 följande:

Ok...vad dåligt att de inte skrivit på kallelsen. Jag pluggar till polis och har just lärt mig att skriva dessa kallelser och annat. Då ska man alltid ange varför personen är kallad.Jaja, du kan ju alltid ringa och fråga om du vill veta och så du iaf kan förebereda dig lite.
    Så är det inte i verkligheten. Eftersom det handlar om sekretess är det ju inte så smart att skriva att den personen är misstänkt för brott i ett brev.

Jag har skickat ut kallelser och utelämnat vilken roll i anmälan man har.
Svar på tråden Kallelse till polisförhör??